Giełdowa spółka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego

Mennica Polska założona została w 1766 r. jako Mennica Warszawska przez ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zmieniała swój status kilkakrotnie, aby w końcu zostać spółką giełdową.

Mennica Polska założona została w 1766 r. jako Mennica Warszawska przez ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zmieniała swój status kilkakrotnie, aby w końcu zostać spółką giełdową.

Na GPW Mennica Polska zadebiutowała 2 kwietnia 1998 r. Jej największym akcjonariuszem jest Zbigniew Jakubas. We wrześniu 2005 r. KPWiG wyraziła zgodę na zwiększenie jej pakietu powyżej 33 proc. głosów na WZA. Od 19 października Zbigniew Jakubas wraz ze swymi spółkami z o.o. Multico i Multico Press ma 36,54 proc. akcji Mennicy. Pozostali akcjonariusze to Skarb Państwa (31,64 proc.) i Bank Gospodarstwa Krajowego (10,26 proc.). Zwiększenie udziałów inwestora finansowego powinno, zdaniem analityków Biura Maklerskiego BPH, przełożyć się na poprawę notowań w najbliższym czasie.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Dla Mennicy szczególnie udany był 2004 r. Zysk netto wzrósł z 1,6 mln zł do 37,9 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży zwiększyły się z 379 do 439 mln zł. Dynamika sprzedaży ma tendencją rosnącą od kilku lat, dlatego tak dużą niespodzianką było to, że w 2002 r. spółka odnotowała stratę netto 5,7 mln zł. Było to bardzo kłopotliwe potknięcie ówczesnych menedżerów, bo przecież firma działa w warunkach nader ograniczonej konkurencji. Potencjalnie konkurentem dlań są... mennice w innych krajach.

Obecnie prezesem firmy - zaliczanej do sektora przemysłu metalowego - jest Tadeusz Steckiewicz. Spółka z Warszawy zatrudnia 350 osób. Produkuje monety obiegowe i kolekcjonerskie, także medale, insygnia władzy i odznaczenia państwowe, również sztabki złota. Od lat używa w swej produkcji takich metod jak oksydowanie, platerowanie. Używa nietypowych materiałów, monety mają niekiedy elementy bursztynu, ceramiki i cyrkonii. Mennica oferuje swoim klientom usługi dodatkowe. Może to być na przykład grawerowanie okolicznościowych tabliczek czy dodanie do monety eleganckiego opakowania zrobionego specjalnie na zamówienie klienta.

Dzisiejsza Mennica Polska to także pieniądz wirtualny. Spółka stworzyła sieć sprzedaży doładowań impulsów elektronicznych na kartach magnetycznych. Dzięki temu w formie przedpłat mieszkańcy Warszawy i Jaworzna mogą nabywać okresowe bilety komunikacji miejskiej. Spółka ma swoją sieć sprzedaży doładowań elektronicznych, którą chciałaby wprowadzić także w innych polskich miastach, a do obecnych dostępnych już usług dołożyć zamierza kolejne aplikacje, jak choćby pre-paid telekomunikacyjny, tworząc z karty miejskiej swego rodzaju "elektroniczną portmonetkę."

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200