Włoskie interesy

Jak się tam dostać

Łatwiej niż otworzyć firmę, jest utworzyć we Włoszech przedstawicielstwo - nie ma ono samodzielności w działaniu, jest uzależnione od macierzystego przedsiębiorstwa, ale nie musi płacić we Włoszech podatku. Przedstawicielstwa zazwyczaj mają na celu promocję, badanie rynku, prowadzenie salonu z ekspozycją towarów, nadzorowanie realizacji kontraktu. Biuro nie może prowadzić we Włoszech rzeczywistej działalności gospodarczej. Taką działalność może natomiast prowadzić oddział firmy, który jednak nie jest traktowany przez włoskie prawo jako jednostka niezależna od spółki zagranicznej. Spółka zagraniczna jest więc bezpośrednio odpowiedzialna za wszystkie poczynania oddziału.

Polacy mogą we Włoszech swobodnie kupować nieruchomości, także rolne, choć ich ceny są oczywiście znacznie wyższe niż w naszym kraju.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Najczęściej polskie firmy obecne są na włoskim rynku poprzez kooperację z miejscowymi podmiotami, większymi firmami, dla których stają się stałymi podwykonawcami. Do niedawna największą polską firmą na włoskim rynku był Italmex, spółka córka Metalexportu, jednak jej działalność ostatnio została mocno ograniczona.

Sporo niewielkich polskich producentów, głównie rzemieślników, sprzedaje swoje produkty we włoskich galeriach, sklepach. Turyści przynoszą Italii sporą część dochodu narodowego i polscy wytwórcy starają się również na tym korzystać.

Podejmowane są również drobne inicjatywy, na przykład na poziomie lokalnych Agencji Rozwoju Gospodarczego. Agencja z Gniezna przygotowała w 2003 r. pilotażowy program "Wprowadzenie firm polskich na włoski rynek budowlany". Wiązało się z tym przygotowanie szkoleń z zagadnień organizacji pracy we Włoszech, przedstawienie przedsiębiorcom warunków, które powinni spełnić, aby uzyskać zlecenia z Włoch. Rozwija się także współpraca między poszczególnymi regionami, handlowymi izbami branżowymi.

Włoska infrastruktura jest bardzo dobrze rozwinięta, poruszanie się po tym kraju nie stanowi trudności. We Włoszech działa bardzo nowoczesny system połączeń kolejowych, najważniejsze miasta połączone są szybkimi pociągami (słynne Pendolino, które miało zostać sprowadzone do Polski). Należy jednak pamiętać, że we Włoszech środki transportu publicznego działają sprawnie, ale nie zawsze - ich pracownicy często strajkują, a wtedy następuje całkowity paraliż. Transportując towary z lub do Italii, można skorzystać także z 70 morskich portów przemysłowych, dysponujących nowoczesnym sprzętem przeładunkowym (65% włoskiego handlu zagranicznego odbywa się za pomocą transportu morskiego). Włosi posiadają 318 tys. dróg szybkiego ruchu, w tym 6 tys. km autostrad, poruszanie się po tym kraju samochodem lub transport ciężarówkami jest więc bardzo wygodny. Sieć włoskich lotnisk jest również bardzo rozbudowana - znajduje się tam 19 lotnisk międzynarodowych, 17 krajowych i 59 ogólnych.

Izba handlowa

Camera di Commercio Italo-Polacca (C.C.I.P.), czyli Włosko-Polska Izba Handlowa, powstała w Mediolanie w 1990 r., aby pomagać promocji stosunków instytucjonalnych, ekonomicznych i handlowych między Włochami i Polską, ze szczególnym naciskiem na pomoc małym i średnim firmom.

Izba jest uznawana przez włoskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i wpisana na listę izb handlu zagranicznego.

W tej chwili Izba ma trzy siedziby:

Mediolan - Via Sardegna 39 - siedziba główna,

Warszawa - ul. Wilcza 69/17, zajmuje się głównie promocją firm włoskich, głównie z Lombardii, w Polsce,

Bialystok - ul. Antoniukowska 7.

Targi i wystawy

Dobrym sposobem na przyjrzenie się rynkowi włoskiemu i jego możliwościom są targi. Udział w targach jest drogi, więc firmy, które się nań decydują, zazwyczaj dokonują wcześniej rekonesansu i sprawdzają, czy istnieje potencjalny popyt na ich towary czy usługi. Największym powodzeniem wśród polskich firm cieszą się targi, na których można sprzedawać, wtedy koszty udziału zwracają się od razu. Z takiej opcji korzystają głównie firmy rzemieślnicze. Włosi chętnie kupują polski bursztyn, szkło, rękodzieło. Stoisko na prestiżowych targach to ok. 100-200 euro za m2 (tam gdzie można prowadzić sprzedaż powyżej 200 euro), do tego dochodzi koszt wyposażenia i wpisowego, ok. 300-400 euro od firmy. Teoretycznie wystawiające się firmy z Polski mogą odzyskać VAT, jednak w praktyce jest to bardzo trudne i skomplikowane formalnie. Stolicą targową i biznesową Włoch jest Mediolan.

