Cyfrowa rewolucja już trwa
- 25.10.2016, godz. 12:22
Cyfrowa zmiana zatacza coraz szersze kręgi. E-zdrowie, analityka biznesowa i smart city to obszary, w których do zrealizowania jest największa liczba przynoszących wymierne korzyści projektów cyfrowej transformacji. Rozmowa z Mariuszem Chochołkiem, nowym prezesem Integrated Solutions.
Jaki jest Pana pomysł na Integrated Solutions?
Zacznijmy od tego, gdzie jesteśmy. Po pięciu latach działalności w rankingu Computerworld Top 200 za 2015 rok zostaliśmy liderem integracji ICT z 412 mln zł przychodu i z 44-proc. wzrostem w skali roku. Rośniemy szósty rok z rzędu. Tę pozycję chcemy umacniać. Przed nami konsolidacja fundamentów oferty oraz poszukiwanie jeszcze głębszej synergii ze spółką-matką, synergii bazującej na największym telekomunikacyjnym przedsięwzięciu inwestycyjnym w historii 25-lecia, czyli rozbudowie i modernizacji przez Orange Polska sieci światłowodowej.
Dysponując ultraszybką i bezpieczną siecią, tworzymy podstawy do cyfryzacji otoczenia biznesowego. Trudno sobie dziś wyobrazić model informatyki z chmury z przepływnościami na poziomie 10 Mb/s. Naszym celem jest towarzyszenie klientom w cyfrowej transformacji. Życzyłbym sobie, aby infostrady, które budujemy, w istotnym stopniu przesyłały usługi świadczone właśnie przez Integrated Solutions.
Zobacz również:
- Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w cyfrowej transformacji? Poznaj nowoczesne narzędzia AI dla biznesu podczas spotkań Dynamics 365. Kierunek: AI
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- 9 cech wielkich liderów IT
Znacząco większa i zmodernizowana sieć światłowodowa obsłuży rosnący ruch usług chmurowych, które będą kupowane przez polskie firmy. Część będą stanowiły usługi z chmur publicznych, w tym oczywiście te, realizowane przez nas z partnerami. Na ich szeroką adaptację nadal czekamy.
Przyszłość to także usługi w obszarze e-zdrowia i telemedycyny. Standaryzacja danych medycznych wiąże się z ich przyrostem i wymusza bezpieczną dygitalizację, przetwarzanie i backup danych. Wystandaryzowane dane medyczne to konkretne, dostępne i potrzebne informacje o pacjentach dla lekarzy, np. bardziej szczegółowe niż teraz dane kliniczne schorzenia, na które cierpi pacjent, czy historia jego choroby z innych placówek. To także kompleksowa informacja dla pacjentów m.in. o statusie ich badania. To również możliwość analizy badań na tzw. kohortach, czyli dużych grupach ludzkich o jednolitych cechach, w celu zaobserwowania tendencji i wyciągnięcia wniosków. Telemedycyna daje także wiele możliwości dokonywania diagnozy oraz leczenia na odległość lub nawet zdalnego uczestnictwa w operacjach medycznych.
W jaki sposób Integrated Solutions zamierza kreować usługi nowej generacji?
Oprócz e-zdrowia , nowych produktów wymieniłbym wideoanalitykę. To usługa, o której rozmawiamy już z naszymi klientami, która jest doskonałą odpowiedzią na problem niskiej efektywności powierzchni sprzedażowej. Rozwiązanie służy do analizy tego, co dzieje się w sklepie. Dostarcza gotową analizę ruchu z danej powierzchni, np. z salonu sprzedaży. Trzeba podkreślić, że jest to zanonimizowana, zgodna z założeniami GDPR (General Data Protection Regulation) analiza danych. Nie kojarzymy danych z osobą, ale bazujemy na danych statystycznych. Taka analiza wyjaśnia, kiedy tworzą się kolejki przy poszczególnych stoiskach obsługowych, jak poruszają się klienci, w jaki sposób przemieszczają się osoby, które finalizują zakup, a jak poruszają się ci, którzy tylko zapoznają się z ofertą. Na tej podstawie firmy mogą budować strategie marketingowe, np. promocje produktów, aranżować odpowiednio przestrzeń oraz wpływać na przepustowość sklepu.
Jakiego rzędu poprawę pozwala uzyskać zastosowanie wideoanalityki?
Na bazie pierwszych wdrożeń u klientów Integrated Solutions szacujemy, że poprawa efektywności sprzedaży wynosi nawet 2–3%. Dla branży detalicznej to znaczące cyfry.
Najpowszechniejszym zjawiskiem w handlu jest wielokanałowość.
Tak, wprowadzamy także rozwiązanie omnichannel polegające na integrowaniu wiedzy o kliencie z historią jego wizyty online, w sklepie stacjonarnym czy salonie. Co ważne, rozwiązanie uwzględnia również wymagania GDPR. Korzyści jest mnóstwo. Mając wiedzę o doświadczeniach klienta ze sprzedaży online, sklep stacjonarny może być traktowany jako showroom. Możemy obserwować i integrować proces zakupowy w świecie rzeczywistym oraz w przestrzeni wirtualnej, zarządzać nim.
