BI - górniczy kamień milowy

Krok po kroku

Wdrożenie systemów BI to ciągły proces, który rozpoczyna się identyfikacją i pozyskiwaniem informacji. Następnie dochodzi do wyczyszczenia informacji, jej uwiarygodnienia i wydobycia wiedzy potrzebnej do realizacji celów biznesowych, a kończy się podjęciem działań. Wdrażanie systemu BI zaczęło się od kontroli procesów gospodarczych w spółkach. Było to możliwe dzięki analizie różnych okresów, weryfikacji poprawności danych i ich integracji z różnych systemów w jednym raporcie. Zbyt węgla jest systemem rozproszonym, dlatego w hurtowni danych informacje zostały zintegrowane i poddane procesom czyszczenia w systemach źródłowych. "Jednym z przykładów było czyszczenie danych kontrahentów w momencie, gdy Kompania Węglowa połączyła się z 5 spółek węglowych. Zdarzało się, że niektórzy kontrahenci występowali w bazie danych 52 razy - na tyle sposobów można napisać frazę ZCW Węglozbyt SA" - komentuje Romuald Gacka.

System BI pomógł w trudnym procesie redukcji zatrudnienia, który był konieczny w następstwie połączenia spółek w Kompanię Węglową. Dzięki hurtowni danych Sybase IQ możliwe było załadowanie danych z 5 różnych systemów kadrowo-płacowych i przy pomocy narzędzia Business Objects wyznaczenie algorytmu, który miał pomóc w wytypowaniu listy pracowników z uprawnieniami do wcześniejszej emerytury. "Narzędzie zostało udostępnione osobie odpowiedzialnej za kadry. Jednak po upływie pewnego czasu dyrektor stwierdził brak efektów. Okazało się, że szef kadr nie chciał sporządzić listy w obawie przed reakcją ze strony współpracowników i zasugerował, aby zrobił to prezes. Dzięki łatwej obsłudze systemu osoba, która nie zajmuje się na co dzień systemami informatycznymi, była w stanie skorzystać z narzędzia BI" - opowiada Romuald Gacka.

Obecnie w systemie istnieje około 1350 użytkowników aktywnych i pasywnych. Maksymalny czas przygotowania raportu wynosi 4 minuty, średni czas to około 7 sekund. Średni czas implementacji narzędzia wynosi około 5 miesięcy przy zatrudnieniu 5 osób. Przy wyborze technologii COIG kierował się dwoma parametrami: szybkością działania i wielkością zapotrzebowania na zasoby. Szybkość działania przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klienta, a minimalizacja zasobów wpływa na obniżenie inwestycji w hardware. Jak deklarują użytkownicy, dzięki zastosowanym technologiom udało się zredukować ilość zajmowanego miejsca od 50% do 70%.


TOP 200