CMO zamiesza w budżecie IT?

Temat współpracy CIO i CMO jest ostatnio gorący, a firma badawcza Gartner dolała oliwy do ognia przewidując, że do 2017 roku CMO będą wydawali więcej na IT niż CIO.

Już od dawna działy finansowe w firmach mają bardzo ważną rolę w zarządzaniu budżetami IT. Praca działów finansowych miała jednak więcej wspólnego z ROI, TCO i zarządzaniem kosztami, niż prowadzeniem biznesu. Teraz wygląda na to, że do tego grona dołączą także działy marketingu. Przy nowych modelach korzystania z technologii (np. w chmurze obliczeniowej) i przy coraz częstszych próbach ominięcia działu IT przez wendorów w celu sprzedania działowi marketingu narzędzi analitycznych i usprawniających budowanie relacji z klientami, sensowne wydaje się, aby CMO stał się ważną siłą w korporacyjnym IT.

Jednak CIO nie zamierzają patrzeć na ten proces z założonymi rękami. W badaniu Economic Outlook, menedżerowie IT stwierdzili, że 28% ich budżetów IT jest alokowanych w nowych technologiach (mobile, cloud computing, social media), a nie w czystej technologii. Ten odsetek ma wzrosnąć do 2015 r. do 39%. Ponad 75% spośród 188 menedżerów IT, którzy uczestniczyli w badaniu wymieniło zwiększenie przychodów i zwiększenie zaangażowania klientów jako priorytety swoich agend biznesowych.

Zobacz również:

  • Technologia i marketing

CIO stają się także coraz bardziej aktywni w zbliżaniu się do klientów. Ponad jedna trzecia spotyka się z klientami (dwa lata temu było to tylko 18%). Budowanie silnego partnerstwa z CMO jest zasadne, tym bardziej, że ktoś musi upewnić się, że inwestycje poczynione w nowe rozwiązania mają sens.

Czy CMO są w stanie sprawdzić, czy nowe technologie pasują do mapy architektury IT w całej korporacji i integrują się z dotychczasowymi systemami? Czy szefowie marketingu będą umieli zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami? Czy upewnią się, że nowi wendorzy przetrwają na rynku przez najbliższe półtora roku, gdyby coś poszło nie tak z wdrożeniem? Raczej nie. Te krytyczne odpowiedzialności spadną na CIO, czyli tam gdzie pozostaje lwia część budżetu IT. Współpraca CIO z CMO będzie bardzo ważna dla biznesu w nadchodzących latach, jednak CMO nie przejmą pełnej odpowiedzialności za budżety IT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200