Historia trzmiela na dwóch kółkach

Przasnyski Kross to polska firma rowerowa, która umie chwytać nadarzające się szanse. W przyszłym roku wyprodukuje już ponad milion rowerów, z sukcesem wchodzi na rynki międzynarodowe, przełamuje kolejne bariery rozwoju. Kross mierzy wysoko.

Przasnyski Kross to polska firma rowerowa, która umie chwytać nadarzające się szanse. W przyszłym roku wyprodukuje już ponad milion rowerów, z sukcesem wchodzi na rynki międzynarodowe, przełamuje kolejne bariery rozwoju. Kross mierzy wysoko.

Historia trzmiela na dwóch kółkach
Najważniejszym zadaniem było stworzenie zespołu. Jestem wizjonerem i optymistą, w firmie udało mi się zaszczepić "zasadę trzmiela": według naukowców trzmiel ma za dużą masę w stosunku do powierzchni skrzydeł, dlatego nie może latać. Tyle że trzmiel o tym nie wie i po prostu lata" - mówi Zbigniew Sosnowski, prezes firmy Kross z Przasnysza.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Firma Kross powstała w 1990 r. Początkowo działała jako sklep bydgoskiego Rometu. Gdy Romet zaczął podupadać, Kross zaczął importować gotowe rowery z Włoch, a w roku 1995 rozpoczął montaż. W roku 1999 firma postawiła spawalnię, lakiernię i tym samym uzyskała status producenta rowerów. Ludzie z Krossa będą też już wkrótce szkolić pracowników rosyjskiej montowni firmy, która ruszy w 2005 r. "Wyszukaliśmy miejsce w dawnym okręgu przemysłowym, opracowaliśmy program szkolenia, żeby zapewnić jakość. Dlatego rowery stamtąd od początku będziemy mogli rozprowadzać pod główną marką Kross" - dodaje prezes Krossa.

W 2003 firma sprzedała 600 tys. rowerów, w 2004 - 800 tys., z tego 300 tys. wyeksportowała m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Szwecji, Finlandii, Holandii, Niemiec. Kross szacuje swój udział w rynku krajowym na 40%, szykuje się w 2005 r. do wejścia na warszawską GPW.

Historia trzmiela na dwóch kółkach

Status producenta w branży rowerowej uzyskuje się po wybudowaniu spawalni i lakierni - Kross jest producentem od 2000 roku.

Historia trzmiela na dwóch kółkach

Posiadanie zakładu produkcyjnego dało szansę na zdobycie dużych kontraktów eksportowych, m.in. dla sieci Decathlon.

Historia trzmiela na dwóch kółkach

Eksport to z kolei czynnik stymulujący rozwój i szanse konkurencji na rynku krajowym...

Historia trzmiela na dwóch kółkach

...daje znajomość ostrzejszych wymogów, uczy je spełniać - zanim krajowy odbiorca będzie ich wymagał.

Historia trzmiela na dwóch kółkach

Jeszcze jesienią pracownicy z Przasnysza zaczynają szkolić pracowników nowych zakładów w Rosji, w których montaż ruszy w przyszłym roku.

Historia trzmiela na dwóch kółkach

W 2004 r. z Przasnysza wyjedzie 800 tys. rowerów; w przyszłym roku Kross chce wyprodukować milion rowerów.

Zakłady w Przasnyszu zatrudniają ok. 900 osób - w pełni sezonu załoga pracuje nawet na trzy zmiany. Obecnie produkcja i montaż odbywają się na dwie zmiany, jednak i tak dowodzi to faktu, że Kross dzięki eksportowi i swojemu rozmachowi już "zabił sezonowość", podcinającą skrzydła krajowemu biznesowi rowerowemu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200