2012 - rok niepewności rok nadziei i poszukiwań przez CIO nowej tożsamości

Oczekiwanym modelem działania CIO nie jest już tylko reagowanie na potrzeby biznesu, ale aktywne badanie i pilotowanie nowych technologii w celu określenia ich przydatności do użycia w biznesie. Rozwój nowych inteligentnych produktów w niemal każdej branży jest przykładem tego, jak technologia informacyjna staje się integralną częścią strategii produktu dla wielu organizacji. CIO nie jest już tylko zarządzaną centralnie funkcją, ale stał się partnerem dla innych organizacyjnych liderów biznesu, odpowiedzialnym również za wyniki. Niestety, w wielu organizacjach CIO dzisiaj odgrywa znikomą rolę w formułowaniu strategii biznesowej lub stosowaniu technologii informacyjnej w rozwoju nowych produktów i usług. Przeciwnie, niemal całość działań i budżetu jest angażowana w utrzymanie bieżące usług i systemów. Nawet jeżeli CIO zamierza zmienić i zwiększyć swoją rolę w organizacji, nie ma żadnej gwarancji sukcesu swoich działań.

Najlepszy CIO

Dokonując próby oceny sytuacji związanej ze wspieraniem strategii biznesowych organizacji, możemy wyzwania dla menedżera IT podzielić na kilka kluczowych obszarów problemowych:

1. Maksymalne wsparcie dla tworzenia wizji rozwoju biznesu i organizacji. Pełnienie roli inicjatora rozwoju poprzez szukanie innowacji oraz pomoc w przebudowie organizacji, która ma uczynić ją szybszą, bardziej elastyczną i zdolną do przekształcania informacji w wiedzę możliwą do wykorzystania w prowadzonym biznesie. CIO powinni pełnić kluczową rolę w wykorzystywaniu złożoności organizacyjnej do elastycznego reagowania na burzliwie zmieniające się otoczenie biznesowe. W sytuacji przenoszenia większości obszarów działalności w dziedzinę technologii informatycznych i uzależniania stopnia realizacji celów od skutecznego ich wykorzystania, funkcja dyrektora IT powoli zaczyna, w obszarze jego odpowiedzialności, nabierać formy działalności dyrektora operacyjnego. Dyrektor IT, wypełniając swoje zadania, powinien dostarczać realną wartość biznesową.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

2. Dostarczanie podstawowych usług technologicznych. Nawet w najbardziej innowacyjnych organizacjach od dyrektorów IT nadal oczekuje się, że będą zarządzali podstawowymi funkcjami, co pozwala na wykorzystywanie technologii do podnoszenia efektywności działania. Oznacza to także niebezpieczeństwo realizacji głównie celów technologicznych, w przeciwieństwie do realizowania strategii konkretnymi technologiami. Dlatego niezwykle ważne jest, by dyrektor IT miał pełną świadomość wyznaczonej mu roli - posiadał tzw. tożsamość organizacyjną oraz jasną wizję działania współbieżną ze strategicznym kierunkiem rozwoju organizacji.

3. Integracja biznesu z technologią. Przejście od ustandaryzowanej infrastruktury, poprzez integrację, inteligencję do wprowadzania innowacji. Dążenie do konwergencji technologii z działaniami biznesowymi bez przywiązania do posiadanych zasobów (przetwarzanie w chmurze, mobilność).

4. Działania w celu zwiększania efektywności realizacji procesów informatycznych w organizacji przekładające się na doskonalenie i optymalizację procesów biznesowych i współpracy wewnętrznej w dążeniu do ścisłej integracji. Realizowane poprzez usprawnianie procesów informacyjnych, udoskonalanie pracy zespołowej (media społecznościowe - tutaj także marketing) i dostarczanie informacji przyspieszających podejmowanie właściwych decyzji biznesowych (analiza danych).

5. Dostarczanie rozwiązań branżowych wspierających biznes. Pomimo postępujących procesów standaryzacji i konsolidacji, zawsze będą istnieć indywidualne aplikacje rozwiązań dostosowane do specyfiki prowadzonego biznesu. Trudne w swojej złożoności i odmienności do zaprojektowania, implementacji oraz utrzymania.

Sukces działań CIO w tych obszarach zależy od wprowadzania zmian w sposobach świadczenia usług informatycznych przy jednoczesnym zrozumieniu innowacji biznesowych. CIO jednak nie powinni bezwładnie poddawać się zmianom i zarzucać wypracowane standardy i metodologie działania - ważne, żeby obserwowali rzeczywistość i transformowali strategię działania IT. Bogactwo i dostępność technologii są na tyle duże, że pozwalają na takie rozwijanie działalności, aby osiągnąć nowy poziom sukcesu. Ograniczone budżety na IT w 2012 r. zmuszają menedżerów IT do zaradności i kreatywnego aplikowania technologii w biznes prowadzony przez organizację.

Podsumowując, spróbujmy spojrzeć historycznie na losy innowacji technologii informatycznych. Kiedy w 1980 r. po raz pierwszy wprowadzono komputery, były one wielką innowacją. Dzisiaj są one wyposażeniem biurowym. Gdy korporacyjny e-mail pojawił się na początku 1990 ( także e-commerce), był postrzegany jako innowacja. Ale dzisiaj działanie CIO związane z utrzymaniem systemów pocztowych czy też marginalizacją ryzyka transakcji internetowej jest standardem. Tak więc również aplikacje mobilne, biznes społecznościowy, przetwarzanie w chmurze można uznać dzisiaj za innowacyjne. Natomiast jutro będą one częścią standardowej struktury usług, czy też infrastruktury IT. CIO powinien zatem stale się uczyć, rozwijać swoje kompetencje (i to nie tylko profesjonalne, ale także menedżerskie), jak również obserwować otoczenie biznesowe. Wprowadzanie nowych technologii i optymalizacja ich działania oraz utrzymania nie są już tak ważne dla sukcesu w biznesie. Kluczowa jest otwartość na innowacje z jednoczesnym kreatywnym podejściem do wspieranego przez IT biznesu. Temu służyć powinna także dobrze zaplanowana, systematyczna praca nad nowym wizerunkiem szefa IT w organizacji, uwiarygodniająca CIO w roli łącznika innowacyjnej informacji na poziomie strategicznym.

Józef Wacnik jest szefem IT w Polskim Radiu SA, członkiem Rady Programowej CIO i laureatem 3 miejsca w Konkursie CIO Roku 2010.


TOP 200