CMO Alert! Programmatic otwiera nowy rozdział cyfrowego marketingu

Ponad połowa polskich menedżerów nigdy nie słyszała o programmatic marketingu, a posiadanie związanych z nim rozwiązań zadeklarował mniej niż co czwarty respondent badania Internet Standard. Czy polski rynek jest gotów na rozwiązania używane już przez ponad 70% amerykańskich organizacji?

Polscy menedżerowie nie znają pojęcia programmatic marketing. Potwierdza to między innymi badanie zrealizowane przez Internet Standard - najczęściej pojęcie programmatic mylone jest z marketing automation. Często kojarzone jest z RTB (Real Time Bidding), które opisuje tylko część zagadnienia. A prognozy oraz rozwój na najbardziej zaawansowanych rynkach USA i Wielkiej Brytanii wskazują, że programmatic już za kilka lat może całkowicie zdominować rynek reklamy internetowej.

Programmatic – w najprostszym ujęciu to sposób użycia technologii w celu zautomatyzowania zakupu i sprzedaży reklamy internetowej. Reklamodawcy wykorzystują go do precyzyjnego zakupu powierzchni wraz z minimalizacją kontaktu z działami sprzedaży. Jedna z różnic pomiędzy RTB a programmatic polega na tym, że programmatic redukuje manualną komunikację pomiędzy platformami, które pojawiają się w pośrednich etapach. Dodatkowo RTB korzysta głównie z Remnant Inventory, natomiast programmatic sięga znacznie dalej i wykorzystuje kompleksowo wszystkie platformy i ich zasoby. Istotnym elementem systemu programmatic są Private Marketplaces, które wykorzystują technologie programmatic buying do realizacji bezpośrednich kampanii reklamowych wybranych reklamodawców.

DSP, SSP, DMP, ATD, AdExchange - to kluczowe elementy ekosystemu programmatic buying. Warto je zrozumieć aby lepiej wykorzystać nowe możliwości jakie daje technologia. Również takie terminy jak: 1st party, 2nd party i 3rd party data oraz sposoby wykorzystania tych informacji powinny być zrozumiałe dla marketingu.

Te oraz inne pojęcia wyjaśnia raport Internet Standard: Twoja droga do programmatic