Najlepsze praktyki zakupowe B2C - także w B2B

Coraz częściej innowacje ze świata technologii konsumenckich są wykorzystywane w sektorze B2B. Tak dzieje się na przykład z cyfrowymi platformami zakupowymi. O automatyzacji procesów zakupowych i zmniejszaniu dystansu między kupującym a dostawcą rozmawiamy z Marcinem Pleszko, Chief Product Officer w firmie Sagra Technology.

Rynek B2B udanie czerpie z doświadczenia rynku konsumenckiego, również w kwestii zakupów on-line.

Forrester przewiduje znaczące zmiany w wykorzystaniu dotychczasowych kanałów dotarcia do klientów. Przyczyną są nie tylko wysokie koszty niektórych kanałów, ale także zmiany w technologii.

Zobacz również:



Na rynku B2C wiele się już pod tym względem wydarzyło, nadszedł czas na rynek B2B. Tym bardziej, że e-commerce B2B jest kilkukrotnie większym rynkiem od rynku B2C, bo mamy tu do czynienia z większymi zamówieniami. Zamówienia te są ponadto powtarzalne w określonych cyklach oraz w zamawianym asortymencie.

Aby zapewnić ciągłość procesu zakupowego warto go w całości automatyzować. Gwarantuje to sprawniejsze dotarcie do detalistów niż dotychczasowe sposoby tj. poprzez przedstawicieli handlowych, call center, telesprzedaż czy katalogi papierowe. Platformy zakupowe dla firm korzystają z najlepszych praktyk B2C, które przynoszą korzyści każdej ze stron: począwszy od solidnego marketingu, zapewnienie przyjaznego środowiska klientowi, po zarządzanie informacją o produkcie. Pojawiają się także e-marketplace’y, czyli platformy B@B będące odpowiednikami Ceneo czy Allegro.

Kliknij, aby powiększyć

Jakie przewiduje Pan kierunki rozwoju platform zakupowych B2B?

Z pewnością kluczem do sukcesu będą atrakcyjne oferty dopasowywane do indywidualnych potrzeb. W dużym stopniu istotna będzie także wygoda użytkowników, łatwość obsługi, prostota, atrakcyjny design oraz wsparcie oferowane użytkownikom.

Uosobieniem tych założeń są np. oferty od wielu dostawców w jednej platformie (e-marketplace), możliwość ultraszybkiego zamawiania (powtarzalne zamówienia, listy zakupowe). Według prognozy Forrestera na pewno ze świata konsumenckiego do B2B uda się przenieść programy lojalnościowe, sprawdzone rozwiązania, funkcjonujące od lat rozwiązania.

Nowoczesne podejście do platform B2B kładzie nacisk także na komunikację.

Tak, daje to pole do popisu działom marketingu, które zyskują kanał bezpośredniej komunikacji z odbiorcą (zamawiającym). Bezpośrednie komunikaty o wchodzących akcjach, promocjach, reklamach telewizyjnych czy programach, znacząco wpłyną na skuteczność tych działań.

Możliwość dołączenia zdjęć, specyfikacji technicznych, instrukcji, ale także filmów czy prezentacji wzmacnia przekaz marketingowy, a dla detalisty jest wartością dodaną i sposobem na zwiększenie konkurencyjności. Pozyskiwana bezpośrednio informacja zwrotna będzie miernikiem skuteczności takich kampanii. Taka komunikacja marketingowa może mieć formę znaną z serwisów społecznościowych.

To właśnie takie cechy, jak pokonanie dystansu między dostawcą a kupującym, wspieranie nawiązywania i utrzymywania bezpośredniej komunikacji między detalistą a dostawcą - producentem czy hurtownią, nadają platformie całkiem nowy wymiar.

maj - wrzesień Zarejestruj się Podczas ostatniej, 4. edycji konferencji Computerworld Zarządzanie Zespołami IT, blisko 300 szefów działów IT oraz HR z firm posiadających duże działy IT rozmawiało o tym, jak znaleźć i utrzymać specjalistów IT. W odpowiedzi potrzeby uczestników, zaprosiliśmy trenerów do ponownej realizacji warsztatów, by dać Państwu możliwość zglębienia zagadnień. Sesje mają formułę całodniowych, interaktywnych treningów.

5-6 June 2017 Zarejestruj się Scrum Days will not be just another agile conference you’ve seen before. Our mission is to create an environment where people can meet, build social networks, do business and have fun. We were tired of hours of talking, missed subjects, not enough room to meet and strict schedule. So we present to you a whole new conference experience.

13 czerwca 2017 r. Zarejestruj się Konferencja Computerworld Forum Architektów IT od siedmiu lat stwarza doskonałą okazję do spotkania osób odpowiedzialnych za wdrożenie, rozwój i realizację architektonicznego podejścia do rozwoju IT w organizacjach. To jedyne tego typu wydarzenie w Polsce, które na stałe wpisało się w kalendarze architektów IT i architektów korporacyjnych.

20 czerwca 2017 r. Zarejestruj się Premiera 25. Raportu Computerworld TOP200 to spotkanie CIO z top menedżerami branży IT oraz dyskusja o najważnieszych trendach i wyzwaniach IT na najbliższe lata.

21 września 2017 r. Do dziś tytułem Lidera Informatyki poszczycić się może blisko 100 firm. W konkursie wyłaniamy firmy i instytucje, które wykorzystują innowacyjne rozwiązania IT, aby zwiększyć efektywność swoich działań. Już 21 września poznamy laureatów Konkursu Lider Informatyki 2017.