Business Intelligence - metamorfozy

Systemy Business Intelligence są używane przez firmy od dłuższego czasu. Jednak rynek na nie wciąż szybko rośnie. Do 2012 roku powiększy się o 28%, a przez najbliższe 4 lata będzie rósł o ok. 7% rocznie. Nie tylko zwiększa się obszar zastosowań, ale i same systemy zmieniają swój charakter i możliwości.

BI ewoluuje wraz z rozwojem technologii, potrzeb klientów, sytuacji na globalnym rynku. Jak wyglądają te zmiany? Przede wszystkim nie są to już systemy wyłącznie dla dużych korporacji, coraz dynamiczniej wkraczają na rynek małych i średnich przedsiębiorstw. W firmach systemy analityczne trafiają na coraz niższe szczeble, aż do pracowników bezpośrednio kontaktujących się z klientami. Badania Aberdeen wykazują, że najbardziej potrzebują pracownicy niższych szczebli. "Narzędzia BI najbardziej potrzebne są menedżerom średniego stopnia. Oni potrzebują dostępu do danych na co dzień i muszą wykonywać dogłębne analizy w różnych przekrojach. Top menedżmentowi może wystarczać zestaw gotowych raportów i kokpity menedżerskie pokazujące najważniejsze wskaźniki. Często też prezesi otrzymują gotowe raporty od menedżerów średniego szczebla" - mówi Anna Turzańska-Sadlej, dyrektor zarządzający w Todis. Raport Aberdeen "Bl: Six Steps to Enterprise Wide Business Intelligence" z 2009 r. wykazał, że firmy, które zdecydowały się na wprowadzenie rozwiązania BI do ogólnego użytku, odnotowały skrócenie czasu potrzebnego na zgromadzenie informacji niezbędnych do podjęcia decyzji.

BI - duży wybór i ukłon w stronę branż

Dalsze zmiany to coraz większa liczba rozwiązań wstępnie przygotowanych dla konkretnych branż. BI idzie w ślady przekonfigurowanych systemów ERP. Redukcja kosztów i nacisk na skrócenie czasu implementacji spowodowały znaczne zainteresowanie systemami oraz aplikacjami budowanymi w technologii in-memory. Wyzwaniem dla producentów aplikacji analitycznych jest uporanie się z nieusystematyzowanymi danymi i analizami w czasie rzeczywistym. Podobnie jak w , także wśród BI istnieją systemy prekonfigurowane, czyli dostosowane do danej branży i typowego dla niej przebiegu procesów biznesowych. "Obecnie coraz większą rolę odgrywa znajomość specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa. Firma, która zastanawia się nad wyborem systemu BI, powinna oczekiwać, że potencjalny dostawca już w trakcie pierwszej prezentacji przedstawi przykłady gotowych raportów, przydatnych w codziennej pracy w odniesieniu do specyfiki działalności branży" - mówi Tomasz Rutkowski, Product Manager, Comarch CDN XL.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy