Prześwietlanie kontrahenta

Raporty udostępniane przez wywiadownie gospodarcze

Dane z wywiadowni na temat przedsiębiorców dają pytającemu ogólne wyobrażenie o firmie. Dzięki tego rodzaju informacjom można zdobyć ogólną wiedzę o danym podmiocie gospodarczym, która ułatwi podjęcie decyzji biznesowej, choćby o nawiązaniu współpracy lub skorzystaniu z jego usług czy produktów.

Tego rodzaju raporty o firmie mogą zawierać: dane rejestrowe, formę prawną i kapitał, strukturę własności i komentarz dotyczący tej struktury, informacje o kierownictwie firmy, radzie nadzorczej i prawie rejestracji, jak również opis przedmiotu działalności. Wywiadownie posiadają także informacje o nieruchomościach, dane dotyczące importu, eksportu, obrotu i bilansu, a także liczbę zatrudnionych w przedsiębiorstwie, informacje o samochodach, zadłużeniu, historii związanej z windykacją oraz ocenę płatności i wypłacalności. Można w nich również kupić wiedzę o bankach obsługujących firmę, jej historii, inwestycjach, wysokości maksymalnego kredytu (najwyższa wartość kredytu kupieckiego, jaki może być udzielony badanej firmie), wskaźniku płynności podatkowej, rentowności sprzedaży i rentowności aktywów oraz obrotach.

Potencjał informacji pozytywnej

Elżbieta Koszelow, wiceprezes InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej

Istotnym elementem, który wpłynie na rozwój rynku wymiany informacji gospodarczej, jest popularyzacja możliwości wykorzystywania informacji pozytywnej o rzetelnym wywiązywaniu się przedsiębiorców, a także konsumentów ze swoich zobowiązań płatniczych. Pozwoli ona budować uczciwym przedsiębiorcom ich własną pozytywną historię płatniczą, a tym samym poprawiać ocenę kredytową oraz umożliwi faworyzowanie na rynku podmiotów, które prowadzą biznes w rzetelny sposób. Informacja pozytywna powinna stać się rekomendacją i argumentem w negocjowaniu korzystniejszych warunków współpracy, a także zwiększać konkurencyjność przedsiębiorcy na rynku. Razem z upowszechnieniem informacji pozytywnej zwiększa się szansa, aby BIG-i stały się dla przedsiębiorcy tzw. "one window" - jednym okienkiem, w którym będzie mógł uzyskać wszystkie interesujące go informacje. Z jednej strony będzie miał możliwość potwierdzenia własnej rzetelności płatniczej, z drugiej zweryfikuje potencjalnego partnera biznesowego. Aby przyspieszyć procesy podejmowania decyzji biznesowych przez przedsiębiorców BIG-i powinny stać się instytucjami zaufania społecznego, w których przedsiębiorcy i konsumenci oprócz informacji gospodarczych będą mieli dostęp do danych identyfikacyjnych na swój temat, takich jak: nr PESEL, KRS, wypis z Krajowego Rejestru Zastawów, REGON i NIP. Dostęp do tych rejestrów powinien odbywać się poprzez BIG-i w trybie online.

Kolejnym elementem wpływającym na rozwój rynku byłoby rozszerzenie lub całkowite otworzenie katalogu podmiotów prawnych mogących przekazywać negatywne informacje gospodarcze. Z zadłużonymi przedsiębiorcami i konsumentami mają problemy również jednostki budżetowe i podmioty należące do Skarbu Państwa. Nie otrzymują one na czas płatności z tytułu podatków gruntowych i od nieruchomości, jak również w ramach funduszu alimentacyjnego czy zaległych podatków. Umożliwienie tym podmiotom przekazywania informacji gospodarczych negatywnych pozwoliłoby wyeliminować z gry rynkowej nieuczciwych.


TOP 200