Globalizacja Facebooka

Ekspansja technologiczna na rynki wschodzące wymaga odpowiedniego dostosowania ze strony firmy. Facebook podbija atrakcyjne rynki wschodzące inaczej niż rozwinięte.

Ugruntowana pozycja Facebooka w Stanach Zjednoczonych czy w Europie sprawia, że w perspektywie czasu nie będą to rynki tak obiecujące jak kraje rozwijające się Ameryki Południowej, Afryki i Azji. O tym, jak ludzie rzeczywiście korzystają z internetu i aplikacji Androida w swoich krajach, mogą się przekonać niektórzy pracownicy Facebooka wysyłani przez swoją korporację do różnych miejsc na całym świecie, takich jak: Indie, Kenia czy Wietnam. Efektem tych podróży jest zderzenie ich doświadczeń z rzeczywistością. Założenia i rozwiązania wprowadzane z perspektywy użytkownika korzystającego z najnowszych technologicznie urządzeń wyposażonych w stały dostęp do internetu LTE nie mają racji bytu przy tanich telefonach połączonych najwyżej z internetem 2G.

Użytkownik z Afryki lub Azji ma telefon znacznie odbiegający od zachodnich realiów – wolny, z małym ekranem i słabym połączeniem z internetem. Podczas gdy ponad 70% terytorium Stanów Zjednoczonych jest pokryte zasięgiem 3G, ma go zaledwie 7% terytorium Indii, dodatkowo każde połączenie jest dwa czy trzy wolniejsze niż w Stanach Zjednoczonych. W Tajlandii czy na Filipinach dostęp do sieci wykupuje się na 15 minut lub godzinę, w zależności od tego, jakimi środkami się dysponuje.

Zobacz również:



Kiedy wersja lite?
Dążenia firmy do zmniejszenia aplikacji opierają się na monitorowaniu jakości oraz przepustowości połączenia sieciowego użytkownika.
Dążenia firmy do zmniejszenia aplikacji opierają się na stałym monitorowaniu jakości aktualnego połączenia sieciowego użytkownika oraz jego przepustowości. W tym roku Facebook wprowadził „odchudzoną” aplikację Facebook Lite. Nie jest ona tak rozbudowana jak wersja standardowa, interface użytkownika został uproszczony, dzięki temu strona szybciej się wyświetla i zużywa mniej pamięci. Podstawowe funkcje zostały zachowane, a jej działanie dynamicznie dostosowuje się do możliwości odbiorcy – obszerność treści, zdjęcia ładują się w pełnej rozdzielczości lub są kompresowane, podobnie jest z dostępnością wideo. Aplikacja dostępna jest tylko w wybranych krajach.

Każdy pracownik Facebooka może sam przekonać się, jak wygląda praca i korzystanie z aplikacji przy internecie 2G dzięki wprowadzonym wolnym wtorkom, które mają pomóc programistom w lepszej optymalizacji i dostosowaniu jej do „trudnych warunków”.

Daniel Weaver jest od 2011 r. inżynierem oprogramowania w Facebooku, gdzie zajmuje się m.in. urządzeniami i ich połączeniami zapewniającymi dostęp do Facebooka na całym świecie. Wcześniej pracował dla EMI Music Marketing, Yahoo! Daniel Weaver wystąpił na „Mobile Central Europe 2015”, największej konferencji mobilnej w Polsce. Patronat medialny nad nią sprawował „CIO Magazyn Dyrektorów IT”.

Opracowanie: Magdalena Kozerska

Foto: Anna Limanowicz