Agenda CIO 2014: najważniejsze wyzwania polskich CIO

Skuteczność IT

Temat pochodzi z rekomendacji Małgorzaty Koryckiej-Purchały, która przypomina o niekorzystnych statystykach dotyczących powodzenia projektów i przedsięwzięć, w jakie angażuje się IT. Nadal nieracjonalnie wysoki odsetek projektów kończy się niepowodzeniem. Część należy złożyć na karb źle określonych celów przy dużej zmienności warunków. Znaczna część wynika jednak z braku refleksji nad skutecznością zarządzania. To nie do pogodzenia z sytuacją, w której CIO coraz częściej aspiruje do grona strategów firmy. Z drugiej strony przed CIO-strategiem staje także wyzwanie dalekowzrocznej oceny dzisiejszych trendów technologicznych. Ile z nich to tylko głośne, ale puste hasła sprzedażowe? Ile może stanowić ślepą uliczkę rozwoju technologicznego firmy?

Ciemne dane i zarządzanie informacją

Także to zagadnienie zaproponowane przez Małgorzatę Korycką-Purchałę znalazło uznanie wśród uczestników spotkania. Tematyka zarządzania informacją najczęściej związana jest dziś z wyzwaniem wykorzystania danych nieustrukturyzowanych. Zagadnienie ciemnych danych dotyczy pokładów gromadzonych przez firmę, mniej lub bardziej świadomie, danych. Przy dużym koszcie przechowywania pozostają one niewykorzystane, nieuświadomione. Niewyceniony pozostaje ich potencjał dla organizacji. To problem sygnalizowany przez czołowe firmy badawcze, a zarazem bardzo słabo rozpoznany. Stanowi więc pole dla eksploratorów i pionierów, którzy zgarną premię za rozstrzygnięcie problemu. Trop stanowi dobre rozpoznanie możliwości, które dają narzędzia BI, ale także przeorganizowanie i wzmocnienie kompetencji zarządzania danymi i informacją.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Warto zatem dyskutować o ciemnych danych w kontekście całego zagadnienia nowoczesnego podejścia do zarzadzania informacją.

Kompetencje IT

Według autora rekomendacji Jacka Pulwarskiego i uczestników dyskusji, pod hasłem tym kryje się cała paleta wyzwań: zarządzanie talentami, kompetencjami zespołu, dojrzałością zarządzania IT i kompetencjami użytkowników. Tak też wielopoziomowo, a zarazem spójnie wyzwanie należy podejmować. Obok wyzwań utrzymania i rozwijania zdolnych ludzi w departamentach i zespołach, wobec deficytu i walki o dobrego pracownika IT na rynku pracy, wyraźnie rysuje się także kwestia wspierania klientów – zewnętrznych i wewnętrznych – w wykorzystaniu możliwości technologii. W jaki sposób – nowy, lepszy, tańszy – mogą korzystać z produktów i usług? Zmiany zachodzą bardzo szybko, aby nowoczesne aplikacje technologii rozchodziły się szeroko, stały się powszechne, dlatego też aktywne wsparcie procesu nauczenia się przez klientów sposobu ich wykorzystania staje się koniecznością.

Będziemy dyskutować o nowym, ważnym aspekcie dla CIO: zarządzania kompetencjami w wielu wymiarach i z różnej perspektywy.

IT as a Service

To hasło przywołane przez Jacka Pulwarskiego. Zagadnienie wiąże się z tematem realizowanym w lutym, ale ma głębsze i konkretne odwołanie do sytuacji IT i CIO w polskich firmach. Model usługowy rozszerzony na IT ma swoje konsekwencje. Ważnym tematem do dyskusji jest możliwość pogodzenia aspiracji i możliwości IT z silnym nurtem IT as a Service. Ile jest miejsca na innowacyjność i partycypację w tworzeniu strategii w firmie, w której taki nurt dominuje?

Nowy model pracy w IT

Rekomendacja Józefa Wacnika to także temat pokrewny, ale koncentruje się na efektach pracy IT. Wiedza o technologii i jej możliwościach skupia się w IT. Jaka część efektów jego pracy może stawać się zaczynem produktów i usług oferowanych klientom firmy? Jakiego zorganizowania pracy IT wewnętrznie i w relacji do innych graczy oraz obszarów w firmie wymaga podjęcie takiego uzasadnionego wyzwania?

Zapraszam serdecznie na warszawskie spotkania Klubu CIO, zachęcam do aktywnego udziału w życiu Klubu. W ubiegłym roku w każdym spotkaniu uczestniczyło ponad 30 szefów IT, a atmosfera i poziom dyskusji były naprawdę znakomite. Oczekuję podobnych emocji po Agendzie CIO 2014.


TOP 200