Te dwa przykłady to wystandaryzowane usługi?
To raczej projekty, a nie produkty, ponieważ klienci bardzo indywidualnie wyfryzują swój biznes. W tej samej branży działają obok siebie różne modele biznesowe, niekiedy o diametralnie odmiennych założeniach, wymagających w szczegółach różnych rozwiązań.
Transport Video Alert ułatwia zapanowanie nad sytuacją kryzysową i zapewnia interwencję odpowiednich służb. Kierowca pojazdu w sytuacji niepokojącej może natychmiast poinformować centralę o zdarzeniu i wywołać wymaganą reakcję. To rozwiązanie wypełnia misję społeczną i adresuje wydatkowanie środków publicznych.
To dobry pretekst do pogłębiania synergii z Orange. W jaki sposób jest ona wzmacniana, przede wszystkim w zakresie kreowania produktów?
Mówimy tutaj o dwóch wymiarach. Sprzedażowym – poprzez ciągłą wymianę informacji na temat priorytetów klientów. Nasz cel zakłada rozwój oferty zbieżny z rozwojem biznesowym klientów. Drugi wymiar dotyczy technologii, czyli doświadczenia i kompetencji technologicznych Orange Polska, zbudowanych przy projektach wewnętrznych. Dzisiaj, realizując np. projekty w branży bankowej, jesteśmy w stanie podzielić się doświadczeniami z własnych wdrożeń, traktować je jako pilotaże.
Albo jako wdrożenie referencyjne.
Wspomniane rozwiązanie wideoanalityki, a wcześniej szereg innych rozwiązań, np. z naszych sztandarowych usług bezpieczeństwa, wywodzi się często z wewnętrznych wdrożeń. Trudno o lepsze referencje. Jako integrator zachowujemy obiektywizm, którego czasem brakuje dostawcom technologii. Z drugiej strony posiadamy wiedzę o technologii na poziomie, który jest niedostępny dla innych integratorów. Za nimi nie stoją bowiem firmy tak zaawansowane technologicznie, z mocnymi kompetencjami i bieżącą wiedzą o najnowszych zastosowaniach technologicznych.
Przykład wideoanalityki dowodzi, że cyfrowa zmiana biznesu wiąże się ze znajomością klientów i nową relacją, opartą na analityce w czasie rzeczywistym. Czy wśród polskich klientów IS dojrzewa taki model zarządzania informacją i danymi?
Największe firmy są tego świadome i najczęściej rozwinęły już kompetencje do tego, aby wdrażać i wykorzystywać zaawansowaną analitykę biznesową. Bardzo duże nadzieje wiążemy jednak już w najbliższej przyszłości z segmentem średnich i mniejszych firm.
Na analitykę czy szerzej, na tzw. digital?
Cyfrowa transformacja państwa wymaga połączenia potencjału technologicznego z potrzebami społecznymi, przy jednoczesnej kontroli wydatków publicznych.
Jak szybko polskie firmy dojrzewają pod względem organizacyjnym do tak rozumianej cyfryzacji?
Większość klientów wdraża u siebie kompetencje digital. Ma to związek z tym, że zainteresowanie nową analityką jest bardzo duże, przede wszystkim pod kątem budowania przewagi konkurencyjnej i kontroli nad rozwojem produktu. Nasi partnerzy w obszarze Business Intelligence i Digital Analytics notują rokrocznie wysokie wzrosty przychodów. To najlepiej dokumentuje, że analityka w tej postaci stała się ważnym tematem dla biznesu.
Czy w gronie klientów lub partnerów są firmy, które można określić jako born digital?
Tak, to zresztą bardzo ciekawe zjawisko. Są to firmy zarówno born digital, jak i born global. One dotrzymują kroku światowej cyfryzacji, działają bez ograniczeń. Poza Polską realizują 80–90% sprzedaży. I to bez istotnych kosztów operacyjnych – są niejako zawieszone w cyfrowym świecie.
Czy te firmy udaje się namówić na partnerstwo?
Dobrym przykładem jest nasz partner w obszarze Big Data, firma założona w Polsce, ale od początku działająca globalnie. Jej kluczowy biznes polega na realizacji usług w skali regionów. Takich firm będzie w gronie naszych partnerów przybywać. Ich unikalna wartość polega na tym, że pod kątem wykorzystania technologii są 3–4 lata do przodu w stosunku do polskiego rynku. To więc zarazem ważny element naszego biznesowego prognozowania trendów.
Nie wyklucza Pan także przejęć...
Bazowa strategia jest strategią organicznego wzrostu. Ale rozpatrujemy również w przyszłości przejęcia konkretnych kompetencji.
