Biznes dyryguje informatyką

Zamiana ról

Oczywiście, nie wszędzie relacje między IT a biznesem są poukładane w partnerski sposób. Wciąż obie strony często mówią różnymi językami. Konieczne jest więc znalezienie drogi, która sprawi, że IT będzie wyrażać swoje obawy i używać technicznej wiedzy, pomagając jednocześnie biznesowi w osiągnięciu jego celów. Wbrew stereotypom IT nie jest nastawione na blokowanie każdej innowacji. Podobnie, biznes nie dąży za wszelką cenę do pomijania IT i wdrażania niebezpiecznych rozwiązań. Jednak do wzajemnych interakcji potrzebny jest wspólny język.

Jednym ze sposobów na jego wypracowanie jest odwrócenie ról. Niech informatyk wcieli się w rolę biznesu, a biznes w rolę informatyka. Taki model często staje się dobrym katalizatorem do przełamania barier. Do tego celu warto wybrać projekt, który wprawdzie nie jest kluczowy dla działalności organizacji, ale będzie ważny i interesujący dla obu stron. Istotne jest bowiem to, aby do zadania podejść poważnie. Po wybraniu projektu należy dobrać kilkuosobowy zespół składający się z przedstawicieli biznesu i IT.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Następnie grupa definiuje parametry projektu i pożądane rezultaty. Jednak zamiast pracownikom IT przydzielać część technologiczną, a biznesowi opisanie korzyści i strat, odwracamy role. Propozycje przedstawione przez przedstawicieli biznesu zostaną później ocenione pod katem zgodności z zewnętrznymi regulacjami, wewnętrznymi regułami i innymi metrykami IT. Z kolei pomysły informatyków zostaną skonfrontowane z finansowymi aspektami projektu.

Ten proces daje wiele korzyści. Oczywistym rezultatem jest zrozumienie czynników mających wpływ na projekt. Biznes lepiej pozna paradygmaty IT, podczas gdy informatycy dowiedzą się sporo o aspektach biznesowych. Jednakże istotniejszą korzyścią jest lepsze, wzajemne zrozumienie i poznanie własnych słabych stron. Dzięki temu biznes i IT lepiej poznają swoją specyfikę i zaczną w ten sposób wypracowywać wspólny język. Niektórym już się to udało. „My w IT nie oczekujemy od biznesu szerokiej wiedzy i tym bardziej wskazówek technicznych. Podobnie biznes ma świadomość, że nasza, czyli IT, wiedza może mieć braki w domenach biznesu. Moim zdaniem ważne jest zrozumienie ról” – uważa Dariusz Adamowski.

Biznesie, czy wiesz, jak współpracować z IT?
Jarosław Ubysz, doradca zarządu Altkom Akademii

Związany z rynkiem informatycznym od lat 70., jeden z twórców krajowej edukacji informatycznej. Jest również jednym z założycieli i współwłaścicielem Altkom Akademii.

Prelegent na wielu krajowych i zagranicznych konferencjach, jest również autorem wielu publikacji w prasie branżowej i w tytułach poświęconych tematyce gospodarczej, szczególnie dotyczących rynku nowych technologii i teorii zarządzania.

Nowe zasady współpracy pomiędzy szeroko rozumianym biznesem a informatykami dotyczą obydwu stron. Nie tylko IT musi być gotowe na zmianę swojej roli i nowy język komunikacji. Wydaje się, że po drugiej stronie jest do zrobienia o wiele więcej. Przedstawiciele biznesu, którzy coraz częściej wchodzą w rolę zastrzeżoną dotychczas dla IT, inicjując nie tylko powstawanie nowych systemów informatycznych, ale także samo zastosowanie zupełnie nowych technologii, muszą wiedzieć o informatyce zdecydowanie więcej – nie wystarczy perfekcyjna obsługa smartfona. Nie jest potrzebna wymiana ról, potrzebne są zupełnie nowe kompetencje, które przydają się także w organizacji pracy tzw. biznesowej części przedsiębiorstwa. Tym bardziej że nie można już zorganizować żadnej pracy bez wsparcia ze strony informatyki. Sformalizowany opis procesów, metodyczna organizacja projektów (niekoniecznie informatycznych), bezpieczeństwo i prawny status gromadzonych informacji, a także analityczne przetwarzanie danych własnych i pobieranych z sieci czy funkcjonowanie społeczności internetowych i wykorzystanie platform mobilnych – to tylko najważniejsze elementy nowych umiejętności. Aby ściśle współpracować z IT, trzeba wiedzieć, jak IT pracuje. Aby wejść w kompetencje IT, trzeba o tym wiedzieć o wiele więcej. Sami informatycy powinni być zainteresowani, żeby ich partnerzy do współpracy posiadali tę wiedzę w jak największym stopniu, a kompetencje informatyczne u osób spoza IT będą z pewnością w najbliższym czasie najbardziej poszukiwane. Zmiany, które obserwujemy, to także wyzwanie dla nas – dostawców szkoleń, wspierających na co dzień organizacje w rozwoju kompetencji ich pracowników. Tym bardziej że sam impuls i potrzeba wychodzą od biznesu. Jak pracuje IT? Jak pracować z IT? – to nowa formuła szkoleń, którą zainteresowany jest biznes.

Biznesie, czy wiesz, jak współpracować z IT?

Nowe zasady współpracy pomiędzy szeroko rozumianym biznesem a informatykami dotyczą obydwu stron. Nie tylko IT musi być gotowe na zmianę swojej roli i nowy język komunikacji. Wydaje się, że po drugiej stronie jest do zrobienia o wiele więcej. Przedstawiciele biznesu, którzy coraz częściej wchodzą w rolę zastrzeżoną dotychczas dla IT, inicjując nie tylko powstawanie nowych systemów informatycznych, ale także samo zastosowanie zupełnie nowych technologii, muszą wiedzieć o informatyce zdecydowanie więcej – nie wystarczy perfekcyjna obsługa smartfona. Nie jest potrzebna wymiana ról, potrzebne są zupełnie nowe kompetencje, które przydają się także w organizacji pracy tzw. biznesowej części przedsiębiorstwa. Tym bardziej że nie można już zorganizować żadnej pracy bez wsparcia ze strony informatyki. Sformalizowany opis procesów, metodyczna organizacja projektów (niekoniecznie informatycznych), bezpieczeństwo i prawny status gromadzonych informacji, a także analityczne przetwarzanie danych własnych i pobieranych z sieci czy funkcjonowanie społeczności internetowych i wykorzystanie platform mobilnych – to tylko najważniejsze elementy nowych umiejętności. Aby ściśle współpracować z IT, trzeba wiedzieć, jak IT pracuje. Aby wejść w kompetencje IT, trzeba o tym wiedzieć o wiele więcej. Sami informatycy powinni być zainteresowani, żeby ich partnerzy do współpracy posiadali tę wiedzę w jak największym stopniu, a kompetencje informatyczne u osób spoza IT będą z pewnością w najbliższym czasie najbardziej poszukiwane. Zmiany, które obserwujemy, to także wyzwanie dla nas – dostawców szkoleń, wspierających na co dzień organizacje w rozwoju kompetencji ich pracowników. Tym bardziej że sam impuls i potrzeba wychodzą od biznesu. Jak pracuje IT? Jak pracować z IT? – to nowa formuła szkoleń, którą zainteresowany jest biznes.


TOP 200