Przewodnik wdrożeniowy IT governance

O ile etap praktycznego wdrożenia usprawnień nie wymaga dodatkowych komentarzy, o tyle rzeczą niezwykle istotną jest monitorowanie i pomiar efektów wdrożenia w odniesieniu do założonych celów biznesowych oraz IT. W tym celu wykorzystuje się sprawdzone metodyki, takie jak zrównoważona karta wyników. Dla utrzymania odpowiedniego poziomu zaangażowania interesariuszy należy okresowo raportować postępy, zrealizowane korzyści oraz problemy w realizacji projektów. Pozwala to interesariuszom podjąć stosowne działania w odpowiednim czasie, a kierownikom utrzymać ich zainteresowanie przez cały czas trwania projektów. Podobnie etap przeglądu i ocena skuteczności programu mają ogromny wpływ na sukces całego przedsięwzięcia. Pozwala on na określenie stopnia realizacji założonych korzyści i spełnienia oczekiwań interesariuszy. Na tym etapie nieoceniona wiedza płynie z porównania efektów projektów i programu jako całości do założeń oraz z badania satysfakcji interesariuszy. W praktyce ocena skuteczności programu usprawnień prowadzona jest jako seria ankiet i warsztatów z zainteresowanymi stronami w celu uzyskania ostatecznej akceptacji osiągniętych rezultatów.

Faza 5. Eksploatacja

Faza eksploatacji koncentruje się na pogłębianiu integracji opracowanych rozwiązań z istniejącym modelem biznesowym organizacji oraz na usprawnianiu struktur zarządzania w taki sposób, żeby nadzór informatyczny stał się integralną częścią funkcjonowania organizacji. Faza ta składa się z dwóch etapów: utrzymania i identyfikacji nowych wymogów nadzoru. Działania podejmowane na tych etapach sprowadzają się do udokumentowania polityk, standardów i procesów, zdefiniowania ról i odpowiedzialności oraz komunikowania ich wszystkim zainteresowanym stronom. Pozwala to na stworzenie spójnego i powtarzalnego procesu nadzoru, który z czasem staje się nieodzownym elementem kultury organizacyjnej i zarządzania firmą. Dodatkowe zaangażowanie interesariuszy w proces okresowej oceny skuteczności systemu kontroli wewnętrznej oraz opracowanie procesu zmian, w którym inicjatywa zmian wychodzi od właścicieli procesów biznesowych, wieńczą dzieło.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Tekst opracowany na podstawie "IT Governance Implementation Guide 2nd Edition", "Using COBIT and Val IT",IT Governance Institute.

Autor jest prezesem polskiego oddziału ISACA (http://www.isaca.org.pl ). Posiada uprawnieniacertyfikowanego specjalisty do spraw bezpieczeństwa informacji (CISSP), certyfikowanego audytorasystemów informatycznych (CISA) orazcertyfikowanego audytora wewnętrznego (CIA).

Przypisy

1 IT Governance Institute, COBIT 4.1.

2 IT Governance Institute, IT Governance Implementation Guide 2nd Edition, Using COBIT and Val IT.


TOP 200