Globalizacja Facebooka
- Magdalena Kozerska,
- 26.11.2015, godz. 15:26
Ekspansja technologiczna na rynki wschodzące wymaga odpowiedniego dostosowania ze strony firmy. Facebook podbija atrakcyjne rynki wschodzące inaczej niż rozwinięte.
Ugruntowana pozycja Facebooka w Stanach Zjednoczonych czy w Europie sprawia, że w perspektywie czasu nie będą to rynki tak obiecujące jak kraje rozwijające się Ameryki Południowej, Afryki i Azji. O tym, jak ludzie rzeczywiście korzystają z internetu i aplikacji Androida w swoich krajach, mogą się przekonać niektórzy pracownicy Facebooka wysyłani przez swoją korporację do różnych miejsc na całym świecie, takich jak: Indie, Kenia czy Wietnam. Efektem tych podróży jest zderzenie ich doświadczeń z rzeczywistością. Założenia i rozwiązania wprowadzane z perspektywy użytkownika korzystającego z najnowszych technologicznie urządzeń wyposażonych w stały dostęp do internetu LTE nie mają racji bytu przy tanich telefonach połączonych najwyżej z internetem 2G.
Użytkownik z Afryki lub Azji ma telefon znacznie odbiegający od zachodnich realiów – wolny, z małym ekranem i słabym połączeniem z internetem. Podczas gdy ponad 70% terytorium Stanów Zjednoczonych jest pokryte zasięgiem 3G, ma go zaledwie 7% terytorium Indii, dodatkowo każde połączenie jest dwa czy trzy wolniejsze niż w Stanach Zjednoczonych. W Tajlandii czy na Filipinach dostęp do sieci wykupuje się na 15 minut lub godzinę, w zależności od tego, jakimi środkami się dysponuje.
Zobacz również:
Dążenia firmy do zmniejszenia aplikacji opierają się na monitorowaniu jakości oraz przepustowości połączenia sieciowego użytkownika.
Każdy pracownik Facebooka może sam przekonać się, jak wygląda praca i korzystanie z aplikacji przy internecie 2G dzięki wprowadzonym wolnym wtorkom, które mają pomóc programistom w lepszej optymalizacji i dostosowaniu jej do „trudnych warunków”.
Daniel Weaver jest od 2011 r. inżynierem oprogramowania w Facebooku, gdzie zajmuje się m.in. urządzeniami i ich połączeniami zapewniającymi dostęp do Facebooka na całym świecie. Wcześniej pracował dla EMI Music Marketing, Yahoo! Daniel Weaver wystąpił na „Mobile Central Europe 2015”, największej konferencji mobilnej w Polsce. Patronat medialny nad nią sprawował „CIO Magazyn Dyrektorów IT”.
Opracowanie: Magdalena Kozerska
Foto: Anna Limanowicz