Co mówią duzi klienci: najważniejsze trendy w 2014 r. według wiceprezes Microsoftu

Susan Hauser, Corporate Vice President, Enterprise and Partner Group, w Microsoft Corporation, którą gościliśmy już na łamach magazynu CIO, jest stale w podróży. Cytujemy dziś jej blog, na którym dzieli się spostrzeżeniami z rozmów ze spotkanymi klientami z dużych firm.

Susan Hauser, Corporate Vice President, Enterprise and Partner Group, w Microsoft Corporation opowiada o trendach rynkowych i technologicznych w 2014 r., o których rozmawiała w podróży.

Susan Hauser, Corporate Vice President, Enterprise and Partner Group, w Microsoft Corporation opowiada o trendach rynkowych i technologicznych w 2014 r., o których rozmawiała w podróży.

Podczas podróży rozmawiam z klientami z różnych branż i regionów — przedstawicielami firm produkcyjnych z Europy, sprzedawcami detalicznymi z Azji czy z właścicielami hoteli w Ameryce Południowej. Z rozmów tych rozmów, dowiaduję się o nowych potrzebach klientów oraz kierunku rozwoju branży technologicznej. Oto kilka najważniejszych, "ustabilizowanych" tendencji:

Realny Internet rzeczy. Każdej sekundy w Internecie przesyła się więcej danych, niż istniało ich łącznie w Sieci 20 lat temu. Ale eksplozja danych dopiero się rozpoczyna, ponieważ klienci wdrażają coraz więcej czujników i urządzeń we wszystkich działach swoich firm. Koncepcja „Internetu rzeczy” jest częstym tematem moich rozmów z klientami. Wiele firm odkrywa możliwości wprowadzenia usprawnień i uzyskania oszczędności dzięki urządzeniom połączonym z Internetem, które pozwalają podejmować decyzje na podstawie bardziej precyzyjnych danych. Świetnym tego przykładem jest czołowy niemiecki szpital Siloah St. Trudpert Klinikum, który w celu doskonalenia opieki nad pacjentami zbudował system integrujący urządzenia na salach operacyjnych, maszyny i źródła danych. Nie mniej ważna jest jednak analiza odpowiednich zestawów danych — część danych trzeba pobierać w czasie rzeczywistym, a inne pozostawiać w urządzeniu lub umożliwiać urządzeniom bezpośrednią komunikację. Dzięki tej strategii, polegającej na rozróżnianiu danych do wykorzystania i zignorowania, „Internet rzeczy” staje się realny. To ważny temat roku 2014.

Zobacz również:

Odwrócony trend BYOD. Większość z nas wie z własnego doświadczenia, jak praca mobilna może zacierać granicę między życiem osobistym i zawodowym. Analitycy z firmy Forrester szacują, że niemal 80% pracowników poświęca przynajmniej trochę czasu na pracę poza biurem, a 29% pracowników na całym świecie można określić jako pracowników umysłowych aktywnych w dowolnym miejscu i chwili. Trend polegający na przynoszeniu do pracy własnych urządzeń nosi nazwę „bring your own device”, czyli w skrócie „BYOD”. Ostatnio widoczny jest jednak trend odwrotny. Zdaniem klientów biznesowe, bezpieczne urządzenia stają się tak dobre, że firmy wdrażają je centralnie do zastosowań służbowych i prywatnych. Przykładem tego może być linia lotnicza Delta Airlines, która przekazała 19 000 smartfonów Nokia Lumia 820 personelowi pokładowemu, a 11 000 pilotów otrzymało tablety Surface zastępujące elektroniczną dokumentację pokładową. Delta planuje oszczędzać w ten sposób 11 milionów USD rocznie.

Dojrzałe rozwiązania społecznościowe dla przedsiębiorstw. Jeszcze dwa lata temu klientów martwiła obecność technologii społecznościowych w miejscu pracy, ponieważ dostrzegali zbyt duże ryzyko, ale żadnych korzyści. Obecnie jednak media społecznościowe dla przedsiębiorstw są tematem niemal wszystkich moich spotkań. Wiele firm wyróżnia się na tle konkurencji dzięki szybkiej i skutecznej reakcji na zmiany nastawienia klientów. Przykładem może być sieć barów z hamburgerami dla smakoszy Red Robin, która wprowadziła Yammera, by przyspieszyć pozyskiwanie opinii klientów o menu przekazywanych do centrali za pośrednictwem personelu obsługi. Takie uproszczenie komunikacji wewnętrznej może zmniejszyć koszty, zwiększyć skuteczność reakcji firm i przyspieszyć wprowadzanie pożądanych zmian. Otwarta i powszechna komunikacja w niektórych firmach podbudowuje nawet morale pracowników. Media społecznościowe są ściśle zintegrowane ze sposobem, w jaki kontaktują się przedstawiciele współczesnego pokolenia.

Nowe modele biznesowe w chmurze. Pytania dotyczące chmury zaczynają się już nie od „czy”, ale od „kiedy”. Wiele firm oczekiwało początkowo, że technologie chmury przyniosą im oszczędności dzięki przeniesieniu zadań niekrytycznych, takich jak przesyłanie wiadomości i pamięć masowa, do mniej kosztownego modelu opartego na chmurze. Większe korzyści odnoszą klienci, którzy dzięki chmurze znajdują i rozwijają nowe modele biznesowe. Chmura stwarza wyjątkowe i realne możliwości zwiększania wartości biznesowej i innowacyjności oraz wyróżniania się na tle konkurencji. Wszystko to ma decydujące znaczenie na rynku wymagającym większej mobilności, elastyczności, sprawności i jakości w skali całego przedsiębiorstwa. Doskonałym przykładem jest tu Atea — czołowy dostawca infrastruktury IT w krajach skandynawskich i bałtyckich, który dzięki rozwiązaniom chmurowych wykorzystał okazję biznesową przy minimalnych nakładach początkowych.

Zapewnianie klientom niezapomnianych wrażeń. Nowe trendy kształtują krajobraz technologiczny i biznesowy. Firmy chcą jednak wiedzieć, jak najlepiej wykorzystać te dane i technologie do nawiązywania i pielęgnowania lepszych, długotrwałych relacji z klientami. Dzięki błyskawicznemu dostępowi do informacji i kanałów społecznościowych konsumenci dysponują obecnie znacznie większą wiedzą. W związku z tym firmy muszą podnieść poziom obsługi, aby zaspokoić większe potrzeby klientów. Firmy odnoszące sukcesy, takie jak Pandora, potrafią dzięki technologiom zapewniać klientom niezapomniane wrażenia. Podejście takie łączy sprzedawców z nabywcami produktów.