BYOD 2.0?

W 2013 roku liczba mobilnych pracowników wzrośnie do 1,2 mld osób - to wartość, która oznacza niemal 35% światowej siły roboczej. Wielu z tych pracowników będzie korzystało z własnych urządzeń.

Ludzie stali się bardzo przywiązani do swoich urządzeń mobilnych. Personalizują ich ustawienia, surfują po sieci, grają, oglądają filmy, robią zakupy, planują agendę i organizują sobie życie dzięki tym zawsze podłączonym do internetu urządzeniom. Organizacje, które zaimplementowały programy BYOD, mówią o zwiększonej produktywności i rosnącej satysfakcji pracowników.

Raport "2012 Mobile Workforce" opracowany na zlecenie firmy iPass pokazuje, że wiele osób pracuje nawet o 20 godzin dłużej tygodniowo, bez dodatkowej zapłaty, dzięki programowi BYOD wprowadzonemu w firmie. Aż 92% pracowników mobilnych twierdzi, że cieszy się z elastyczności pracy i dłuższej pracy. Dodatkowo, 42% chciałoby jeszcze większej elastyczności w pracy.

Organizacje były w stanie zredukować część swoich wydatków, po prostu likwidując wydatki stałe na urządzenia mobilne i związane z nimi abonamenty. Dodatkowo, w niektórych przypadkach, implementacja BYOD może pokazywać innowacyjne podejście działu IT.

Druga strona medalu to ryzyko i zagrożenia dla infrastruktury korporacyjnej, związane z pozwoleniem pracownikom na korzystanie z prywatnych, nie zarządzanych przez dział IT i potencjalnie nie zabezpieczonych urządzeń osobistych, które mają dostęp do wrażliwych informacji korporacyjnych.

Zabezpieczanie różnych urządzeń od różnych dostawców, które działają na różnych platformach staje się coraz trudniejsze. Organizacje potrzebują dynamicznej polityki, aby móc zarządzać bezpieczeństwem danych i aplikacji.

Implementacja mobilnego IT to jedna z największych transformacji działów informatyki, która głęboko oddziałuje na całą firmę.

Najważniejszy problem to bezpieczeństwo danych. BYOD zwiększa ryzyko kradzieży danych, ich wycieku czy ataku złośliwego oprogramowania, w związku z prywatnymi urządzeniami podłączonymi do firmowej sieci. Jeśli pracownicy przynoszą po kilka urządzeń, ich liczba dramatycznie rośnie. To nie tylko komplikuje problem dla CIO, ale także zwiększa koszt wsparcia IT.

BYOD 1.0 to pierwsze podejście branży do rozwiązania kwestii prywatnych urządzeń wnoszonych do korporacji. Natomiast BYOD 2.0, zbudowane na fundamentach BYOD 1.0, zmienia znacząco podejście od koncentrującego się na urządzeniach do koncentrującego się na aplikacjach. BYOD 2.0 zakłada, że wpływ firmy na prywatne urządzenie pracownika ogranicza się do firmowych danych i aplikacji, zarządzanie urządzeniem mobilnym to MAM (mobile application management), a VPN na poziomie urządzenia jest zastąpiony przez odpowiedni dla danej aplikacji VPN.

To podejście jest korzystniejsze dla pracowników, ponieważ firma zarządza jedynie swoimi aplikacjami i danymi, kontrolę nad urządzeniem pozostawiając w rękach jego właściciela.

BYOD jest zjawiskiem, którego już nie można zignorować, zmienia firmy. Może potencjalnie pomóc przedsiębiorstwu w zmniejszeniu kosztów i zwiększeniu produktywności, ale towarzyszy mu znaczące ryzyko.

Tych z Państwa, którzy są zainteresowani trendem BYOD w Polsce zapraszamy na konferencję, która odbędzie się już 20 czerwca w Warszawie: http://www.computerworld.pl/konferencja/byod2013


TOP 200
Na ten temat
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy