Pomarańczowy hub
- 01.10.2005
Dziś trudno już skrócić czas doręczenia przesyłki lotniczej, osiągi są mocno wyśrubowane. O różnicach pomiędzy firmami kurierskimi decydują więc etapy spedycji dotąd drugoplanowe. ''Im szybciej przesyłka pokona drogę z luku samolotu do samochodu kurierskiego, tym prędzej dostarczymy ją klientowi'' - mówi Paweł Góra, dyrektor operacyjny TNT Express Poland, której samoloty startują z Warszawy, Katowic i Gdańska.
Dziś trudno już skrócić czas doręczenia przesyłki lotniczej, osiągi są mocno wyśrubowane. O różnicach pomiędzy firmami kurierskimi decydują więc etapy spedycji dotąd drugoplanowe. ''Im szybciej przesyłka pokona drogę z luku samolotu do samochodu kurierskiego, tym prędzej dostarczymy ją klientowi'' - mówi Paweł Góra, dyrektor operacyjny TNT Express Poland, której samoloty startują z Warszawy, Katowic i Gdańska.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Pomarańczowa flota
TNT dysponuje własną flotą samolotów transportowych, w Europie TNT wykorzystuje blisko 40 samolotów w barwach TNT, od wielkich, szerokokadłubowych Airbusów A300, przez mniejsze Boeingi 757 i 737, do wyjątkowo cichych BAE QT 146 stosowanych do obsługi aglomeracji z lotniskami w pobliżu obszarów mieszkalnych. W Polsce TNT operuje właśnie tymi ostatnimi samolotami w codziennych połączeniach frachtowych z Warszawy, Katowic i Gdańska do centrum przeładunkowego TNT w Liege w Belgii.
Wyśrubowane osiągi
Czy można jeszcze skrócić czas dostarczania przesyłki? Czy doskonali się jeszcze modele i procedury? "Dzisiejsze czasy doręczeń przesyłek kurierskich na świecie są już bardzo wyśrubowane i dostosowane do możliwości współczesnej technologii. W efekcie dodatkowych oszczędności poszukuje się w obszarach, które do niedawna były na dalszym planie, np. usprawnienia w szeroko rozumianym procesie "handlingowym" (rozładunek samolotu, transport z płyty lotniska do terminalu, rozładunek kontenerów itd.) - to dziś najbardziej efektywne sposoby skracania czasu doręczeń przesyłek. Im szybciej przesyłka pokona drogę z luku samolotu do samochodu kurierskiego, tym prędzej dostarczymy ją klientowi" - mówi Paweł Góra.Jakie są perspektywy biznesu po zniesieniu monopolu Poczty Polskiej na przesyłki listowe? Polski rynek z racji rozmiarów jest bardzo atrakcyjny dla wielkich poczt narodowych. Niektóre firmy kurierskie już dziś deklarują zainteresowanie wybranymi segmentami rynku pocztowego, np. listami poleconymi. "Wynik starcia w dużej mierze zależeć będzie od przyjętej przez Pocztę strategii, a także dostępności środków na inwestycje w nowoczesne technologie i infrastrukturę. Bez nich trudno będzie sprostać konkurencji" - zaznacza Paweł Góra.