CMO zamiesza w budżecie IT?

Temat współpracy CIO i CMO jest ostatnio gorący, a firma badawcza Gartner dolała oliwy do ognia przewidując, że do 2017 roku CMO będą wydawali więcej na IT niż CIO.

Już od dawna działy finansowe w firmach mają bardzo ważną rolę w zarządzaniu budżetami IT. Praca działów finansowych miała jednak więcej wspólnego z ROI, TCO i zarządzaniem kosztami, niż prowadzeniem biznesu. Teraz wygląda na to, że do tego grona dołączą także działy marketingu. Przy nowych modelach korzystania z technologii (np. w chmurze obliczeniowej) i przy coraz częstszych próbach ominięcia działu IT przez wendorów w celu sprzedania działowi marketingu narzędzi analitycznych i usprawniających budowanie relacji z klientami, sensowne wydaje się, aby CMO stał się ważną siłą w korporacyjnym IT.

Jednak CIO nie zamierzają patrzeć na ten proces z założonymi rękami. W badaniu Economic Outlook, menedżerowie IT stwierdzili, że 28% ich budżetów IT jest alokowanych w nowych technologiach (mobile, cloud computing, social media), a nie w czystej technologii. Ten odsetek ma wzrosnąć do 2015 r. do 39%. Ponad 75% spośród 188 menedżerów IT, którzy uczestniczyli w badaniu wymieniło zwiększenie przychodów i zwiększenie zaangażowania klientów jako priorytety swoich agend biznesowych.

CIO stają się także coraz bardziej aktywni w zbliżaniu się do klientów. Ponad jedna trzecia spotyka się z klientami (dwa lata temu było to tylko 18%). Budowanie silnego partnerstwa z CMO jest zasadne, tym bardziej, że ktoś musi upewnić się, że inwestycje poczynione w nowe rozwiązania mają sens.

Czy CMO są w stanie sprawdzić, czy nowe technologie pasują do mapy architektury IT w całej korporacji i integrują się z dotychczasowymi systemami? Czy szefowie marketingu będą umieli zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami? Czy upewnią się, że nowi wendorzy przetrwają na rynku przez najbliższe półtora roku, gdyby coś poszło nie tak z wdrożeniem? Raczej nie. Te krytyczne odpowiedzialności spadną na CIO, czyli tam gdzie pozostaje lwia część budżetu IT. Współpraca CIO z CMO będzie bardzo ważna dla biznesu w nadchodzących latach, jednak CMO nie przejmą pełnej odpowiedzialności za budżety IT.


TOP 200
Na ten temat
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy