CIO za pięć lat

Niedługo szef IT będzie w stanie samodzielnie kierować firmą albo… nie będzie go wcale.

Liderzy IT, którzy weszli do CIO Hall of Fame, organizowanej przez amerykańską redakcję magazynu, oceniali, jakie role CIO będzie pełnił za pięć lat. Oto modele działania CIO:

Przedsiębiorca

CEO będzie wymagał od CIO doświadczenia w prowadzeniu biznesu czy marketingu. "Częścią jego pracy będzie umiejętność wprowadzenia produktów lub usług na rynek, a nawet rozpoczynanie kampanii marketingowej" - mówi Anna Frazzetto, wiceprezes Technology Solutions w Harvey Nash USA. CIO za pięć lat będzie potrafił zbudować model przychodów, prowadzić udane działania marketingowe, gdyż klienci zewnętrzni i wewnętrzni będą oczekiwać produktów opartych na technologii.

"Już teraz powinien zrozumieć nowy model biznesowy oparty na technologii i danych" - mówi Srini Surapaneni, wiceprezes ds. systemów biznesowych i informacji w Western Union. Surapaneni używa chmury do sprawdzenia nowych rozwiązań i uważa, że w ciągu kilku lat jej zastosowanie stanie się normą.

Łącznik

W 2017 r. CIO będzie musiał łączyć ludzi i pomysły wewnątrz firmy oraz między organizacjami. "Kupowanie na zewnątrz usług infrastruktury IT stało się normą, dlatego CIO nie będzie już uzasadniał wartości każdej nowej transakcji" - mówi Dawn Costello, wiceprezes ds. strategii IT w Wyndham Vacaton Ownership. Ten czas może spożytkować na kształtowanie relacji z dostawcami, wykorzystać ich wiedzę i umiejętności dla dobra firmy.

Greg Fittinghoff, wicedyrektor ds. rozwoju aplikacji w Home Box Office, będzie korzystać z wiedzy sprzedawców mniejszych firm, oferując w zamian informacje na temat potrzeb dużych organizacji. Uważa, że kluczową rolą CIO będzie zdolność połączenia pomysłów dotyczących rozwoju usług z branży IT.

CIO będzie oczekiwać od klientów, że większym stopniu wpłyną na działalność firmy - umożliwi im komunikowanie się za pomocą mediów społecznościowych i mobilnych technologii.

Łowca talentów

"CIO będzie spędzać sporo czasu na przeprowadzaniu sondaży wśród pracowników na temat sposobów stosowania technologii do ulepszenia biznesu" - twierdzi Dave Weick, CIO w McDonald’s. Sieć posiada 33 510 placówek na całym świecie, więc istotne jest wynajmowanie lokalnych biur. CIO powinien przyciągnąć i zmotywować pracowników, a później obserwować ich rozwój.

Zrozumienie globalnego zarządzania talentami wymaga od CIO zmiany wyobrażenia o tym, że dowództwo jest tam, gdzie podejmowane są ważne decyzje.

Prognostyk

Funkcja firmowego prognostyka będzie wymagać od CIO przewidywania zmian dotyczących pracy ludzi, konsumpcji klientów i zadań dostawców. "CIO, którzy zaczną postrzegać otoczenie i organizację jak ekonomiści, socjolodzy, psycholodzy i specjaliści wielu innych dziedzin, będą zwracać większą uwagę na długotrwałe procesy biznesowe" - mówi Nasir Khan, dyrektor zarządzający IT w Blue Cross and Blue Shield Association.

CIO będzie miał wpływ na wykonywanie pracy przez załogę. Ponad 30% typowego wyposażenia biurowego będzie pracowało w domach zatrudnionych, a CIO będzie musiał wspierać odległą infrastrukturę.

Zasadniczą umiejętnością CIO będzie przewidywanie ryzyka. Przyszły CIO będzie musiał uwzględnić regulacje rządowe, zawirowania polityczne, katastrofę gospodarczą, niepokoje społeczne, a nawet wojnę. "CEO nie będzie tolerował CIO mówiącego: Nie byliśmy w stanie tego przewidzieć" - stwierdza Dana Deasy, CIO w BP Global.

Ekspert wskaźników biznesowych

Za pięć lat przychody wielu liderów IT będą zależały od spełnienia tych samych celów biznesowych, które mają CEO i CFO - mówi Helen Cousins, CIO Lincoln Trust. Stephanie Reel, CIO z John Hopkins University, twierdzi, że CIO przyszłości nie będzie oceniany tylko na podstawie wymiernych wskaźników biznesowych. Tak samo ważne będą inne umiejętności, np. szybsze podejmowanie trafnych decyzji.

Na podstawie: Kim S. Nash, "Top CIOs Predict Future of the CIO Role", CIO, 23.04.2012.

Opracowanie i tłumaczenie: Weronika Sass


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy