BASF strategia globalnego lidera rynku chemii, cz. 1
- Wojciech Potocki,
- 30.11.2007
Głównym generatorem przychodów i zysku jest segment produktów i rozwiązań dla chemii (51%) oraz sprzedaż ropy naftowej i gazu ziemnego (43%). Segment produktów dla rolnictwa generuje 6% zysku EBIT (rysunek 4).
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
BASF posiada zrównoważone pod względem przychodów portfolio produktów. Rentowność produktów, poza produktami kosmetycznymi, które mają nieduży udział w przychodach, jest wysoka, charakteryzuje się jednak znaczną zmiennością.
Najwyższą rentowność koncern generuje w segmencie ropy naftowej i gazu ziemnego (roczna sprzedaż 23 mld m3 w 2006 r., o 50% więcej niż w Polsce), głównie w efekcie wysokich i rosnących rynkowych cen ropy naftowej oraz zakupów bezpośrednio od producentów lub z własnego wydobycia. BASF jest największym operującym globalnie niemieckim graczem w sektorze poszukiwań i wydobycia (E & P - Exploration & Production) ropy i gazu, odnosi sukcesy w poszukiwaniach, angażuje się w duże projekty w Rosji we współpracy z Gazpromem.
Uzasadnienie wzrastającego zaangażowania BASF w sektorze ropy i gazu stanowiły integracja tego segmentu w łańcuchu generowania wartości koncernu oraz wysoki popyt, ograniczona podaż węglowodorów oraz w związku z tym wysokie, rosnące ceny ropy i gazu, a także wysoka rentowność segmentu, jak również możliwość umocnienia pozycji na rynku europejskim.
2. Strategia finansowa
Długoterminowym celem koncernu jest generowanie rosnącej ekonomicznej wartości dodanej (EVA) oraz dystrybucja korzyści interesariuszom, a zwłaszcza akcjonariuszom.
Długoterminowa strategia kreowania wartości BASF zakłada utrzymanie wśród spółek chemicznych pozycji nr 1 na świecie poprzez:
1. efektywne zarządzanie zrównoważonym portfolio produktów uniezależniających wyniki spółki od cykliczności rynków i zmienności cen ropy naftowej;
2. przewagę konkurencyjną wynikającą z unikalnej koncepcji Verbund, wyzwalającej silny strumień innowacji zorientowanych rynkowo, tworzenie nowych modeli biznesowych i wykorzystywanie nowych obszarów wiedzy oraz doskonałości operacyjnej oznaczającej poprawę bazy kosztowej poprzez ciągłą restrukturyzację;
3. wykorzystanie nadzwyczajnych możliwości wzrostu wynikających z mocnego osadzenia na rosnących rynkach;
4. ciągłe dostarczanie rosnących korzyści interesariuszom, a zwłaszcza akcjonariuszom poprzez atrakcyjną politykę dywidend i stały program odkupu akcji (share buyback).
1. roczny wzrost przychodów ze sprzedaży o 2 p.p. powyżej wzrostu rynku chemii;
2. ROCE > WACC w każdym roku i w każdym segmencie działalności.
3. Wzrost poprzez akwizycje, dezinwestycje i innowacje
BASF prowadzi intensywne akwizycje i dezinwestycje, kierując się następującymi kryteriami:
1. rentowność działalności powinna przekraczać WACC i tym samym generować EVA;
2. działalność powinna zapewniać dobrą pozycję na rynku i wzrost przekraczający wzrost rynku;
3. obszar działalności powinien być chłonny na innowacje (innovation driven) zwiększające wartość dla klienta i koncernu;
4. akwizycja powinna umożliwiać lepsze zrównoważenie portfolio - mniejszą wrażliwość na cykliczność oraz długi okres życia produktu.
BASF posiada bogate tradycje, doświadczenia i zasoby w zakresie badań i rozwoju: 2 nagrody Nobla dla badaczy w dziedzinie chemii, własność ponad 120 tys. patentów, 70 ośrodków badawczo--rozwojowych na całym świecie, zatrudniających 8 tys. pracowników oraz 1.400 kooperantów.
Koncern traktuje innowacje jako jedną z głównych dźwigni wzrostu rentowności i wykorzystuje je do realizacji wyzwań i możliwości kreowania w przyszłości nowych rynków. Proces badawczo-rozwojowy przebiega w trzech etapach: odkrycie, rozwój, komercjalizacja i skoncentrowanie na innowacjach produktowych dla biznesu, nowych modelach biznesowych oraz przyszłościowych obszarach technologicznych.
BASF stale i od wielu lat zwiększa swoją efektywność poprzez konsekwentne poszukiwanie możliwości oszczędności kosztów. Przykładowo, zakłady w Ludwigshafen w ciągu ostatnich 30 lat zwiększyły produkcję o 60%, ale zużycie energii wzrosło tylko o 20%, a zużycie technologicznej pary wodnej zostało zmniej-szone o 40%.
Program oszczędności kosztów został zainicjowany w 2003 r. Przeprowadzone reorganizacje i restrukturyzacje wyzwoliły "efekt toczącej się kuli śniegowej" - spowodowały rosnącą redukcję kosztów operacyjnych koncernu w kolejnych latach. Oszczędności pierwszego roku funkcjonowania osiągnęły kwotę 150 mln euro, głównie z tytułu redukcji kosztów energii. Globalne rozszerzanie programu w kolejnych latach na następne przedsiębiorstwa doprowadziło do redukcji kosztów w kwocie 1,1 mld euro w 2006 r. (m.in. zamknięcie 27 przedsiębiorstw w latach 2006 - 2007). Planowane na lata 2007 - 2008 oszczędności kosztów z tytułu reorganizacji i restrukturyzacji sięgają kwot rzędu 1,3 - 1,4 mld euro.