Wróćmy do programu rozbudowy sieci światłowodowej – Orange zainwestuje do końca 2018 roku ponad 2 mld zł. Jak prognozuje Pan ich obciążenie? Kto ma zbudować usługi, które je wypełnią?
Syndrom pustych hiszpańskich autostrad nam nie grozi. Znacząco większa i zmodernizowana sieć światłowodowa obsłuży rosnący ruch usług chmurowych, które będą kupowane przez polskie firmy. Część będą stanowiły usługi z chmur publicznych, w tym oczywiście te, realizowane przez nas z partnerami. Na ich szeroką adaptację nadal czekamy – są znane bariery prawne i mentalne. Model usług z chmury to w oczach niektórych firm utrata części kontroli. Przyspieszona transformacja czeka jeszcze wielu naszych przyszłych klientów.
Sądzi Pan, że pojawi się produkt chmurowy, usługa, która uruchomi lawinę?
Trudno o dokładne wskazanie, która z usług to będzie. Portfolio usług chmurowych za pięć lat na pewno by nas zaskoczyło, patrząc z dzisiejszej perspektywy. Typuję obszar bezpieczeństwa i analityki, ale mówiąc o konkretnych usługach, to jest nie do przewidzenia.
Czy administracja publiczna i jej katalog e-usług dla biznesu wypełni w istotny sposób tę infrastrukturę?
Mariusz Chochołek przejął funkcję prezesa Integrated Solutions na początku lipca 2016 roku i będzie ją łączył z dotychczasową funkcją dyrektora Działu Dostarczania Rozwiązań dla Biznesu w Orange Polska. Ma wieloletnie doświadczenie w budowaniu strategii sprzedaży na rynku B2B. Wcześniej zarządzał m.in. obszarem inwestycji i operacji w Orange Polska, a także pełnił funkcję dyrektora operacyjnego globalnego projektu UEFA Euro 2012, odpowiadając za technologiczne powodzenie przedsięwzięcia. W Orange Polska pracuje od 2010 roku. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, posiada dyplom MBA University of Illinois at Urbana-Champaign.
Wskazują na to założenia strategii Ministerstwa Cyfryzacji ze stycznia br. Ale w sferze publicznej jesteśmy obecni już dzisiaj, realizując istotne priorytety. Najlepszym, obiecującym przykładem jest obszar e-zdrowia. Warto wspomnieć o naszym udziale w uruchomieniu spółki Data Techno Park, zajmującej się przetwarzaniem i udostępnianiem danych pacjentów, której celem jest dostarczanie z chmury systemów HIS i wsparcie telemedycyny. Centralizacja IT dla ośrodków medycznych ma konkretny wymiar oszczędnościowy, jakościowy i efektywnościowy. Jest też jasno określony harmonogram czasowy wprowadzania kolejnych usług: cyfrowy profil pacjenta, e-skierowania, e-zwolnienia itd. Zebraliśmy doświadczenie pozwalające intensywnie uczestniczyć w informatyzacji i modernizacji IT publicznego sektora zdrowia.
Podobnym tematem jest obszar smart city.
Priorytetem IS jest budowa inteligentnego i bezpiecznego miasta. Istnieje szereg rozwiązań, za nimi stoją realne, uniwersalne przykłady adaptacji, które samorządom przynoszą wymierne oszczędności. Dobrym przykładem są rozwiązania do zarządzania odpadami. To konkretna pozycja w budżecie miasta, którą można zoptymalizować. Proces jest zaplanowany i w pełni scyfryzowany – od poziomu zdalnie zarządzanych koszy na śmieci, z inteligentnymi urządzeniami do zgniatania, które przesyłają informacje o przepełnieniu albo zamykają się zdalnie na czas imprez masowych wymagających zapewnienia bezpieczeństwa. Co więcej, takie kosze mogą być nośnikiem miejskiego Wi-Fi. Do samorządów przychodzimy również z opcją finansowania takich projektów w formie leasingu we współpracy z największą instytucją finansową. Podobnie skonstruowane są rozwiązania wideoalertu w komunikacji miejskiej z zakresu bezpieczeństwa, które łączą świat telekomunikacji i informatyki. Transport Video Alert ułatwia zapanowanie nad sytuacją kryzysową i zapewnia interwencję odpowiednich służb. Kierowca pojazdu w sytuacji niepokojącej może natychmiast, za pomocą jednego przycisku, poinformować centralę o zdarzeniu i wywołać wymaganą reakcję. To rozwiązanie wypełnia misję społeczną i adresuje wydatkowanie środków publicznych.
Katalizatorem takich inwestycji będzie w najbliższych latach troska o finanse publiczne.
Jeszcze raz podkreślę, że bez uprzednich inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną takich korzyści się nie uzyska. Cyfrowa transformacja państwa wymaga połączenia potencjału technologicznego z potrzebami społecznymi, przy jednoczesnej kontroli wydatków publicznych.
Wprowadzenie do tematu cyfrowej transformacji znajdziesz w opracowaniu Cyfrowa transformacja od podstaw.