Bezpieczne zderzenia?

Uderzenie bokiem w słup

Ta symulacja została dodana do testów EuroNCAP w 2000 r. Około 25% wypadków z poważnymi uszkodzeniami ciała zdarza się w Europie w wyniku uderzenia w bok (bokiem) samochodu. Około połowy z nich (statystyka waha się w zależności od kraju) to uderzenie bokiem w słup lub drzewo. W testach EuroNCAP, podobnie jak w testach zgodnych z norma amerykańską, samochód uderza z prędkością 29 km/h pod kątem prostym w słup. Mimo niewielkiej z pozoru prędkości przeszkoda wnika dość głęboko w strukturę nadwozia w bezpośredniej bliskości głowy i - jeśli samochód nie jest wyposażony w poduszki chroniące tułów i głowę (szczególnie te drugie, tzw. kurtyny) - pasażer nie ma szans przeżyć. Bezpośrednie uderzenie głową w słup, bo tak dzieje się w czasie tego typu uderzenia, powoduje uraz rzędu 5000 HIC (Head Injury Criterion - kryterium urazów głowy), podczas gdy progiem, powyżej którego dochodzi do poważnych uszkodzeń mózgu, jest 1000 HIC.

Uderzenie pieszego (ochrona pieszego)

Wykonuje się serię uderzeń manekinów osoby dorosłej i dziecka, oceniając, jakie urazy u potrąconych pieszych mogą spowodować uderzenia ich ciała o różne strefy auta. Zderzenie z pieszym odbywa się przy prędkości 40 km/h. Maksymalną notą za dbałość o jego zdrowie mogą być cztery gwiazdki. Kryteria oceny zmieniły się od 1 stycznia 2002, więc gwiazdek przyznanych przed tą datą nie należy porównywać ze "współczesnymi" gwiazdkami. Cztery gwiazdki, czyli maksymalną notę, osiągnęło dotychczas niewiele samochodów.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Bezpieczeństwo dzieci

Producent samochodu podaje, jakiego fotelika należy użyć i gdzie go zamocować w samochodzie. W badaniach zderzeniowych uczestniczą oczywiście manekiny-dzieci, ale i tak z wynikami uzyskanymi w tych testach należy obchodzić się ostrożnie. Mając inny fotelik lub inaczej umieszczony, można w identycznych testach uzyskać inne rezultaty. Dużą różnicę robią też wiek, wielkość i waga dziecka - te czynniki mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo niż u osób dorosłych, głównie ze względu na problemy z doskonałym dopasowaniem fotelika i duże różnice w budowie ciała, w zależności od wieku.


TOP 200