Analityka górą

Wykorzystanie systemu Business Intelligence poprawia wydajność. Zastosowanie tego systemu może poprawić jej wskaźnik u dziewięciu na dziesięć osób. Ale obecnie zaledwie 20% pracowników rzeczywiście korzysta przynajmniej z niektórych funkcji aplikacji analitycznych. Nasycenie rozwiązaniami BI jest więc nadal niewielkie (sam system analityczny posiada ok. 30% firm w Polsce) w porównaniu do krajów wysoko rozwiniętych. Sytuacja ta ma się zmienić - badane przez IDC Poland przedsiębiorstwa wśród planowanych inwestycji na drugim miejscu wymieniają właśnie rozwiązania do analizy danych.

Po kilka systemów naraz

Tylko nieliczne firmy korzystają z jednego systemu Business Intelligence. Wyniki badania przeprowadzonego przez IDC w sierpniu 2008 r. wskazują, że statystycznie w dwóch firmach na pięć przedsiębiorstw równolegle wykorzystuje się od trzech do pięciu odrębnych systemów analitycznych. Bywa też, że jest ich znacznie więcej. Niemal 20% przedsiębiorstw jednocześnie, ale w różnym zakresie, wykorzystuje więcej niż sześć odmiennych rozwiązań typu Business Intelligence. Jednocześnie w co drugiej badanej firmie prostsze analizy są często realizowane przy pomocy innego rodzaju narzędzi, m.in. arkuszy kalkulacyjnych. Głównym powodem jest nadmierny poziom skomplikowania oprogramowania w stosunku do potrzeb i umiejętności końcowych użytkowników. Problemem bywa brak integracji pomiędzy nimi.

Zobacz również:

  • 5 praktycznych powodów, dla których warto wdrożyć Zero Trust
  • 7 lat na szczycie. Veeam ponownie liderem Gartner® Magic Quadrant 2023

Jednym ze sposobów na integrację może być tworzenie odpowiednich Web Services. Jest to jednak korzystne głównie w firmach o bardzo rozproszonej strukturze i dużej liczbie użytkowników systemu BI. Producenci rozwiązań wciąż ulepszają systemy, zwłaszcza jeśli chodzi o szybkość ich działania oraz łatwość obsługi, a także szybkość wdrożenia. Gartner zakłada, że wyniki prac optymalizacyjnych spowodują, iż przed 2012 r. 70% z 1000 globalnych organizacji będzie wykorzystywać ładowanie detalicznych danych do pamięci jako główną metodę optymalizacji wydajności aplikacji BI. Obecnie podobne rozwiązania wdrażane są m.in. przez QlikTech (na polskim rynku jego przedstawicielem jest Hobart) w QlikView - narzędziu Business Intelligence pozwalającym na zbudowanie całościowego systemu BI w przedsiębiorstwie.

Kryzys a zapotrzebowanie na BI

Aleksander Miler, BI Solutions Executive, Oracle

Pomimo kryzysu zauważa się duże zainteresowanie rozwiązaniami BI. Rozmawiając z różnymi firmami, często spotykam się z informacjami o wstrzymaniu inwestycji lub zmniejszeniu budżetów na rozwiązania IT - jednak zawsze z zastrzeżeniem, że działania te nie dotyczą rozwiązań BI, na które wydatki będą utrzymywane na dotychczasowym poziomie, a nawet zwiększane, gdyż właśnie w dobie kryzysu ważnymi kwestiami są sprawne kontrolowanie kosztów oraz analiza opłacalności prowadzonego biznesu.

Coraz większa liczba producentów rozwiązań ERP ma swojej ofercie także dedykowane rozwiązanie BI. Do zalet tych rozwiązań należą szybki czas wdrożenia oraz dość dobra integracja z systemem ERP. Często jednak tego typu rozwiązania są niewystarczające i pomimo wcześniejszego wdrożenia modułu BI wraz z systemem ERP firmy decydują się na kompleksowe rozwiązania Business Intelligence, które poza systemem ERP integrują dane z wszystkich pozostałych aplikacji przedsiębiorstwa.

Mariusz Muszyński, prezes Zarządu BI Insight SA

Odnosząc się do systemów klasy Bussines Intelligence (BI), nie powinniśmy ograniczać się do narzędzi czy też dostawców systemów analitycznych jako wyłącznie dedykowanej warstwy analityczno-raportowej. Należy pamiętać, że BI to również kompleksowe platformy, np. klasy EMM (Enterprise Marketing Management), klasy Campaign Manamement, EPM (Enterprise Performance Management), RTD (Real Time Decisioning), MRM (Marketing Resource Management), Analytical CRM czy Web Analytics. Wspomagają one m.in. planowanie strategiczne, planowanie zasobów marketingowych, budżetowanie, jak również kreatywną produkcję. Platformy te, współpracując z całym systemem, ułatwiają swobodny przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi działami w czasie rzeczywistym. Proponowane całościowe rozwiązania wspierają wiele segmentów firmy, zarówno na płaszczyźnie integrującej analizę, automatyzację sprzedaży, jak i rozpoznawanie wydarzeń, zwiększając szybkość reakcji na zachodzące procesy. Tym samym przekonują do siebie coraz większą liczbę nowoczesnych przedsiębiorstw, stwarzając im możliwość efektywnego zarządzania zasobami bez dodatkowych obciążeń firmy. Indywidualne lub zintegrowane rozwiązania oferują redukcję time-to-market poprzez automatyzację i dostosowanie strategii klienckich, podwyższając standardy oraz konkurencyjność przedsiębiorstw. Proponowane usługi są zatem szybkimi i gotowymi do wdrożenia rozwiązaniami, kładącymi nacisk na podniesienie efektywności oraz sprawne zarządzanie kosztami i zasobami, dzięki czemu możliwe jest nadążanie za zmieniającymi się trendami na rynku. Z uwagi na płynące korzyści przedsiębiorstwa będą inwestować coraz więcej środków w rozwiązania z tej kategorii. Tym bardziej że w czasie kryzysu zastosowanie systemów BI pozwala dokładnie wskazać miejsca, które są źródłem zbędnych kosztów.


TOP 200