CRM: kryzys romansu?

Nieprzeceniony wkład SaaS

Z analiz Forrester Research wynika, że w trzecim kwartale ubiegłego roku średni wzrost przychodów z subskrypcji oprogramowania w modelu Software as a Service kształtował się na poziomie ok. 40%, a 9 na 10 firm korzystających zamierza zwiększyć użytkowanie oprogramowania w takim modelu. W ten sposób firmy chcą zmniejszyć całkowite koszty posiadania informatycznych narzędzi biznesowych. Co trzeci ankietowany (37%) planuje w 2009 r. zastąpić posiadane, zainstalowane lokalnie aplikacje rozwiązaniami oferowanymi w modelu usługowym. Wiele z nich będzie aplikacjami typu CRM. Zastosowanie zainstalowanych w firmie systemów CRM było drogie i przysparzało problemów przy wdrożeniu. Wzrost rynku CRM uratował właśnie dynamiczny rozwój stosunkowo nowego rozwiązania na rynku - dzierżawy CRM (ang. hosted CRM). Analitycy Gartnera prognozują, że w skali globalnej w 2012 r. wydatki na aplikacje biznesowe w modelu SaaS wyniosą ok. 15 mld USD, co oznacza dwukrotnie wyższy wzrost.

Rynek CRM może rosnąć więc dzięki SaaS, choć analitycy Gartnera zwracają uwagę, że nie jest to rozwiązanie najtańsze, zwłaszcza jeśli nie zostało szczegółowo zaplanowane. Z analiz Gartnera wynika, że w ujęciu księgowym całkowity koszt użytkowania oprogramowania w modelu Software as a Service jest znacznie niższy od kosztu użytkowania klasycznych rozwiązań tylko przez pierwsze dwa lata po wdrożeniu. Wiąże się to m.in. z amortyzacją kosztów posiadanych licencji. W wielu firmach panuje również opinia, że opłaty za korzystanie z oprogramowania w modelu SaaS będą naliczane według stopnia wykorzystania jego funkcjonalności lub generowanego obciążenia baz danych. Tymczasem najczęściej stawka abonamentowa jest stała i zależy od liczby użytkowników.

Zobacz również:

  • Salesforce zainwestuje 500 milionów dolarów w generatywną AI
  • 9 cech wielkich liderów IT

TOP 200