Czym szumią komunikatory

Złodziej czasu - czy poręczne narzędzie komunikacji w firmie? Wulgarny język, rozpasanie i anarchia - tak prezentuje w raporcie Blue Coat swe oblicze instant messaging w pracy.

Firma Blue Coat Systems opublikowała raport dotyczący wykorzystywania komunikatorów internetowych w pracy. Badaniem objęto 300 pracowników firm amerykańskich i brytyjskich. Oto wybrane ustalenia:

65% badanych pracowników w Wielkiej Brytanii i 39% w USA używa komunikatorów internetowych do osobistych rozmów w godzinach pracy.

27% w USA i 11% w Wielkiej Brytanii używa komunikatorów do celów zawodowych.

blisko 80% respondentów ze Zjednoczonego Królestwa plotkuje korzystając z komunikatorów.

40% ankietowanych z USA twierdzi, że ich pracodawcy nie pozwalają na niekontrolowane pobierania plików

jednak tylko 12% pracowników w Wielkiej Brytanii i 9% w Stanach Zjednoczonych otrzymało od pracodawcy wytyczne co do typu komunikatora internetowego, z jakiego mogą korzystać.

To jednak nie jest cała prawda - firma badawcza przedstawiła dodatkowo wstrząsające dane o "ciemnej" stronie IM. Wulgarny i obsceniczny język, plotki i narzekania to codzienność komunikacji instant messaging w pracy. Blisko połowa ankietowanych przyznaje, że używa w rozmowach przez komunikator wulgaryzmów, 40% czatuje z kolegami podczas spotkań służbowych. Nic dziwnego, bo blisko 60% nie wierzy, aby wiadomości przesyłane tą drogą mogą być monitorowane. W związku z tym jedna trzecia ankietowanych - jak stwierdza to raport Blue Coat - czyni poprzez IM "seksualne podchody". Nie dość tego - 64% wymienia negatywne komentarze na temat przełożonych. Po takim "przygotowaniu artyleryjskim", Blue Coat sugeruje oczywiście rozwiązanie - objęcie zjawiska firmowego instant messagingu kontrolą i monitoringiem, aby stał się - "produktywnym narzędziem biznesowym". Blue Coat proponuje więc w swoim raporcie dziesięć kroków, które mają pomóc przedsiębiorstwom we wdrożeniu polityki pracy z wykorzystaniem Internetu. Oto one:

1. Przeprowadzenie audytu korzystania z Internetu oraz sprecyzowanie potrzeb i oczekiwań dotyczących nowej polityki.

2. Sprecyzowanie różnic między wymaganiami firmy a oczekiwaniami pracowników.

3. Monitoring pracy z wykorzystaniem Internetu pozwalający na szczegółową analizę i przygotowanie raportu, który pozwoli wyznaczyć najważniejsze punkty polityki.

4. Uzgodnienie zasad polityki korzystania Internetu z polityką działu personalnego firmy.

5. Przeprowadzenie konsultacji z kluczowymi użytkownikami w trakcie przygotowywania koncepcji polityki.

6. Znalezienie wszelkich możliwych luk umożliwiających łamanie zasad polityki.

7. Rozważenie konsekwencji jakie niesie za sobą rozwój zdalnej pracy.

8. Wykorzystanie odpowiedniej formy ogłoszenia wdrożenia polityki, firma musi umiejętnie przekonać, że wszystkie zalecenia, nakazy i zakazy są w pełni uzasadnione.

9. Stworzenie zespołu, który będzie zaangażowany w proces tworzenia polityki.

10. Zapewnienie, że polityka może godzi oczekiwania firmy i wymagania pracowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200