Czas na zmiany

• Kontrola i przewidywalność IT: najbardziej efektywne banki mają lepsze umiejętności dostarczania rozwiązań - skuteczniej zarządzają projektami, potrafią mierzyć i zarządzać kosztami przedsięwzięć (np. używają metod typu function points), zarządzają portfelem projektów (m.in. mają sformalizowane, ale użyteczne metody priorytetyzacji zamówień do IT, dzielą projekty na mniejsze, łatwiej zarządzane itp.), dysponują dojrzałymi (mierzalnymi i stale poprawianymi) procesami. Są też w stanie ograniczyć wzrost kosztów IT, zachowując wzrost przychodów.

• Uproszczenie platformy i architektury IT: na ogół najlepsi gracze są w stanie ograniczyć ilość aplikacji, duplikację danych i funkcjonalności.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

• Zarządzanie dostawcami i pozyskiwanie umiejętności: potrafią selektywnie korzystać z zewnętrznych dostawców (outsourcing prostych/bazowych usług, zewnętrzni pracownicy o wydzielonych umiejętnościach), aby ograniczyć koszty; są w stanie zmniejszyć koszt zewnętrznych i wewnętrznych zasobów.

• Koncentracja uwagi: najlepsze banki w starej Europie skoncentrowały się na ograniczaniu kosztu IT, natomiast w nowej - na polepszaniu produktywności biznesu, np. poprzez dobrze ulokowane inwestycje w systemy IT. W nowej Europie najlepsze banki potrafią uzyskać o 20-25% wyższą produktywność (mierzoną jako średni przychód na pracownika) przy tym samym poziomie wydatków IT na pracownika (rysunek).

• Wieloletni horyzont działania: dobre banki przeprowadziły świadome, wieloletnie programy mające na celu wzrost efektywności.

CIO banków o wynikach badania

"Nasze wydatki na zmiany oprogramowania front-end nie przynoszą efektów w postaci lepszych wyników sprzedażnych, a przecież biznes dostarcza co miesiąc kilkanastu zmian".

"Wprowadziliśmy zmiany w zarządzaniu dostawcami i nasze koszty spadły o 10%; sądziliśmy, że to dużo, ale widać, że są lepsi od nas".

Osiągnięcie maksymalnej efektywności działania systemów IT nie może być celem samym w sobie. Banki powinny szukać równowagi pomiędzy inwestycjami w IT a rozwijaniem sieci oddziałów, wprowadzaniem nowych produktów, kanałów, szukaniem sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz rachunkiem wyników i potrzebą oszczędzania. Aby sprostać zadaniom stawianym przez biznes, podnieść efektywność i stać się liderami na polskim rynku czy w regionie, zarządzający bankami powinni na bieżąco zastanawiać się nad trzema kwestiami:


TOP 200