Cel i marzenie

Cel i marzenie
Adam Mroziński, dyrektor Obszaru Zarządzania Projektami IT

Zmiany w ramach strategii PZU 2.0, które zachodzą w grupie, wymagają terminowego, efektywnego kosztowo oraz dopasowanego do potrzeb sposobu realizacji zmian - odpowiada za to Obszar Zarządzania Projektami IT.

CIO:W jakim trybie pracuje i jaką rolę odgrywa w programie transformacji PZU 2.0 OZP?

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Obecna transformacja PZU 2.0 przekłada się na dużą ilość działań realizowanych projektowo. W ciągu roku w portfelu projektów Grupy PZU znajduje się ok. 30 dużych programów i projektów, ok. 6-7 jest dokańczanych i tyle samo inicjowanych w ich miejsce. Poza programami realizowanych jest co roku 80-100 innych inicjatyw z udziałem IT. Jednym z kluczowych zadań IT jest efektywne kosztowo i sprawne zarządzanie tym potężnym portfelem projektów.

W ramach transformacji wspieramy Grupę PZU w planowaniu prac po stronie IT, identyfikujemy zależności pomiędzy uruchomionymi programami i projektami, zarządzamy zasobami IT. Przy współpracy z ekspertami IT wybieramy rozwiązania, które w przyszłości będą tańsze w eksploatacji i modyfikacji.

CIO:Jaką rolę, kompetencje i cechy będą w docelowym modelu?

Jednym z największych wyzwań stojących przed Obszarem Projektów IT jest dostosowanie metody działania IT do zmieniającego się otoczenia. Nasi partnerzy oczekują coraz bardziej elastycznego podejścia, szybszej realizacji kluczowych zmian, w przyjętych terminach i budżetach. Aby temu sprostać, zbudowaliśmy profesjonalne zespoły kierowników projektów oraz wsparcia projektów po stronie IT, które współpracują i wspierają biznes w ramach prac projektowych. Badamy także rynek pod kątem nowych metodyk zarządczych i sprawdzamy ich przydatność w środowisku PZU, a po pozytywnej weryfikacji - wdrażamy.

Obszar projektów IT 2.0 to pierwsza linia kontaktu w IT dla partnerów biznesowych na drodze do uruchomienia prac projektowych. To miejsce, gdzie pomysły biznesowe przekuwane są na konkretne plany i prace do wykonania, gdzie wspólnie podejmowane są decyzje o najlepszej formule realizacyjnej (Agile/waterfall).

CIO:W jaki sposób OZP radzi sobie z wyzwaniem zarządzania różnymi metodykami, Agile i waterfall?

Duża liczba prowadzonych równocześnie programów i projektów, złożone zależności funkcjonalne i technologiczne oraz połączenie metodyk tradycyjnych i zwinnych tworzą niespotykanie dotąd wyzwania dla IT. Aby im sprostać, rozwijamy kompetencje w stosowanych metodykach (SCRUM, AGILE PM), dzielimy się wiedzą wewnątrz zespołów. Obserwujemy bacznie rynek IT na świecie, czerpiemy najlepsze wzorce od czołowych dostawców. Istotnym elementem zarządzania tak zróżnicowanym portfelem projektów jest trwające właśnie wdrożenie systemu klasy PPM. W jego założenia została wpisana zasada maksymalnego ujednolicenia procesów oraz "kompatybilności" z metodykami zwinnymi. Najważniejszą zasadą wyboru metodyki jest jej adekwatność do konkretnego przypadku. Wybór jest także poprzedzony analizą efektywności kosztowej, zalet i wad oraz gotowości IT/biznes do jej zastosowania.

Cel i marzenie
Piotr Jachimczyk, dyrektor Biura Rozwoju Systemów IT

BRI odpowiada za realizację rozwiązań informatycznych od pomysłu biznesowego do wdrożenia. W ramach transformacji IT 2.0 udoskonala i wdraża efektywniejsze metody pracy oraz buduje nowe kompetencje merytoryczne.

CIO:Jaka jest funkcja i rola BRI IT w programie transformacji PZU 2.0?

Rolą BRI w programie transformacji jest umacnianie posiadanych i rozwijanie nowych kompetencji metodycznych i technologicznych w obszarze analiz, architektury systemów, zapewniania jakości oprogramowania oraz zarządzania wydaniami, tak aby efektywnie realizować kolejne potrzeby biznesu związane z modyfikacjami i nowymi rozwiązaniami.

CIO:Jakie cechy BRI będzie miał w docelowym modelu IT i jakie będą kompetencje podległego zespołu?

Jedną z już wdrożonych i obecnie rozszerzanych nowych kompetencji jest zarządzanie wydaniami, które poprzez bardziej świadome planowanie, monitorowanie i rozstrzyganie zależności technicznych oraz zasobowych istotnie poprawiło terminowość wdrożeń. Drugą ważną rozwijaną obecnie kompetencją jest wdrażanie tam, gdzie to zasadne zwinnych metodyk wytwórczych, dzięki temu biznes szybciej uzyska kolejne przyrosty rozwiązań informatycznych. Następnym elementem strategii IT 2.0 w BRI jest budowa nowych centrów kompetencji dla kluczowych funkcji biznesowych, tj. policy admin czy prowizje - zwiększa to pojemność wytwórczą w kluczowych dla biznesu obszarach i daje PZU większą niezależność sourcingową.

CIO:Jakie projekty muszą zostać wykonane bądź już trwają, aby ten stan osiągnąć?

Wszystkie wymienione wcześniej transformacje są już zaawansowane. Na przykład w zarządzaniu wydaniami udoskonalane są narzędzia monitorowania etapu testów, w tym środowisk testowych, aby jeszcze wcześniej móc reagować na zagadnienia procesu wytwórczego. W zakresie wdrożeń metodyk zwinnych dla kilku rozwiązań zespoły zostały przestawione na nową metodę pracy i typowane są kolejne obszary do wdrożenia, trwa również angażowanie i rozwijanie tej kompetencji po stronie biznesu. Powstaje właśnie drugie centrum kompetencji związane z ubezpieczeniami na życie.


TOP 200