CIO i CMO: rozmowy na szczycie

Co dają technologie IT? Jak IT poprzez współpracę z biznesem, marketingiem i sprzedażą wpływa na życie firmy? CMO i CIO poszukiwali płaszczyzny współpracy podczas debaty na Kongresie Lider Informatyki 2013.

CIO i CMO: rozmowy na szczycie

Technologie kreują wartość

Zdaniem Tomasza Matuły, dyrektora Pionu Infrastruktury IT, Orange Polska, CIO Roku 2010, technologie IT w komunikacji stanowią przeciwieństwo nijakości; można je określić jako kreowanie ze zwykłych rzeczy czegoś wyjątkowego, niestandardowego. Tak właśnie było w przypadku wprowadzania w jego firmie usług w chmurze. W Polsce jest jedna z dwóch fabryk na całą grupę Orange na świecie, gdzie jest umiejscowiony cloud computing. Tu oferuje się usługi zarówno na potrzeby Orange Business Services, jak i klientów wewnętrznych oraz zewnętrznych. To było przekształcenie czegoś nijakiego, co właściwie wszyscy mają i mogą z tego korzystać, w coś wyjątkowego, co przynosi konkretne wartości. Tomasz Matuła jest zwolennikiem, żeby z nijakich rzeczy robić wyjątkowe. W technologii IT zawsze trzeba włożyć dużo energii, pracy, kompetencji, wiedzy. Drugą ciekawą drogą było security, które jeszcze dwa lata temu wydawało się mało atrakcyjne, a nagle, w ciągu ostatnich paru miesięcy, stało się tematem priorytetowym. Jak się okazuje, na bazie bezpieczeństwa można tworzyć produkty, można też sprzedawać bezpieczeństwo klientom i na tym zarabiać.

Informatyka sfokusowana i utylitarna

Telekomunikacja zmienia się cały czas. Firma P4 ma wpisane w strategii, że inwestuje wtedy, kiedy technologia dojrzewa, a nie w najnowsze rozwiązania. Bartosz Dobrzyński, CMO i członek zarządu, P4, mówi, że w Playu nie ma cloud computingu i raczej go nie będzie. Firma pozycjonuje się jako operator, który chce być najlepszym modelem dostępu do chmury, ale to klient sam go sobie wykupi i od niego będzie zależało, jaki model wybierze. Bartosz Dobrzyński określa IT w P4 jako sfokusowane, utylitarne, nastawione na robienie rzeczy tu i teraz, bez pięcioletnich strategii. Porównując swoje doświadczenia zdobyte w innych firmach, m.in. w Orange, stwierdza, że efektywność Playa, małej prywatnej firmy, przekłada się na niższe ceny na rynku i jest drogą do sukcesu. Tam nie dokonują się wielkie zmiany dynamizujące przedsiębiorstwo przez technologię bądź przez wzrost, dlatego że firma zamierza być „lean”. Z tego powodu zatrudnienie w Playu nie rośnie, ale też raczej nie spada. W IT chodzi przede wszystkim o efektywność procesów – zadania realizowane kiedyś przez pięć osób dzisiaj wykonuje trzech pracowników. Inne działy starają się proponować wykonywanie prostych usług dla działu IT.

Poszukiwania CIO i biznesu

Obecnie CIO powinien zwrócić szczególną uwagę na dwie kwestie: jedną z nich jest zapanowanie nad współpracą z biznesem, z którą dzisiaj mamy do czynienia.

Beata Sosnowska, CIO, VB Leasing Polska, CIO Roku 2012, uważa, że to ogromne wyzwanie, ponieważ jest wiele pomysłów wykreowanych wspólnie przez CIO i biznes; należy nimi zarządzać, zapanować nad sytuacją. Druga kwestia to perspektywiczne myślenie, związane z optymalnym wykorzystaniem posiadanych narzędzi i technologii. IT gromadzi ogromną ilość informacji, dlatego tak często porusza się kwestie Big Data. Zdaniem Beaty Sosnowskiej trzeba pamiętać o analizie nieuporządkowanych danych i innych kwestiach związanych z przechowywaniem dużych ilości danych. IT dobrze radzi sobie w obszarach związanych z Business Intelligence, potrafi wnikliwie analizować, planować, wybiegać w przyszłość, ale i tak CIO mają poczucie, że to już nie wystarczy. Dlatego należy zastanowić się, co dalej. CIO razem z biznesem szukają kolejnego kroku rozwoju, bo także biznes jest dobrze przygotowany do współpracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200