Bezpieczne zderzenia?

Uderzenie bokiem w słup

Ta symulacja została dodana do testów EuroNCAP w 2000 r. Około 25% wypadków z poważnymi uszkodzeniami ciała zdarza się w Europie w wyniku uderzenia w bok (bokiem) samochodu. Około połowy z nich (statystyka waha się w zależności od kraju) to uderzenie bokiem w słup lub drzewo. W testach EuroNCAP, podobnie jak w testach zgodnych z norma amerykańską, samochód uderza z prędkością 29 km/h pod kątem prostym w słup. Mimo niewielkiej z pozoru prędkości przeszkoda wnika dość głęboko w strukturę nadwozia w bezpośredniej bliskości głowy i - jeśli samochód nie jest wyposażony w poduszki chroniące tułów i głowę (szczególnie te drugie, tzw. kurtyny) - pasażer nie ma szans przeżyć. Bezpośrednie uderzenie głową w słup, bo tak dzieje się w czasie tego typu uderzenia, powoduje uraz rzędu 5000 HIC (Head Injury Criterion - kryterium urazów głowy), podczas gdy progiem, powyżej którego dochodzi do poważnych uszkodzeń mózgu, jest 1000 HIC.

Uderzenie pieszego (ochrona pieszego)

Wykonuje się serię uderzeń manekinów osoby dorosłej i dziecka, oceniając, jakie urazy u potrąconych pieszych mogą spowodować uderzenia ich ciała o różne strefy auta. Zderzenie z pieszym odbywa się przy prędkości 40 km/h. Maksymalną notą za dbałość o jego zdrowie mogą być cztery gwiazdki. Kryteria oceny zmieniły się od 1 stycznia 2002, więc gwiazdek przyznanych przed tą datą nie należy porównywać ze "współczesnymi" gwiazdkami. Cztery gwiazdki, czyli maksymalną notę, osiągnęło dotychczas niewiele samochodów.

Bezpieczeństwo dzieci

Producent samochodu podaje, jakiego fotelika należy użyć i gdzie go zamocować w samochodzie. W badaniach zderzeniowych uczestniczą oczywiście manekiny-dzieci, ale i tak z wynikami uzyskanymi w tych testach należy obchodzić się ostrożnie. Mając inny fotelik lub inaczej umieszczony, można w identycznych testach uzyskać inne rezultaty. Dużą różnicę robią też wiek, wielkość i waga dziecka - te czynniki mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo niż u osób dorosłych, głównie ze względu na problemy z doskonałym dopasowaniem fotelika i duże różnice w budowie ciała, w zależności od wieku.