Integrated Solutions wdrożył w DCT Gdańsk rozwiązanie Disaster Avoidance

Rozwiązanie Disaster Avoidance (unikanie katastrof) pozwala na bezpieczne funkcjonowanie w DCT Gdańsk systemu terminalowego, który pracuje w trybie 24/7. Zarządza on wszelkimi informacjami niezbędnymi do zaplanowania rozładunku i załadunku statków wpływających do portu w Gdańsku. Oprócz Disaster Avoidance, projekt obejmował także wdrożenie systemu kopii bezpieczeństwa w dwóch lokalizacjach.

FOTO

aeromedia.pl

Spółka DCT Gdańsk SA została wybrana przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA do zaprojektowania, zbudowania oraz obsługi głębokowodnego terminalu kontenerowego. Terminal został uruchomiony w październiku 2007 roku i od tego czasu stale się rozwija. Obecnie jest to największy terminal kontenerowy na Bałtyku - zarówno pod względem wyników przeładunków, jak i potencjału. To jedyny obiekt tego typu na Morzu Bałtyckim, który może przyjmować (i przyjmuje!) największe statki kontenerowe świata, mieszczące 18-19 tys. TEU (twenty-foot equivalent unit – jednostka równoważna objętości kontenera) i o zanurzeniu do 15 m. Firma dysponuje jedenastoma dźwigami nabrzeżowymi, w tym pięcioma o parametrach operacyjnych, które pozwalałyby obsłużyć statki jeszcze większe niż te, które pływają po morzach i oceanach. Dzięki jedenastu dźwigom i dwóm głębokowodnym stanowiskom, terminal może jednocześnie rozładowywać i załadowywać dwa tego typu statki. DCT Gdańsk obejmuje dziś - biorąc pod uwagę ilość przeładowywanych towarów - 65% polskiego rynku terminali kontenerowych. W roku 2015 terminal kontenerowy przeładował ponad 1,1 mln TEU 20-stopowych, a od 2013 roku ani razu nie zszedł poniżej poziomu 1 mln TEU.

Zapewnienie 100-proc. dostępności środowiska IT

Tak szybki wzrost działalności DCT Gdańsk sprawił, że firma potrzebowała niezawodnego, działającego w trybie active-active rozwiązania, które zapewniłoby ciągłość biznesową i pozwoliłoby na serwisowanie systemu obsługującego terminal kontenerowy w trakcie jego pracy. „Wcześniej mieliśmy rozwiązanie, które nie spełniało tego wymogu. Pracujemy bez przerwy. Statki przy-pływają do nas przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nie możemy sobie pozwolić na przerwę serwisową, nawet na jeden dzień w roku” – mówi Jakub Ciechanowicz, IT Systems Coordinator w DCT Gdańsk.

Zobacz również:

  • Zabezpiecz firmę przed awarią z DRaaS w Netii
  • 9 cech wielkich liderów IT

Poza wysoką dostępnością rozwiązania, przedstawiciele DCT Gdańsk szukali także efektywnego i wydajnego rozwiązania dla dwóch ośrodków. Chodziło o to, by mieć jeden, współdzielony dostęp do danych tworzących jedną, rozciągniętą na dwa ośrodki przetwarzania platformę wirtualizacyjną VMware. Celem było również uzyskanie wsparcia baz danych Oracle w modelu Metro. Ponadto całe środowisko miało być skalowalne w jak najprostszy sposób. Wśród oczekiwań DCT Gdańsk znalazł się także bezpieczny backup całego środowiska z RPO (Recovery Point Objective) i RTO (Recovery Time Objective) maksymalnie zbliżonymi do zera.

Integrated Solutions wdrożył w DCT Gdańsk rozwiązanie Disaster Avoidance

Jakub Ciechanowicz

Janusz Ciechanowicz, IT Systems Coordinator w DCT Gdańsk

Obie nasze serwerownie połączone są w jeden klaster VMware. Dzięki temu – w razie awarii – przełączenie na zapasową maszynę wirtualną następuje bez żadnego opóźnienia. Nie ma mowy o jakiejkolwiek przerwie w pracy naszego systemu terminalowego. Od czasu zakończenia wdrożenia projektu zasymulowaliśmy nawet awarię fizycznych urządzeń w ośrodku podstawowym. System był w stanie od razu "podnieść się" w ośrodku zapasowym.

„Do tak ważnego dla naszej firmy projektu przygotowywaliśmy się przez 1,5 roku. Ocenialiśmy dwa spełniające nasze wymagania systemy. Po rozpoznaniu rynku uruchomiliśmy przetarg na zakup serwerów, macie-rzy i migrację naszego rozwiązania do nowego środowiska, a także backup danych. Zgłosili się do niego oferenci z całej Unii Europejskiej. Najlepszą ofertę przedstawił Integrated Solutions z wizjonerskim – naszym zdaniem – rozwiązaniem opartym na sprzęcie firm Dell i EMC oraz rozwiązaniu wirtualizacyjnym VMware” – opowiada Jakub Ciechanowicz.

Infrastruktura ta została zainstalowana w dwóch centrach danych DCT Gdańsk. Jednocześnie zwirtualizowano środowisko serwerowe i systemów pamięci masowych.

