Bycie coachem to wolność

Dobry coach nie zostawia zatem śladów?

Sztuka bycia coachem nie wymaga nadawania własnego piętna. Coach nie jest gwiazdą relacji, tylko klient. Wszelkie próby wkładania swojej osobowości w proces dokonują się ze szkodą dla procesu. Coach musi być pokorny i skupiony na wspieraniu klienta w osiągnięciu tego, co założono na początku. Rys celebrycki nie wchodzi w grę - to podkopuje skuteczność relacji.

Czego zatem poszukuje rynek?

W świecie korporacyjnym w cenie jest coaching relacji z podwładnymi - jak motywować. Klasycznym obszarem jest także umiejętność organizacji pracy. Czasem relacje z przełożonymi. I oczywiście przywództwo - charyzmatycznie nakreślać wizję i pociągać za sobą- nikt tego nie uczy, niewielu potrafi, a niektórzy się wręcz tematu boją.

Zobacz również:

  • LinkedIn niczym TikTok? Portal testuje nowe formaty

Przywództwo to chyba przykład najnowszej mody. Czy dużo jest takich mód, czy to się da prognozować, np. - o jaki coaching będą Pana prosić klienci za kilka lat?

Nie zgodzę się - przywództwo to moda, która nie zniknie. Nie znika od zarania cywilizacji - ludzie od zawsze chcą słuchać o dziejach sławnych wodzów i królów. Naśladować ich. Co do prognoz zaś - faktycznie, mogą się zmieniać naciski kompetencyjne. Na przykład: w jaki sposób radzić sobie z tym, jak Internet zmienia sposób naszego życia i pracy. Nowe potrzeby komunikacyjne, nowe kompetencje techniczne. I bardzo obiecujący nurt: rozmowy z przedsiębiorcami o uruchamianiu biznesu, prowadzeniu, decyzjach.

Poszukiwanie własnej filozofii gospodarowania, prowadzenia przedsiębiorstwa?

Tak, przybywa takich zapytań, z czego bardzo się cieszę. Młodzi prywatni przedsiębiorcy poszukują coachingu planowania i organizacji. Taki coaching pro bono prowadzimy w ramach Coaching Center we współpracy z fundacją księcia Karola.

Rozmawiał Szymon Augustyniak

Droga coacha

Początek to akredytacja przy International Coach Federation. Po roku - na poziomie ACC. Akredytacja ma jeszcze dwa wyższe poziomy. Potwierdzeniem postępu w samodoskonaleniu jest więc ścieżka akredytacyjna i nauka. Nieustanna: po kilku latach mam za sobą łącznie 200 godzin warsztatów i wykładów. Trzeci element to superwizja ze strony drugiego coacha. A najwyższy i najbardziej skuteczny sposób to trenowanie innych coachów. Najlepiej uczymy się, kiedy musimy uczyć innych. I wreszcie, nieodzowne

- doświadczenie. Każdy klient to nowa sytuacja i szansa zdobycia nowej wiedzy.


TOP 200