Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej

Monika Huńczak, „Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej”. Recenzja

Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej
„Daj sobie prawo do: mylenia się, uznania czyjegoś punktu widzenia, zmiany zdania, odkrycia lepszego rozwiązania po jakimś czasie, osiągania niedoskonałych rezultatów”. Czy łatwo to zastosować? Wbrew pozorom, nie. Perfekcjonizm to cecha, która przeszkadza zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym, utrudnia kontakty z innymi, realizację projektów. Warto zatem poznać wroga i sprawić, by stał się sprzymierzeńcem.

O wszystkich obliczach tej cechy charakteru i o tym, jak zamienić perfekcjonizm destruktywny w konstruktywny pisze Malwina Huńczak w książce „Przekleństwo perfekcjonizmu”. Autorka, psycholog i ekonomista, pracowała w branży bankowej, ale, co ważne, prowadziła badania dotyczące tego problemu i napisała także pracę naukową na ten temat.

Ta niezwykle ciekawa pozycja wnikliwie przedstawia zagadnienie, i to w każdym środowisku, podając liczne przykłady. Autorka wskazuje trzy główne cechy perfekcjonizmu: zorientowany na siebie, zorientowany na innych, uwarunkowany społecznie, zaznaczając jednak, że cechy się przenikają i że rzadko występuje jeden typ, choć może dominować. W pracy perfekcjonizm nie ma nic wspólnego z ciągłym ulepszaniem (continuous improvement), przeciwnie, często wpływa destrukcyjnie na działania. Są jednak tacy, którzy świetnie umieją go wykorzystać w biznesie, tak jak Steve Jobs, który, jak pisze Malwina Huńczak, „Bardzo troszczył się i dbał o produkt, o każdy jego szczegół. Charakteryzowała go pasja w działaniu. (…) Wszystko, czym się zajmował, musiało zostać wykonane perfekcyjnie”.

Salvador Dali powiedział: „Nie obawiaj się perfekcji, i tak nigdy do niej nie dojdziesz”. Cechę tę można jednak zidentyfikować i skorzystać ze wskazówek oraz porad zawartych w książce, pamiętając, że Steve Jobs „Chciał stworzyć coś idealnego, był wizjonerem i wierzył w to, że osiągnie sukces”.

Monika Huńczak,

„Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej”,

Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2014

s. 242

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200