Organizowane są również misje ekonomiczne do Włoch, wtedy polscy przedsiębiorcy jadą tam, aby odbyć wiele przygotowanych wcześniej spotkań i nawiązać kontakty i współpracę. Pomaga w tym m.in. Włosko-Polska Izba Handlowa, która zorganizowała już ok. 50 takich misji. Izba przygotowuje całą podróż - od kupienia biletów lotniczych, przez logistykę, a nawet zatrudnienie tłumacza na miejscu.

Polskim przedsiębiorcom pomagają również rodzime instytucje, takie jak Państwowa Agencja Inwestycji Zagranicznych czy Krajowa Izba Gospodarcza. KIG ułatwia polskim firmom udział w targach, negocjuje lepsze warunki. Prowadzi także szkolenia, na przykład uczące, w jaki sposób założyć firmę za granicą. Współpracuje również stale ze wszystkimi organizacjami samorządów gospodarczych i izbami gospodarczymi, które we Włoszech mają ogromne znaczenie. Jednostki te posiadają ogromne zasoby informacji, mogą podać polskim przedsiębiorcom bezpośrednie wskazówki, z kim się kontaktować. KIG pomaga wyszukiwać partnerów biznesowych obu stronom, prowadzi wymianę informacji. Na miejscu zawsze pomocna jest ambasada i konsulat, wydziały ekonomiczno-handlowe tych instytucji pomagają w nawiązywaniu kontaktów biznesowych, udzielają informacji o rynku, a także pomagają w wynajęciu stoisk na targach, często też organizują wystawy polskich przedsiębiorstw.

Eksport/Import

Eksport: wyroby przemysłu elektromaszynowego (55% całego eksportu do Włoch), takie jak samochody osobowe, lampy elektronowe, urządzenia odbiorcze dla telewizji, części zamienne do silników spalinowych, silniki elektryczne, sprzęt oświetleniowy. Na kolejnym miejscu znajdują się metale nieszlachetne, wyroby hutnicze, wyroby z aluminium, miedź, cynk. Artykuły rolno-spożywcze, które chętnie kupują od nas Włosi, to mięso i warzywa.

Import: maszyny i urządzenia, metale nieszlachetne, wyroby włókiennicze, artykuły rolno-spożywcze.

I-VIII 2004

Eksport do Włoch - 2263 mln euro

Import z Włoch - 3624,5 mln euro

Rynek po włosku

We Włoszech mieszka ok. 58 mln osób, kraj dzieli się na 20 autonomicznych regionów, które dzielą się na prowincje. Regionalizacja jest we Włoszech bardzo istotna, znacznie silniej odczuwana niż w Polsce, widoczna jest zwłaszcza różnica w rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i w mentalności między biednym rolniczym Południem i bogatą przemysłową Północą. Dlatego myśląc o robieniu interesów we Włoszech, warto od razu zdecydować się na region, w którym tę działalność chcemy prowadzić.

Włochy znajdują się w czołówce

najwyżej uprzemysłowionych państw świata. Główne gałęzie włoskiego przemysłu to: przemysł metalowy i maszynowy (produkcja samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów, traktorów), silników lotniczych i okrętowych; przemysł chemiczny, włókienniczy, odzieżowy i skórzany, spożywczy, hutniczy, drzewny, papierniczy i poligraficzny.

Włoskie rolnictwo

przypomina polskie pod względem dużej ilości małych gospodarstw. Jednak w ostatnich latach coraz bardziej widoczna jest tendencja do tworzenia upraw wielkopowierzchniowych. Włosi uprawiają głównie zboża, ryż, ziemniaki, buraki cukrowe, owoce, w tym cytryny, pomarańcze, migdałowce, figowce, winogrona i oliwki. 40% wartości produkcji rolnej stanowią rybołówstwo i hodowla zwierząt.

Tradycja

gospodarczej współpracy polsko-włoskiej sięga lat 20. XX wieku, kiedy to w Polsce pojawiły się włoskie firmy. Obecnie regularne kontakty z Polską utrzymuje ok. 2 tys. włoskich firm. Polska znajduje się na 13 miejscu wśród odbiorców włoskich towarów i na 23 wśród dostawców na rynek włoski. Do Włoch eksportujemy głównie wyroby przemysłu elektromaszynowego (55% całego eksportu do Włoch). Pod względem kapitału zagranicznego zainwestowanego w Polsce Włochy znajdują się na piątym miejscu (główni inwestorzy to Fiat i bank UniCredito Italiano).


TOP 200