Empik rośnie cyfrowo
- 22.02.2012
Informatyka stała się jednym z głównych oręży w zaciętej walce o klienta w branży handlu detalicznego. O strategii, która już nie dzieli się na biznesową i IT, rozmawiamy z Dariuszem Stolarczykiem, który stoi na czele Działu IT Grupy Empik Media & Fashion oraz zarządza Grupą Digital, odpowiedzialną za dystrybucję szeroko pojętego cyfrowego kontentu.
CIO: Ma Pan wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu w sektorze handlu detalicznego. Jak w ostatnich latach ewoluuje w tej branży IT?
Rynek w ostatnich latach bardzo się zmienił. Stał się bardziej konkurencyjny, znaczenia nabrały nowe kanały sprzedaży. Detaliści muszą coraz lepiej rozumieć to, czego potrzebuje i oczekuje klient, w jaki sposób się to zmienia i umieć przełożyć to na ofertę. CRM jest coraz bardziej rozbudowany, powstają kolejne generacje programów lojalnościowych.
Zobacz również:
- Bez ludzi nie ma sukcesu
- Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
Dzisiaj w centrum uwagi firm jest cięcie kosztów oraz optymalizacja zapasów. Do tego potrzebne jest "twarde IT". Z drugiej strony musimy znaleźć metody zwiększenia sprzedaży bez wzrostu nakładów.
CIO:W jaki sposób IT bez dodatkowych dużych nakładów jest teraz w stanie wspierać biznes?
Nie wydajemy pieniędzy na rozbudowę infrastruktury IT. Inwestujemy w rozwiązania, które zwiększają sprzedaż i sposób zarządzania towarem.
Szukamy rozwiązań, które dają zwrot z inwestycji krótszy niż rok. Jeszcze kilka lat temu myśleliśmy w perspektywie kilku lat. Dziś podejmujemy
decyzje budżetowe, szczegółowo konsultując się z innymi działami. Najważniejsze, aby IT pomagało w realizowaniu konkretnych potrzeb biznesowych.
CIO:Jak przekonać zarząd, że inwestycje w IT są niezbędne?
Każdy dobry dyrektor finansowy dba o to, żeby wynik był zoptymalizowany. Trzeba też sobie strategicznie powiedzieć, co się chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat. Zrobić dobry biznesplan, zasymulować, ile będzie nas to kosztowało, jakie są potencjalne korzyści i później się tego trzymać.
CIO:Dostawcy przyznają, że klienci naciskają na coraz krótszy czas ROI. Czy z Pana punktu widzenia ulegają tej presji?
Myślę, że polscy dostawcy zaczynają to inteligentnie wykorzystywać, podsuwając stosowne rozwiązania, na przykład cloud computing.
IT staje się taką "wtyczką w gniazdku": jest dobry dostawca, dostarcza działający internet w sklepie, nie martwię się o infrastrukturę, mogę się zająć strategią, sprzedażą, nowoczesnymi rozwiązaniami. Natomiast dostawcy IT muszą coraz lepiej znać się na finansach i lepiej rozumieć nasz biznes.
Z częścią dostawców nie rozmawiam już w ogóle na temat konkretnych aplikacji, skupiając się na rozwiązaniach biznesowych, które wprowadzili nasi benchmarkowi konkurenci na świecie.
CIO:Czy zdarza się, że szacunki zwrotu z inwestycji w systemy IT mijają się z prawdą?
W modelu idealnym prognozujemy wpływ na sprzedaż, biorąc pod uwagę wskaźniki możliwie najbardziej zachowawcze. Patrzymy na benchmarki światowe i staramy się je odpowiednio pomniejszyć. Koszty staramy się szacować w miarę rozsądnie. Przy takich założeniach jesteśmy bezpieczni. Jedyne, co może się wydarzyć, to większa od przewidywanej sprzedaż.
CIO:Czy jednym z czynników sukcesu jest ścisła współpraca IT z działem sprzedaży?
IT jest zaangażowane we współdefiniowanie potrzeb i oczekiwanych efektów. Koledzy z działu sprzedaży korzystają z dostarczanych przez nas narzędzi i są rozliczani z wyników sprzedaży, dlatego czują się współodpowiedzialni za technologię.
Technologia może tu zdziałać bardzo wiele. Może sprawić, że e-sklep będzie przyjazny, prosty w obsłudze, co przekłada się na większą liczbę transakcji. Może zapewnić dodatkowe funkcjonalności, podpowiedzieć dalsze zakupy. Poza tym rozwiązania IT pozwalają na efektywne dostarczanie cyfrowych treści do coraz bardziej mobilnych klientów - na telefony, tablety, w postaci plików ściągalnych czy streamingu.
CIO:A innowacje technologiczne? Kto inicjuje innowacje technologiczne w EMF?
Do wyboru są setki rozwiązań i ciągle powstają nowe. My chcemy wdrażać systemy, które przekładają się na wzrost sprzedaży. Nie chodzi o giełdę nowinek, ale wybór takich rozwiązań, które przyniosą oczekiwany zwrot z inwestycji.
Wszyscy podróżujemy, poznajemy najnowsze światowe rozwiązania. Jeśli koledzy z działów sprzedaży uważają, że dane rozwiązanie pozwoli skutecznie zwiększyć przychody, my staramy się je w miarę szybko wdrożyć i uruchomić.