Akademia Szefa IT

Najpopularniejsze szkolenia IT

Z raportu firmy SkillSoft1, będącej globalnym dostawcą usług e-learningowych, wynika, że informatycy najczęściej decydują się na kursy z zarządzania sieciami Cisco i usługami informatycznymi według metodologii ITIL. Na kolejnych pozycjach zestawienia plasują się szkolenia z zakresu konfiguracji komponentów w komputerach osobistych, znajomości i obsługi systemów operacyjnych oraz pakietów bezpieczeństwa, a także analizy ryzyka. Warto zauważyć, że szkolenia e-learningowe także są drogą do uzyskania certyfikatów sygnowanych przez Microsoft, Cisco, Sun Microsystems, Oracle, Novell, IBM lub HP.

Pytania o wdrożenie

We wdrożeniu szkolenia e-learningowego priorytetem jest znalezienie właściwego dostawcy. Powinien on dysponować nie tylko bogatą ofertą certyfikowanych szkoleń i kursów, lecz również realizować zadania administratora. Dostawca powinien zadbać o odpowiednie zaprojektowanie programu szkoleń, określenie celów i strategii realizacji programów oraz zdefiniowanie kryteriów sukcesu. Do jego obowiązków należy również wybranie kursów na podstawie kompetencji i inicjatyw szkoleniowych, a także opracowanie strategii wdrażania e-learningu oraz systemu komunikacji pomiędzy uczestnikami szkolenia a mentorem. Dobrze, jeśli nasz partner dysponuje szerokimi zasobami nieformalnych materiałów szkoleniowych, takich jak: zdigitalizowane podręczniki z zakresu technologii informatycznych, dostęp online do ekspertów, którzy odpowiedzą na pytania kursanta, zbiór studiów przypadku z obszaru informatyki lub filmy wideo. Nie zapominajmy też, że wybrana technologia, za której pomocą zostanie udostępnione szkolenie, powinna umożliwiać nagrywanie i odtwarzanie treści zgodnych ze standardami SCROM2 i AICC3.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

A na koniec egzamin

Weryfikacja wiedzy uzyskanej w procesie szkolenia pozwala CIO na monitorowanie postępów zespołu i udokumentowanie konkretnych umiejętności każdego pracownika. Formalnym potwierdzeniem zaliczenia ścieżki szkoleniowej jest certyfikat, jednak przy kursach e-learningowych do mierzenia rezultatów szkoleń można wykorzystać również mniej formalne rozwiązania. Należą do nich raporty tworzone na podstawie ilości czasu poświęconego przez kursanta na obecność na platformie e-learningowej, liczby punktów uzyskanych za rozwiązane zadania oraz testy. Menedżer w każdej chwili może zapoznać się z podobną analizą i sprawdzić, czy uczestnicy realizują wyznaczone wcześniej cele kursu (np. zaliczanie wszystkich testów na poziomie 80%).

Odpowiedzialność CIO

Rozwiązania edukacyjne oparte na e-learningu uległy znaczącym przeobrażeniom. Wynika to przede wszystkim z ciągłego rozwoju i dostępności technologii, upowszechnienia metod zdalnego nauczania oraz pełnego dostosowania treści do unikalnych wymogów określanych przez użytkowników. Szefowie IT zdają sobie sprawę, że rozwijanie kompetencji może i często musi odbywać się równolegle do bieżących zawodowych zadań. Przy tak częstych zmianach technologii, wymogów dostawców czy wersjach oprogramowania szkolenie informatyków to proces ciągły.

E-learning daje szansę przygotowania się na nieprzewidziane okoliczności. Zapewnia niezbędną w procesie edukacyjnym elastyczność dostępu do konkretnej treści w dowolnym momencie i z wybranego miejsca. Oferuje możliwość zarządzania procesem rozwoju zespołów IT - śledzenia postępów w nauce z gwarancją dostępu do certyfikowanej bazy wiedzy. Szczególną uwagę szefów informatyki powinny zwrócić zestawy publikacji Book 24x7, które wspierają i uzupełniają nauczanie nieformalne. Umożliwiają stały wgląd w zasoby wiedzy, które są aktualizowane każdego miesiąca zgodnie z wytycznymi dostawców oprogramowania i instytucji certyfikujących. Daje to gwarancję, że nauka nie kończy się na jednorazowym wyjeździe treningowym.

Anna Królak, dyrektor wykonawczy, SkillTech

1 Ranking SkillSoftu został stworzony na bazie ogólnoświatowych danych zgromadzonych w okresie od sierpnia do grudnia 2009 r.

2 SCORM (ang. Sharable Content Object Reference Model) to standard (specyfikacja) zapisu danych do e-learningu.

3 AICC jest najstarszym standardem stosowanym w e-learningu; określa sposób komunikacji między platformą LMS a kursem e-learningowym.


TOP 200