CIO Roku 2010

Efektywna układanka

W ramach programu działań, za który odpowiada Józef Wacnik, w 2010 r. zakończono wdrożenie systemu produkcyjno-emisyjnego Dalet HD Radio Suite, uruchomiono Multimedialną Radiową Bazę Danych, zaprojektowano wykonanie i oddanie do produkcji potoku technologicznego do przygotowania i emisji 85 kanałów radiowych w Internecie (obecnie 100), wdrożono nowy system finansowo-księgowego oparty na Microsoft Dynamics AX. Powstała baza do rozwoju nowych narzędzi i możliwości, zaakceptowana - bo współtworzona przez użytkowników. "Największą satysfakcję odczuwam z faktu, że użytkownicy - dziennikarze, redakcje - uznali, że system dał wsparcie ich pracy, że dostrzegają jego efektywność i polubili jego nowe funkcje i możliwości. Te rozwiązania wpisały się w Polskie Radio" - mówi Józef Wacnik.

Najważniejsze z tego pakietu powiązanych wydarzeń związanych z wdrożeniami to system produkcyjno-emisyjny, który wraz z bazą danych zastąpił trzy wcześniej działające systemy odwołujące się do kilku baz danych oraz MRDB. Dalet Radio Suite HD miało swoją historię - pierwsze podejście zakończyło się niepowodzeniem, druga próba, z udziałem francuskiego producenta systemu, rozpoczęła się w 2008 r. Ten główny system integruje w sobie wszystkie procesy związane z wprowadzeniem, przygotowaniem i wyemitowaniem materiałów dźwiękowych. Objął 350 stanowisk roboczych w Polskim Radiu, z których korzysta łącznie 1300 pracowników. Po wdrożeniu możliwe jest z jednego stanowiska wprowadzenie, przygotowanie i umieszczenie w "ramówce" gotowych materiałów do emisji, a także wykonywanie pracy zdalnej i mobilnej. Do minimum skrócił się czas wyprodukowania, eksportu, wstawienia do ramówki i emisji gorącego "newsa"; tym samy świetne narzędzia do budowania przewagi konkurencyjnej zyskała Informacyjna Agencja Radiowa. Znakomicie skrócił się nakład pracy przy formatowaniu i przygotowywaniu audycji, system zachowuje przy tym unikalny charakter poszczególnych programów: odtworzone zostały wraz z pracownikami programów oryginalne schematy pracy poszczególnych redakcji. System odwołuje się ponadto do MRDB, gdzie trafiają zarchiwizowane nowe produkcje i skąd czerpie materiały do nowych. System automatyzuje rozliczanie oraz raportowanie do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawwami pokrewnymi (OZZ).

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Systemy powstające dla Polskiego Radia są rozwiązaniami "uszytymi na na miarę": system produkcyjno-emisyjny, jakkolwiek wdrożony np. w radiu CBC Canada, jest w sposób dogłębny dostosowany do jedynej w swoim rodzaju organizacji pracy w Polskim Radiu; MRDB to z kolei kompletnie nowe, napisane od początku w ciągu trzech lat przez polsko-niemieckie konsorcjum rozwiązanie, w którym niemiecka firma wniosła know-how dotyczące zarządzania formatami multimedialnymi, a polska - wykonała migrację baz danych oraz dostosowała logikę infrastruktury. Służy digitalizacji archiwów Polskiego Radia i bieżących materiałów. Jej wprowadzenie zdecydowanie przyspieszyło ten liczony na dziesięciolecia proces, obecnie w postaci cyfrowej jest już ok. 20% całości archiwów starych i nowych PR. "Narzędzie informatyczne musi uwzględniać historyczne uwarunkowania 85-letniej firmy i dokonania w organizacji pracy redakcji, kulturę radiową - to klucz do powodzenia przedsięwzięcia, ale i do naszej konkurencyjności na rynku, wyjątkowości" - mówi Józef Wacnik.

(Nowe) złote czasy radia

Jak jest przyszłość radia?

Przyszłość radia to multimedia. Proszę zauważyć: od dłuższego czasu wszystkie koncerty ze studia Agnieszki Osieckiej dostępne są także w streamingu video. Od tego roku wszystkie studia będą wizualizowane w standardzie HD; Program IV to w zasadzie taka radiowa telewizja, będzie także obraz z innych studiów radiowych. Nasza Multimedialna Radiowa Baza Danych obsługuje nie tylko pliki audio, ale także wideo. Nowa postać Polskiego Radia jest multimedialna. Właśnie pracujemy nad transmisją w formacie DMB i DAB+, czyli cyfrową jakością dystrybucji sygnału z możliwością przesyłania dodatkowych informacji, tekstu, wideo, foto. To samo dotyczy prac nad przekazem multimedialnym na urządzenia mobilne. Użytkownik potrzebuje nie tylko dźwięku, ale np. zdjęć rozmówców, okładek płyt, zdjęć dokumentów czy filmów. Z drugiej strony nie aspirujemy do bycia telewizją - chcemy raczej pozyskać nowych odbiorców, zachowując unikalność.

Nowy system produkcyjno-emisyjny i MRDB to jak Pan mówi - fundamenty.

Z tych fundamentów korzysta szereg innych projektów. Zauważył Pan, że pojawiło się w Internecie 85 kanałów radiowych na 85-lecie? Ten projekt zaczął się i zakończył w 2010 r. Ogromny wysiłek koncepcyjny, techniczny i programowy. Wyszukać, opisać, obfotografować, ułożyć... Ale z tyłu: bardzo poważna infrastruktura wykorzystująca bazy danych systemu Dalet. Nie było potrzeby robienia nowej bazy danych. Do tego odpowiednie systemy automatycznej rotacji, emisji i gra w praktyce bezobsługowo.

Kto jest inspiratorem: IT czy "biznes"?

W modelowym układzie to biznes określa kierunki, produkty. Ale my także staramy się podpowiadać pomysły i rozwiązania, podsuwać przykłady. Działamy w symbiozie. Ze strony biznesu możemy liczyć na zrozumienie dla naszych kosztów, bo nie ukrywajmy, informatyka w trakcie takich zmian wymaga nakładów. Biznes rozumie ewolucję i potrzeby rozbudowy np. wewnętrznej sieci szkieletowej czy systemów bazodanowych. Widzi, że tylko w ten sposób odbiorca - multimedialny "słuchacz" radia - ma komfortowy, w czasie rzeczywistym dostęp do bogactwa treści, bieżącej emisji i archiwów.


TOP 200