Gry bardzo serio
- Joanna Czerska,
- 02.12.2002
Podstawowe zadania instruktora gry (moderatora) to:
- kontrola czasu ustalonego dla gry lub symulacji
- udzielanie dodatkowych wskazówek, gdy zachodzi istotna potrzeba
- dbałość o przestrzeganie reguł
- ułatwienie uczestnikom zrozumienia symulacji
- zachęcanie ich do uczestniczenia i pomoc w radzeniu sobie z niepewnością.
Prowadzący symulację nie powinien:
- udzielać niepotrzebnych uwag
- dominować
- oceniać decyzji uczestników
- modelować symulacji zgodnie z własną wizją
- usiłować utrzymać porządek za wszelką cenę.
Kilka pytań na zakończenie
Eksperci na ogół zgodnie twierdzą, iż w symulacji najważniejsza jest faza końcowa, czyli podsumowanie. Wówczas uczestnicy, na podstawie własnych doświadczeń nabytych w czasie symulacji oraz zachowania się innych, mają możliwość porównań i analizy tego, co się zdarzyło. Mówi się wówczas o wydarzeniach i odczuciach uczestników, o trudnościach i stopniu zrozumienia zagadnienia, analizuje się proces, porównuje się symulację do świata realnego i rozważa stopień realizacji celów symulacji. Podstawą analizy w grze symulacyjnej jest wydajność i czas realizacji zlecenia. Wyniki osiąga się poprzez eliminację czynności nie dodających wartości4, standaryzację pracy i jej doskonalenie. Stąd też wynikają pytania zadawane przez moderatora podczas dyskusji prowadzonej na zakończenie każdej z rund. Oto przykłady ogólnych pytań podsumowujących:
- Jakie problemy i konflikty pojawiły się w trakcie symulacji?
- Jakie rozwiązania pojawiły się w trakcie ćwiczenia?
- Na jakie trudności natrafiliście w trakcie ćwiczenia?
- Co zrobilibyście inaczej, gdyby symulację przeprowadzono jeszcze raz?
- Czy zdobyte doświadczenia wprowadziły coś nowego do waszego dotychczasowego obrazu symulowanego procesu?
- Czy uległy zmianie nasze poglądy na rzeczywistość?
1 Koncepcja Lean służy stopniowemu zmniejszaniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa dzięki minimalizacji zaangażowania zbędnych środków produkcji w proces produkcyjny, a także poprzez tzw. bieżące zachowania przedsiębiorstwa dostosowane bezpośrednio do zmieniających się wymagań otoczenia; szersze omówienie samej koncepcji znaleźć można w artykułach autorki w: Manager (2/2000, 4/2000, 4/2002), Ekonomika i Organizacja Produkcji (4/2001, 2002), Koncepcja Lean wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw - red. Stankiewicz J., w: "Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem", Zielona Góra 2002 oraz na stroniehttp://www.zie.pg.gda.pl/~jcz
2 W literaturze proces ten nazywany jest zwykle strumieniem wartości.
3 Za: Hines P., Taylor D., Going Lean, LERC, Cardiff, UK 2000 wg typologii Shigeo Shingo - Toyota Production System.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
4 Czynności nie dodające wartości to te czynności, które z punktu widzenia klienta nie powodują zwiększania wartości produktu lub usługi.