Biznesowa metanoia

Wdrożenie systemu Business Intelligence jest przykładem na to, że za każdą technologią stoją ludzie, ze swoimi wadami i zaletami. Najwyraźniej pokazuje, jakie znaczenie ma kultura zarządzania w firmie.

Peter Senge, twórca i propagator idei rozwijania organizacji uczących się, twierdzi, że żadna organizacja nie może się rozwijać, jeśli nie wejdzie na drogę metanoi (gr. nawrócenie) - nieustannego zmieniania myślenia, paradygmatów. Ta idea świetnie pasuje do myśli przewodniej tego artykułu: chcesz zmienić swój biznes - zmień siebie.

"Każde przedsiębiorstwo ma ogromną ilość danych. Szkoda, że tak niewiele firm zdaje sobie sprawę, że to jest właśnie cała ich inteligencja. Bo trzeba jeszcze umieć z niej dobrze skorzystać. W Polsce oznacza dzisiaj bardziej 'Biznesową Indolencję' niż - jak wskazuje skrót

- 'Inteligencję" -- tak w magazynie CIO pisała 4 lata temu Luiza Warno. Prowokuje to pytania: czy od tego czasu nasz rynek się zmienił? czy polski menedżer dokonał przemiany i nauczył się korzystać z systemów BI?

Definicje sobie…

Business Inteligence można definiować różnie. Najprościej mówiąc, jest to dostarczanie właściwej informacji właściwej osobie we właściwym czasie oraz we właściwej formie. To zbiór aplikacji pomagających w szybkim podejmowaniu decyzji. To możliwość takiego myślenia o biznesie, w którym dużo większa jest baza informacyjna niż finansowa. To umiejętność przewidywania przyszłości na podstawie przeszłości. Wszystko to prawda, lecz każdy praktyk wie, że nie w definicji tkwi istota rozwiązań biznesowych. W czym więc jest ona zawarta? Przyjrzyjmy się wszystkim możliwościom.

Pesymiści powiedzą: Trzeba najpierw rozpatrzyć niebezpieczeństwa projektu. Pamiętajmy, że na wdrożeniu Business Inteligence w firmie tracą dwie grupy pracowników: ci, którzy ręcznie przygotowują raporty dla menedżerów (to ich firmowy chleb powszedni i konkretne wynagrodzenie za konkretne działania), oraz analitycy, posiadający wiedzę tajemną, bo potrafią w sposób dla wielu ludzi magiczny zamienić zwykłe dane w użyteczne informacje o strategicznym dla firmy znaczeniu. Ci ludzie to wrogowie rozwiązań Business Inteligence. I choć słowo "wrogowie" nie brzmi najlepiej, z pewnością trzeba wziąć pod uwagę, że w takich osobach tkwi dusza sabotażysty, któremu przecież nie chodzi o to, by technologia odebrała mu nieźle płatny etat. Ci ludzie mogą utrudniać wdrożenie. Poza tym - mówią pesymiści - BI to koszty, na które mogą sobie pozwolić jedynie firmy będące w posiadaniu czegoś tak niecodziennego jak komfort budżetowy. A przecież Excel jest narzędziem, które spełnia wymagania zdecydowanej większości przedsiębiorstw. Po co więc strzelać z armaty do wróbla? Lepsze jest wrogiem dobrego!

Optymiści mówią: Zaimplementujmy BI. Sabotażystom zapewnimy alternatywne etaty, przeszkolimy ich, przesuniemy na inne stanowiska, damy im miejsce w sprzedaży albo w marketingu.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy