Specjalista na miarę
- 18.12.2009
CIO: Jakie mają Państwo metody, które pozwolą specjalistom czasowym wpisać się w strukturę organizacyjną klienta?
T.B.: Jedną z naszych największych zalet jest wysoka elastyczność - zawsze rekrutujemy dokładnie takiego specjalistę, jakiego potrzebuje klient. Wystarczy więc, że zleceniodawca prześle nam dokładny profil poszukiwanego specjalisty, uwzględniający także miękkie wymagania (np. wiek, płeć, komunikatywność), a nasz Dział Rekrutacji zaproponuje najlepszych kandydatów, którzy dobrze wpiszą się w strukturę organizacyjną firmy. Nie ukrywamy, że naszym celem jest model współpracy
Zobacz również:
- Outsourcing zbudowany na partnerstwie
- Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
- 9 cech wielkich liderów IT
w którym nasz pracownik aktywnie uczestniczy w życiu firmowym klienta.
M.S.: Zdarza się, że finansujemy udział naszych specjalistów w spotkaniach i imprezach integracyjnych klientów. Jednakże same metody motywowania, integrowania oraz zarządzania zespołem pozostają wewnętrzną sprawą każdego menedżera. Dlatego w dużej mierze o wpisaniu się tymczasowego pracownika w strukturę organizacyjną musi zadbać już sam klient. Natomiast możemy zagwarantować dobre dopasowanie i pełne wsparcie
w procesie integracji.
CIO: Czy firmy nie obawiają się, że po zakończeniu współpracy wynajęty specjalista wraz ze zdobytym know-how może trafić do konkurencji?
M.S.: W rzeczywistości nie ma sporej różnicy w ryzyku zatrudnienia czy zwolnienia pracownika etatowego i wynajmowanego. Można doszukać się jedynie zalet po stronie korzystania z kadry wynajmowanej, ponieważ taki personel nie rotuje, nie choruje, rzadko korzysta z urlopów w trakcie trwania projektu oraz, co najważniejsze, tymczasowa kadra IT posiada w swoich umowach klauzule o zakazie konkurencji, a korzystający z niej klient ma zagwarantowane umownie ewentualne zastępstwo. Standardem jest podpisywanie umów, w których gwarantujemy poufność informacji na temat projektu klienta.
CIO: Jakie zalety i wady dla firmy ma taki sposób wynajmowania pracowników?
M.S.: Zalet jest sporo, w skrócie można je pogrupować następująco:
- natychmiastowy dostęp do szerokiej kadry IT o dokładnie dopasowanych kompetencjach;
- gwarancja mobilności, pracowitości i zaangażowania pracowników oraz odpowiednio dobrane cechy osobowościowe;
- gwarancja jakości, dostępności i ewentualnego zastępstwa kadry w razie wystąpienia komplikacji lub zmiany wymagań klienta co do oczekiwanych kompetencji wynajmowanych ekspertów;
- oszczędność czasu, energii i ograniczenie ryzyka związanego z budowaniem stałego zespołu IT, a co za tym idzie, oszczędności finansowe dla firmy.
Wadą wynajmowania specjalistów IT mogą być pewne problemy mentalne po stronie wynajmującego, tzn. przywiązanie do modelu pracy z własną kadrą oraz ograniczone zaufanie do korzystania z szeroko rozumianego voutsourcingu - nie tylko kadrowego.
T.B.: Problemy mogłyby się pojawić wtedy, gdyby zleceniodawca nie był w stanie zapewnić pełnego obłożenia pracy dla wynajętej kadry. Pracownicy tymczasowi, czyli tzw. freelancerzy, to ludzie ambitni, pracowici, nastawieni na sukces. Ich dewizą jest praca energiczna i skuteczna. Zatem wszelkie przestoje, opóźnienia czy brak jasnych wytycznych to dla nich novum. Dlatego prawidłowe zarządzanie zespołem projektowym jest kluczem do sukcesu w wykorzystaniu outsourcingu kadrowego.