Audyt wartości przedsiębiorstwa
- Tomasz Majewski,
- 09.11.2006
Weryfikacja działań operacyjnych. Arkusz dostarcza trzy rodzaje przesłanek co do kierunków zmian:
- wskazuje, które rodzaje działań i decyzji operacyjnych będą miały największy wpływ na sukces we wdrażaniu nowej strategii;
- przedstawia hipotezy, jakie parametry tych działań i decyzji stanowić będą najistotniejsze czynniki sukcesu strategii;
- wymusza zastosowanie metod nadzoru nad wskazanymi działaniami oraz decyzjami gwarantujących efektywne ich monitorowanie.
Suma analogicznych trójek postulatów odnoszących się do wszystkich czterech perspektyw i wszystkich zapisanych w nich wielkości tworzy zbiór wytycznych mających prowadzić do decyzji, jakie zmiany są konieczne do wprowadzenia w organizacji i zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Korekta działań operacyjnych. Ten punkt audytu wartości poświęcony jest przygotowaniu propozycji na potrzeby wdrażania zarządzania przez wartość. W trakcie wdrażania VBM nie należy mnożyć rodzajów wprowadzanych zmian. Ich zbyt duża liczba będzie stała na drodze efektywnemu wdrożeniu tych podstawowych - koniecznych. Dlatego ważnym kryterium poprawności decyzji, jakie wprowadzać zmiany w zarządzaniu operacyjnym, jest skoncentrowanie się wyłącznie na tych zmianach, które warunkują skuteczną realizację postulatów zapisanych w zrównoważonym arkuszu wyników. Nawet powszechnie cenione dobre praktyki w dziedzinie zarządzania - o ile nie wynikają z postulatów arkusza - nie powinny być przewidziane do wprowadzenia.
Korekta planów inwestycyjnych. Decyzje dotyczące każdego z rozważanych projektów inwestycyjnych powinny wynikać z odpowiedzi na dwa pytania: czy ekonomiczna wartość dodana (EVA) inwestycji jest większa od zera, czyli czy inwestycja tworzy wartość? czy przedmiot inwestycji służy realizacji któregoś z postulatów proponowanej strategii? Tylko udzielenie dwóch twierdzących odpowiedzi powinno być podstawą realizacji danego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Korekta wielkości i struktury kapitału. Ostatni rodzaj rekomendacji powstałych w wyniku przeprowadzenia audytu wartości jest wynikiem oceny obejmującej wielkość kapitału umożliwiającego właściwe prowadzenie działalności operacyjnej, uzasadnione realizowaną strategią potrzeby inwestycyjne, a także strukturę kapitału minimalizującą jego koszt. Obowiązująca tu wskazówka natury ogólnej brzmi tak: jeśli okaże się, że przedsiębiorstwo dysponuje kapitałem własnym większym, niż wynikałoby to z tak określonych potrzeb, nadwyżkę należy wypłacić akcjonariuszom w postaci dywidendy.
Realizacja
Plan przeprowadzenia audytu wartości, jeśli ma umożliwiać badanie i wnioskowanie zgodne z przedstawionym wyżej schematem logicznym, powinien również być zoptymalizowany pod kątem maksymalnej efektywności poszczególnych faz audytu (rozumianej jako zdolność do wykorzystania możliwie dużej ilości użytecznych informacji o sytuacji przedsiębiorstwa) oraz minimalizowania łącznego czasu trwania i całkowitych kosztów z nim związanych. Na poprzedniej stronie przedstawiona została propozycja planu audytu z podziałem na pięć faz. Podział na fazy z jednej strony umożliwić ma spełnienie dwóch powyższych kryteriów, a z drugiej - powinien być zgodny ze schematem logicznym audytu dzięki zgromadzeniu w kolejnych fazach tych wszystkich działań, których wyniki są nieodzowne do merytorycznego domknięcia kolejnych punktów schematu.
Szacunkowy łączny czas wszystkich pięciu faz audytu sięgać będzie - w zależności od wielkości przedsiębiorstwa i stopnia skomplikowania zadania audytowego - od dwóch do czterech miesięcy kalendarzowych. Warto rozważyć przeprowadzenie badań wśród dostawców i klientów przedsiębiorstwa, choć wydłuży to czas, który należy poświęcić na trzecią fazę audytu. Ze względu na liczbę dziedzin zarządzania, które proponowane tu badanie audytowe powinno objąć, zaleca się, aby w skład zespołu audytorów weszło co najmniej pięciu ekspertów, specjalistów od finansów, analiz rynkowych, analiz procesów biznesowych, zarządzania zasobami ludzkimi, a także badania sytuacji prawnej przedsiębiorstwa.
Prawdziwym wyzwaniem dla zespołu audytorów jest właściwe zaprojektowanie badań i analiz. Projektujący audyt powinni najpierw dokładnie określić obszary działalności objęte analizą. Powinni następnie dla każdego obszaru określić kategorie (i zakresy) informacji w nim dostępnych, a użytecznych w trakcie zaplanowanych analiz. W kolejnym kroku muszą wybrać dla poszczególnych kategorii informacji najbardziej efektywne metody ich pozyskiwania. I na koniec - zaprojektować odpowiednie narzędzia badawcze. Kroki pierwszy i czwarty mają raczej techniczny charakter. Właściwe wykonanie kroku drugiego (ustalenie zakresu niezbędnych analiz, a następnie dokonanie wyboru źródeł informacji) i trzeciego (zaprojektowanie metod pozyskania informacji, tak aby:
a) wszystkie istotne źródła informacji zostały wyzyskane;
b) badania prowadzone w jednym obszarze zostały powiązane w spójną, nieskonfliktowaną wewnętrznie całość;
c) audyt trzymany był pod względem praco- i czasochłonności w ryzach)
- to zadania złożone i niebanalne.
<hr>Tekst ten powstał na Podyplomowym Studium Zarządzania Wartością Firmy Szkoły Głównej Handlowej
[FEL1] Felker K., Filipek T., "Audyt wartości - w poszukiwaniu nośników wartości przedsiębiorstwa", Cap Gemini Ernst & Young, konferencja Instytutu Zarządzania, Warszawa, wrzesień 2002 r.,http://www.pl.cgey.com
[FIN1] Finegan P.T., "Maximizing shareholder value at the private company", Journal of Applied Corporate Finance,http://www.shareholdervalue.com
[KOL2] Koller T., Goedhart M., Wessels D., "Valuation: measuring and managing the value of companies", fourth edition, John Wiley & Sons, 2005.
[RAP1] Rappaport A., "Wartość dla akcjonariuszy. Podręcznik menedżera i inwestora", WIG Press, Warszawa 1999.
[YOU1] Young S.D., O'Byrne S.F., "EVA and Value-Based Management. A practical guide to implementation", McGraw-Hill, 2001.