CIO o… cyfrowej transformacji

Podczas konferencji „TIBCO Solutions Day”, która odbyła się 12 lutego 2014 r., firma TIBCO przedstawiła nowoczesne rozwiązania zaspokajające potrzeby organizacji w dziedzinie m.in. analizy danych, Big Data, mobilności, integracji, budowy usług w chmurze, zarządzaniu procesami. CIO Magazyn Dyrektorów IT był patronem medialnym wydarzenia.

CIO o…  cyfrowej transformacji

Frederic Jacques

Omawiane rozwiązania stanowią element cyfrowej transformacji, której doświadcza gospodarka. Integracja to podstawowy problem współczesnego IT. Obecnie w przedsiębiorstwach dominuje model hybrydowy, który eksperci z TIBCO nazywają nową normą. Potrzebuje on zastosowania narzędzi integracyjnych, które będą scalać kilka obszarów: rozwiązania w modelu on premises, chmurę publiczną i prywatną oraz aplikacje mobilne.

CIO o…  cyfrowej transformacji

Vivek Ranadivé

Digital transformation (cyfrowa transformacja) dotyczy przemiany w kierunku wykorzystania takich technologii i modeli biznesowych, jak: chmury i świadczone w nich usługi, systemy do obsługi pracowników mobilnych, sieci społecznościowe, oprogramowanie do analizy dużych zbiorów danych (Big Data) lub systemy BI (Business Intelligence). „W przypadku rozwoju technologii IT XXI wiek zaczął się z opóźnieniem, praktycznie dopiero w 2010 r. rozpoczęła się nowa era niosąca fundamentalne zmiany” – powiedział Vivek Ranadivé, założyciel i CEO firmy TIBCO, podczas dorocznej konferencji użytkowników oprogramowania tej firmy TUCON 2013.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
CIO o…  cyfrowej transformacji

Marc Gelinas

Cyfrowa transformacja będzie wpływać nie tylko na zmianę zasad konkurencji i obrazu rynku, ale również spowoduje pojawienie się nowych wyzwań i wymagań w stosunku do osób kierujących firmami. Niektórzy specjaliści są radykalni i przewidują, że wkrótce planowanie inwestycji w systemy IT straci sens i pojawi się sytuacja określana jako „chaos” – szybkie zmiany otoczenia biznesowego, technologii, usług itp. sprawią, że przetrwają tylko firmy, które będą w stanie modyfikować swój biznes w ciągu dni czy miesięcy, a nie lat.

Jak sobie radzić z transformacją?

Oto wybrane komentarze czołowych CIO, którzy mierzą się z problemem.

Andre Boisvert, Chief Architect w kanadyjskiej firmie Yellow Pages, przyznaje, że przedsiębiorstwo już 15 lat temu rozpoczęło transformację swojego biznesu, ale dopiero ok. 1,5 roku temu rozpoczęła się jego przebudowa od podstaw i wdrażanie rozwiązań, które można określić jako Digital Transformation. Choć stanowiska, takie jak: CEO, CIO, CTO, od lat pozostają niezmienione, to zmienia się zakres ról. „Ważnym zadaniem CIO jest stymulacja biznesu, a nie tylko spełnianie życzeń innych działów przez pracowników IT” – uważa Andre Boisvert. „Obecnie IT udostępnia technologie, które nie tylko wspierają, ale często umożliwiają biznes” – dodaje. Bo procesy biznesowe są coraz szybsze, podobnie jak obieg informacji, i trudno nad nimi zapanować bez wsparcia ze strony nowoczesnych technologii.

CIO o…  cyfrowej transformacji

Andre Boisvert

Z kolei Marc Gelinas, Global Collaboration Manager w Schneider Electric, może się pochwalić wdrożeniem platformy do wymiany informacji i współpracy online, która łączy 42 tys. pracowników tej firmy na świecie. Jest to jeden z elementów cyfrowej transformacji, który w przypadku Schneider Electric dobrze się sprawdził. Marc Gelinas uważa, że zyski z tego wdrożenia są oczywiste, ale nie podaje konkretnych sum, mówiąc, że trudno je wyliczyć.

„Impulsem do rozpoczęcia cyfrowej transformacji w Air France było utworzenie Air France-KLM Group i konieczność integracji systemów IT wykorzystywanych przez te firmy” – mówi Frederic Jacques, Operations Middleware Manager w Air France. Obecnie już działa zintegrowany system zapewniający centralny dostęp do szczegółowych informacji o zdarzeniach dotyczących zarządzania przelotami. Każdy pracownik firmy ma urządzenie mobilne, na którym może wyświetlić wszystkie niezbędne mu w pracy informacje, jakie zostały wprowadzone do centralnej bazy danych. Na przykład pilot wchodzi do samolotu i za pomocą iPada może wyświetlić wszystkie informacje dotyczące stanu przygotowania samolotu do lotu, tankowania, cateringu, załadowania bagażu, liczby pasażerów itp. To duże ułatwienie, bo wcześniej wszystkie te informacje trzeba było uzyskiwać z różnych źródeł i przy wykorzystaniu różnych urządzeń komunikacyjnych. Wdrożone w Air France rozwiązanie jest systemem wewnętrznym. Frederic Jacques docenia znaczenie nowych technologii, takich jak sieci społecznościowe lub cloud computing, ale widzi ograniczenia ich zastosowań. Na przykład wykorzystanie przetwarzania w chmurze będzie wymagało budowy własnych centrów danych, bo Air France, jako narodowy przewoźnik, nie ma obecnie możliwości skorzystania z usług oferowanych przez zewnętrzne firmy, zwłaszcza działające poza Francją. I nie jest to ograniczenie techniczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200