Kadra rosnąca wraz z organizacją

Polskie oddział firmy GTECH zrealizował niedawno projekt łączności nowej sieci 12,5 tys. kolektur Totalizatora Sportowego. Przedsięwzięcie obejmowało także dostarczenie i zainstalowanie 12,5 tys. terminali wraz z osprzętem.

Kadra rosnąca wraz z organizacją

Firma GTECH to światowy lider w dostarczaniu systemów loteryjnych. Polski oddział firmy, największy zaraz po amerykańskiej centrali, od wielu lat wdraża olbrzymie projekty w Europie i nie tylko. W skali polskiego Centrum Technologicznego GTECH wielkie projekty pojawiają się 3-4 razy do roku. W skali globalnej to 8-10 takich wdrożeń, nie mówiąc o mniejszych realizacjach.

Stać na mocnym gruncie

Jarosław Dąbrowski, od 2008 r. Regional Technology Director GTECH Poland, wcześniej Project Manager, nadzoruje projekty w całym swoim regionie, obejmującym Europę Wschodnią, Bliski Wschód i Afrykę. Równolegle do wdrożenia w Totalizatorze Sportowym zarządzał projektem dla izraelskiej loterii. Poprzez politykę korporacyjną, która zakłada inwestowanie w lokalne zespoły, polski oddział angażuje się w największe i najbardziej skomplikowane systemy loteryjne na świecie. Pozycja polskiego Centrum stale wzrasta, przy wdrażaniu rozwiązań dla polskiej loterii pracował zespół złożony wyłącznie z osób zatrudnionych w warszawskim centrum. "Dotychczas w ramach podobnych projektów realizowanych przez korporację GTECH wykorzystywane były zespoły międzynarodowe. Fakt, że pracownicy polskiego centrum technologicznego GTECH byli w stanie zrealizować wdrożenie systemu dla Totalizatora Sportowego samodzielnie, ugruntował ich pozycję w firmie" - zaznacza Jarosław Dąbrowski.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Warszawski zespół GTECH liczy ponad 250 osób, kolejny po nim, w Barcelonie, zatrudnia 50 osób. "To zupełnie inna skala działania" - zauważa Jarosław Dąbrowski. "Dzięki tak rozbudowanemu polskiemu oddziałowi, szczególnie w części technologicznej, GTECH Poland może zabezpieczać funkcjonowanie największych loterii, jak choćby Camelot w Wielkiej Brytanii czy loteria Veikkaus w Finlandii". O rozmiarze projektów może świadczyć fakt, że wymiana fińskiego systemu trwała trzy lata.

Blaski i cienie projektu

Totalizator Sportowy w Polsce znajduje się na liście 80 wielkich klientów organizacji. Warszawski zespół musiał zmierzyć się z projektem wielkoskalowym.

W ramach projektu zapewniono nową sieć łączności dla 12,5 tys. kolektur Totalizatora Sportowego oraz dostarczono i zainstalowano 12,5 terminali wraz z osprzętem. Zostało również opracowane nowe oprogramowanie dla systemu centralnego i terminali, dostosowane do wymagań Totalizatora. Zbudowano dwa centra komputerowe z wyposażeniem.

"Najtrudniejszym elementem projektu, z którym wiązało się największe ryzyko, była sama skala projektu - wdrożenie nowego systemu w 12,5 tys. kolektur" - wyjaśnia Jarosław Dąbrowski. "Utrudnieniem było także uzależnienie wykonywania przez podwykonawców niektórych elementów wdrożenia. Dużym wyzwaniem była skala zmian dla samego klienta (TS) i związane z tym ryzyko powodzenia projektu". Ważnym elementem wdrożenia było takie prowadzenie działań, by nie wpływać na pracę kolektorów i Totalizatora. Specjaliści wykonali konwersję danych ze starego systemu na nowy, w aspekcie zmian niektórych jego funkcjonalności. Przy wdrażaniu nowego systemu dla polskiej loterii GTECH korzystał z różnych rozwiązań, m.in. własnego systemu online. Oprogramowanie było pisane in-house, pod specyficzne wymagania rynku polskiego. Infrastruktura centrów przetwarzania danych została oparta na sprzęcie IBM, sieć łączności zaś na rozwiązaniu 3G dostarczonym przez Polkomtel.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200