Branża z dużym potencjałem

Klarowna przyszłość...

Firmy branży KEP oczekują, że wzrost gospodarczy wpłynie na intensyfikację wymiany towarowej, tym samym zwiększy się zainteresowanie rodzimych przedsiębiorców usługami ekspresowego transportu. Prognozy przewidują, że szczególnie dynamicznie będzie się rozwijał rynek przesyłek krajowych, natomiast w transporcie międzynarodowym - sektor przesyłek drogowych.

Kierunek rozwoju branży kurierskiej będzie wyznaczać w dużym stopniu rosnące zapotrzebowanie na jakość usług. Klientom w coraz większym stopniu zależy bardziej na czasie i bezpieczeństwie dostarczenia przesyłki niż na cenie usługi.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Analitycy nie spodziewają się w najbliższym czasie powstania nowych firm oraz większych ruchów na rynku. Co najwyżej, spodziewają się dalszej konsolidacji, która jest ostatnio najbardziej znaczącym trendem. Na polskim rynku funkcjonuje kilka mniejszych firm kurierskich o dużym potencjale oraz ustabilizowanej pozycji, które są bardzo atrakcyjnymi podmiotami do przejęcia przez firmy z kapitałem zachodnim. Jednak tak spektakularnych fuzji, jak połączenie DHL i Servisco oraz UPS i Messenger Service Stolica SA, już nie będzie.

Silna jest także tendencja do ścisłej specjalizacji. Powstają i w dalszym ciągu powstawać będą firmy wyspecjalizowane w określonych segmentach rynku, np. obsługa branży farmaceutycznej, elektronicznej, FMCG itp.

W najbliższej przyszłości przewoźnicy ekspresowi będą z pewnością intensywnie inwestować w europejskie sieci drogowe. Proces tworzenia sieci europejskich, przede wszystkim na kraje Europy Zachodniej, zaczął się zaraz po wejściu do UE. Z racji naszego położenia geograficznego atrakcyjnym kierunkiem staje się też wschodnia część Europy. Dlatego również najwięksi gracze na rynku będą rozwijali w najbliższym czasie ten kierunek działalności.

... i klarowne ograniczenia rozwoju

Pomimo ogromnego potencjału rozwoju, jaki ma przed sobą branża przesyłek ekspresowych, warto zwrócić uwagę na pewne czynniki hamujące go. Przewoźnicy ekspresowi jednogłośnie przyznają, ze największym ograniczeniem dla branży jest obecny stan sieci drogowej. W Polsce po prostu brakuje dobrych dróg i autostrad. Kolejnym czynnikiem utrudniającym efektywne prowadzenie działalności gospodarczej są sztywne i zawiłe regulacje prawne. Niekorzystny jest także wysoki poziom biurokratyzacji urzędów administracyjnych. Kolejnym czynnikiem, który z pewnością nie ułatwia pracy nie tylko firmom kurierskim, lecz również spedycyjnym i przewoźnikom lotniczym, jest niestabilna sytuacja na rynkach paliw.

Przesłanki rozwoju branży KEP

Mass Customization, czyli zindywidualizowana produkcja masowa

Mass Customization odnosi się do masowej produkcji bardzo zróżnicowanych dóbr konsumpcyjnych. Najlepszym przykładem mogą być komputery osobiste. Każda osoba kupująca komputer ma swoje preferencje odnośnie jego konfiguracji. Jeśli producenci mieliby składować wszystkie możliwe konfiguracje komputerów, magazyny urosłyby do niesamowicie dużych rozmiarów, co wiązałoby się z ogromnymi kosztami. W tej chwili ostateczna konfiguracja komputera jest odkładana do momentu złożenia zamówienia przez klienta, po czym konkretne części zgodnie z zamówieniem są instalowane i wysyłane do zamawiającego. Oczywiście, aby klient był usatysfakcjonowany, wysyłka musi nastąpić niedługo po złożeniu zamówienia i dotrzeć do niego w nienaruszonym stanie, bez opóźnień i z pokwitowaniem potwierdzającym dostawę oraz płatność. Nie ulega wątpliwości, że usługi przewoźników ekspresowych odgrywają w tym łańcuchu dostaw główną rolę i stanowią jego integralną część.

