Logistyczna kompozycja własna

W DPD Polska utworzono 3 lata temu Dział Obsługi Logistycznej Klienta, który zajmuje się nietypowymi zleceniami. Składa się z doświadczonych pracowników. Menedżer zarządzający zespołem usług specjalnych jest wysoko umiejscowiony w strukturze firmy. Członkowie zespołu muszą mieć dużą wiedzę o firmie i grupie, znać wcześniej przeprowadzane nietypowe akcje. Liczą się także umiejętności komercyjne - oceny kosztów, kalkulacji, optymalizacji komponowanej usługi z korzyścią dla klienta. Ważna jest szczegółowa znajomość systemu i procedur.

Specjaliści w Magazynie

Obszarem, w którym logistycy mogą znakomicie wykazać się swoim dopasowaniem do indywidualnych pomysłów i projektów, klientów są magazyny. "Najpopularniejsze są usługi copacking, czyli foliowanie i oklejanie (np. przyklejanie kodów kreskowych i etykiet) oraz przygotowanie niestandardowych jednostek sprzedaży, przepakowywanie oraz przygotowywanie zestawów promocyjnych. Zainteresowaniem cieszy się także comanufacturing, czyli usługa, w której klient dostarcza operatorowi logistycznemu podzespoły, składane następnie w gotowy produkt, który zostaje przetransportowany dalej, zgodnie z życzeniem" - mówi Christophe Le Corre z Grupy Raben. Ciekawym przykładem usługi specjalnej jest marking - oferowany jak dotąd przez Grupę Raben tylko na ukraińskim rynku. Polega on na opatrywaniu towarów znakami widocznymi tylko w promieniach ultrafioletowych. Znaki stanowią dodatkowe zabezpieczenie.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Parada atrakcji w TNT

59 czarterów w miesiąc

W 2006 roku jedna z firm motoryzacyjnych zlokalizowanych na południu Polski znacznie zwiększyła produkcję. Firma zwróciła się do TNT Express z zadaniem zaaranżowania bardzo precyzyjnych dostaw komponentów wprost na linie produkcyjne swojego kontrahenta: do Szwecji, Francji, Holandii i Belgii. W ciągu zaledwie miesiąca TNT Express zrealizował w sumie 59 przelotów specjalnie wyczarterowanymi samolotami. Usługi obejmowały odbiór towaru w zakładzie w Polsce, kompleksową obsługę na lotnisku w Katowicach, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, sporządzenie dokumentacji, przelot i dostawę do zakładu klienta. Dzięki zastosowaniu tego typu rozwiązań kontrahent polskiego klienta mógł płynnie realizować produkcję, bez narażania się na kosztowne przestoje.

Tkanki łabędzi

Do najgłośniejszych transportów specjalistycznych TNT Express należał przewóz tkanek toruńskich łabędzi, zarażonych wirusem ptasiej grypy. TNT Express transportował je w marcu 2006 roku z Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach do brytyjskiego laboratorium VLA Weybridge (New Haw, Addlestone, Surrey).

Ekspresowy narzeczony

W 2003 roku pewien Holender przebywający w Polsce skorzystał z usług TNT Express, aby oświadczyć się swojej wybrance z Koluszek. Początkowo operator przyjmujący zlecenia myślał, że to żart. Wkrótce okazało się jednak, że będzie to najbardziej nietypowe zlecenie realizowane przez łódzki oddział TNT. Żywa przesyłka jechała z Łodzi, gdzie została zapakowana, pod dom narzeczonej mieszkającej w Koluszkach. Na miejscu zdarzenia 29-letni Tomas wyskoczył z paczki - były orkiestra, kwiaty, pierścionek i łzy wzruszenia. Oświadczyny zostały przyjęte.

Transport na Antarktydę

W 2004 roku TNT Express zrealizował transport na Antarktydę. Międzynarodowa ekspedycja naukowa realizowała wówczas badania w rejonie gór Tangra na wyspie Livingston. Hiszpański statek, ze znaczącą częścią ekwipunku naukowców niezbędnego do wykonania pomiarów geograficznych, spóźniał się, postanowiono więc skorzystać z usług TNT Express. Akcję komplikowały wyjątkowo trudne warunki geograficzne, nietypowa charakterystyka transportowanego wyposażenia, obostrzenia w dziedzinie transportu (na niektórych odcinkach dopuszczalne były jedynie małe samoloty). Jednak przedsięwzięcie zakończono sukcesem.

Turbina do Afryki

W kwietniu 2005 roku u północnych wybrzeży Afryki awarii uległa jedna z turbin statku turystycznego z 1200 osobami na pokładzie. TNT Express otrzymał zlecenie dostarczenia zapasowej turbiny. Część musiała zostać pobrana w Bazylei w Szwajcarii i dostarczona do unieruchomionego w rejonie wyspy Madera statku. Ze względu na rozmiary turbiny nie mogła ona zostać przetransportowana za pośrednictwem komercyjnych linii lotniczych. TNT Express zaaranżował czarter już niespełna cztery godziny po otrzymaniu zlecenia, a godzinę później firma sfinalizowała wszystkie formalności celne. Kolejnego dnia o świcie ze Szwajcarii w kierunku Lizbony wystartował samolot z turbiną na pokładzie. Dzięki szybkiej reakcji TNT Express 1200 pasażerów statku mogło kontynuować rejs po Atlantyku.

Operatorzy chwalą się, że są w stanie w magazynie realizować wszystkie usługi, jakie wyobrazi sobie klient. "Bardzo istotnym elementem w ofercie Schenkera dla Centrum Wina jest obsługa zwrotów, co pozwala klientom na czasowe rozszerzenie oferty swoim konsumentom bez jednoczesnego powiększania stanu zapasów. Innym ciekawym rozwiązaniem jest możliwość indywidualnego grawerowania produktów zgodnie z życzeniem klienta, a następnie tworzenie zestawu podarunkowego" - mówi Jarosław Wiśniewski z Schenker sp. z o.o. "W przypadku jednej z firm Grupy - Fresh Logistics - usługi copackingu dotyczą produktów świeżych i są wykonywane w kontrolowanej temperaturze odpowiedniej do danego towaru" - opowiada Christophe Le Corre z Grupy Raben.

Także DPD Polska stawia na usługi dodatkowe realizowane w magazynach. Stanowią one tę część wolumenu usług specjalnych firmy, która rośnie najstabilniej i podlega mniejszej sezonowości niż druga składowa - sezonowe lub specjalne akcje podejmowane przez klientów firmy. Usługi specjalne, oprócz rozwoju wyznaczonych do ich realizacji zespołów, wymagają także rozwoju infrastruktury. Dlatego firma rozwija swoje zasoby magazynowe, m.in. w Krakowie i Warszawie. W ramach takich magazynów wydzielane są specjalne powierzchnie z przeznaczeniem na prace związane np. z przepakowywaniem czy kompletowaniem wysyłek.

Prezes DPD Polska zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt zmienności usług specjalizowanych i dodatkowych. "Stopniowo cześć tych usług ze względu na swój powtarzalny charakter ulegnie pewnej standardyzacji" - zauważa Rafał Nawłoka z DPD Polska. Należy przypuszczać, że ich miejsce stale zajmować będą kolejne, mniej lub bardziej nietypowe przedsięwzięcia, inspirowane wyobraźnią i potrzebami klientów.


TOP 200