Disaster Avoidance, czyli sposób na unikanie katastrofy

Firma DCT skorzystała ze znajdujących się w ofercie Integrated Solutions rozwiązań klasy Disaster Avoidance. To alternatywa dla tradycyjnego Disaster Recovery, czyli wznowienia działania systemów IT po awarii. Zaoferowana przez Integrated Solutions technologia cechuje się wysoką dostępnością dla środowiska wirtualnego VMware. W tym celu wykorzystywany jest wirtualizator macierzowy EMC VPLEX i konfiguracja vSphere Metro Storage Cluster (vMSC). vMSC zapewnia możliwość rozciągnięcia klastra VMware pomiędzy dwiema lokalizacjami.

To rozwiązanie gwarantuje maksymalną dostępność maszyn wirtualnych na wypadek awarii dowolnej lokalizacji lub też komponentu infrastruktury. Skraca też czasy RTO i RPO, zbliżając je do poziomu 0. Każdy z rozciągniętych klastrów pozwala bowiem na ciągłe przenoszenie maszyn wirtualnych pomiędzy ośrodkami za pomocą mechanizmu vMotion. Z kolei EMC VPLEX zamienia dwa ośrodki przetwarzania danych w jedno środowisko, działające w trybie active-active.

Umożliwia to rozciągnięcie klastrów serwerowych z zapewnieniem jednoczesnego dostępu do danych. Zapewnia też dostępność na odległość, nawet w przypadku awarii jednego ośrodka.

Jednocześnie w DCT Gdańsk zastosowano rozwiązanie do tworzenia backupu EMC Avamar, wzbogacone o deduplikatory EMC Data Domain. Ośrodek podstawowy i zapasowy mają własne instancje systemów backupu, które zabezpieczają się wzajemnie poprzez mechanizm replikacji. Dane z obu ośrodków są też przesyłane do trzeciego, odizolowanego systemu składowania, znajdującego się w odrębnej lokalizacji. EMC Avamar i EMC Data Domain pozwalają skrócić czas backupu do pojedynczych minut, przy prędkości transferu do 15 TB/h.

Taka sama wydajność backupu jest zarówno w sieci LAN, jak i SAN. Zastosowane w DCT Gdańsk rozwiązanie umożliwia również szybkie i intuicyjne odtwarzanie danych. Jest odporne na brak stabilności łącza a proces backupu nie obciąża zabezpieczonych maszyn. Rozwiązanie chroni zarówno wszystkie systemy – od maszyn wirtualnych, plików, baz danych, po zdalne oddziały, jak i komputery przenośne.

Zerowy czas przestoju i przywracania funkcjonalności po awarii

Efektem zrealizowanego przez Integrated Solutions projektu był zerowy czas przestoju (RPO) i zbliżony do zerowego czas przywracania funkcjonalności po awarii (RTO). „Obie serwerownie połączone są w jeden klaster VMware. Dzięki temu – w razie awarii – przełączenie na zapasową maszynę wirtualną następuje bez jakiegokolwiek opóźnienia. Nie ma mowy o przerwie w pracy naszego systemu terminalowego. Od czasu zakończenia wdrożenia projektu zasymulowaliśmy

nawet awarię fizycznych urządzeń w ośrodku podstawowym. System był w stanie od razu podnieść się w ośrodku zapasowym” – mówi Jakub Ciechanowicz. Wdrożenie poprzedziło również wiele testów Disaster Recovery. Firma chciała bowiem zapobiec m.in. scenariuszowi typu Split Brain, gdy następuje utrata komunikacji pomiędzy węzłami klastra.

Integrated Solutions wdrożył w DCT Gdańsk rozwiązanie Disaster Avoidance

Disaster Avoidance w DCT Gdańsk

System terminalowy DCT Gdańsk funkcjonuje od 3 lat. „Dzięki niemu wiemy, jakie towary i którędy – morzem, koleją czy transportem drogowym – przyjadą i wyjadą od nas. Przechowujemy tam też informacje o wszystkich operatorach i armatorach, dostarczanych towarach, czy klientach, którzy mają ładunki w kontenerach. System terminalowy pozwala nam zaplanować załadunek kontenerów na statek – z dokładną pozycją każdego z nich na pokładzie i ładowniach – a także w jakiej kolejności i gdzie na naszym placu umieścić każdy z przypływających kontenerów, aby jak najszybciej później móc go załadować na wagony lub tiry” – wyjaśnia Jakub Ciechanowicz. „Poza tym z naszego systemu korzystają również celnicy i Straż Graniczna. Pozwala on im zaplanować inspekcje” – dodaje.

„Można powiedzieć, że dzięki dostarczonemu przez Integrated Solutions rozwiązaniu możemy spać dużo spokojniej. Nie musimy już wstawać w środku nocy w związku z ewentualną awarią, bo mamy całkowicie bezpieczne i niezawodne środowisko IT” - podsumowuje Jakub Ciechanowicz. „Ważne było dla nas także to, że w ramach umowy otrzymaliśmy nie tylko wsparcie osób odpowiedzialnych za wdrożenie po stronie Integrated Solutions, ale także 5-letnie wsparcie producentów dostarczonych nam urządzeń” - uzupełnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200