Redukcja zapasów i rozwój systemu Just in Time

Innym kierunkiem, zwiększającym zapotrzebowanie na usługi ekspresowe, jest zmniejszanie zapasów magazynowych u producentów. Przewozy ekspresowe ograniczają potrzebę składowania zapasów przez:

  • częstsze dostawy mniejszych partii surowców bądź komponentów,
  • niezawodność dostaw, co wiąże się z redukcją zapasów bezpieczeństwa na wypadek opóźnień w dostawach,
  • krótszy czas przewozu.

Outsourcing i koncentracja na strategicznych kompetencjach

Przewoźnicy ekspresowi ułatwiają wymianę dóbr między firmami produkcyjno-handlowymi, przez to te ostatnie mogą się skoncentrować na swoich strategicznych kompetencjach i ograniczać wysiłki wkładane w realizację wspierających funkcji biznesu, takich jak: transport, zarządzanie zapasami itd.

Nowoczesne technologie komunikacyjne oraz przyspieszenie tempa zmian

Kolejnym kierunkiem jest wzrastające wykorzystanie zaawansowanych technologii w większości obszarów gospodarki - od laboratoriów i instytucji naukowych, przez szpitale, aż po fabryki. Urządzenia high-tech, ze względu na wysoką wartość i małą podatność transportową, wymagają szczególnej troski i bezpieczeństwa, dlatego z powodzeniem są obsługiwane przez przewoźników ekspresowych. Także w przypadku, gdy zaistnieje nagła potrzeba wymiany urządzenia lub zainstalowania części zamiennej, najbardziej odpowiednie wydają się usługi przewoźników ekspresowych z gwarantowanym terminem dostawy tego samego lub następnego dnia.

Zmiany struktury sprzedaży detalicznej oraz rozwój handlu elektronicznego

Zasadnicze znaczenie w tym względzie ma wzrost liczby wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. W Polsce kierunek ten dopiero się rozwija. Udział sprzedaży dużych przedsiębiorstw handlowych w wartości sprzedanych dóbr ogółem stale rośnie. Supermarkety i hipermarkety wymagają nowoczesnej pod względem technologii i organizacji obsługi transportowo-magazynowej, którą oferuje większość przewoźników ekspresowych.

Wzrost handlu elektronicznego będzie miał dalekosiężne skutki, które, być może, okażą się większe niż pojawienie się na przedmieściach w latach 90. sklepów czy też megasklepów eliminujących większość ogniw pośrednich w sprzedaży i tym samym powodujących redukcję cen. Zaczynamy w tej chwili etap nowej rewolucji w sprzedaży, gdzie Internet umożliwia łączenie się producentów i sprzedawców z klientami z każdego miejsca na Ziemi. Fizyczna obecność przy zakupach ma coraz mniejsze znaczenie. Konsumenci nabywają produkty, składając zamówienia elektronicznie, a zakupione towary są dostarczane do miejsc pracy lub domów. Składanie zamówień w ten sposób zastępuje podróż do sklepu, a doręczanie przesyłki eliminuje drogę powrotną z zakupionym towarem. Ten stan rzeczy stwarza ogromne i oczywiste możliwości dla branży przewozu przesyłek. Im bardziej popularny stanie się handel elektroniczny, tym bardziej będzie się rozwijać branża.

Globalizacja

Należy się spodziewać, że rozwój koncernów międzynarodowych będzie miał swój wyraz w rosnących obrotach zarówno ekspresowych przesyłek będących przedmiotem wymiany handlowej, jak i przesyłek niehandlowych, takich jak dokumenty czy np. próbki towarów. Internacjonalizacja i globalizacja działalności związane są z przenoszeniem poszczególnych funkcji zarządzania (sprzedaży, produkcji) w miejsca, gdzie odbywa się to najbardziej efektywnie kosztowo. Związana jest z tym potrzeba komunikowania się (np. wymiana dokumentów) między jednostkami biznesu, którą są w stanie doskonale zaspokoić przewoźnicy ekspresowi.

Na podstawie: Jeszka A.M., Kawa A., Raport na zlecenie Forum Przewoźników Ekspresowych - Polska branża przesyłek ekspresowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2003.

1) Porównaj na przykład: Jeszka A.M., Kawa A., Raport na zlecenie Forum Przewoźników Ekspresowych - Polska branża przesyłek ekspresowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2003.


TOP 200