CIO i CMO: rozmowy na szczycie

Co dają technologie IT? Jak IT poprzez współpracę z biznesem, marketingiem i sprzedażą wpływa na życie firmy? CMO i CIO poszukiwali płaszczyzny współpracy podczas debaty na Kongresie Lider Informatyki 2013.

Kliknij, aby powiększyć

Technologie kreują wartość

Zdaniem Tomasza Matuły, dyrektora Pionu Infrastruktury IT, Orange Polska, CIO Roku 2010, technologie IT w komunikacji stanowią przeciwieństwo nijakości; można je określić jako kreowanie ze zwykłych rzeczy czegoś wyjątkowego, niestandardowego. Tak właśnie było w przypadku wprowadzania w jego firmie usług w chmurze. W Polsce jest jedna z dwóch fabryk na całą grupę Orange na świecie, gdzie jest umiejscowiony cloud computing. Tu oferuje się usługi zarówno na potrzeby Orange Business Services, jak i klientów wewnętrznych oraz zewnętrznych. To było przekształcenie czegoś nijakiego, co właściwie wszyscy mają i mogą z tego korzystać, w coś wyjątkowego, co przynosi konkretne wartości. Tomasz Matuła jest zwolennikiem, żeby z nijakich rzeczy robić wyjątkowe. W technologii IT zawsze trzeba włożyć dużo energii, pracy, kompetencji, wiedzy. Drugą ciekawą drogą było security, które jeszcze dwa lata temu wydawało się mało atrakcyjne, a nagle, w ciągu ostatnich paru miesięcy, stało się tematem priorytetowym. Jak się okazuje, na bazie bezpieczeństwa można tworzyć produkty, można też sprzedawać bezpieczeństwo klientom i na tym zarabiać.

Informatyka sfokusowana i utylitarna

Telekomunikacja zmienia się cały czas. Firma P4 ma wpisane w strategii, że inwestuje wtedy, kiedy technologia dojrzewa, a nie w najnowsze rozwiązania. Bartosz Dobrzyński, CMO i członek zarządu, P4, mówi, że w Playu nie ma cloud computingu i raczej go nie będzie. Firma pozycjonuje się jako operator, który chce być najlepszym modelem dostępu do chmury, ale to klient sam go sobie wykupi i od niego będzie zależało, jaki model wybierze. Bartosz Dobrzyński określa IT w P4 jako sfokusowane, utylitarne, nastawione na robienie rzeczy tu i teraz, bez pięcioletnich strategii. Porównując swoje doświadczenia zdobyte w innych firmach, m.in. w Orange, stwierdza, że efektywność Playa, małej prywatnej firmy, przekłada się na niższe ceny na rynku i jest drogą do sukcesu. Tam nie dokonują się wielkie zmiany dynamizujące przedsiębiorstwo przez technologię bądź przez wzrost, dlatego że firma zamierza być „lean”. Z tego powodu zatrudnienie w Playu nie rośnie, ale też raczej nie spada. W IT chodzi przede wszystkim o efektywność procesów – zadania realizowane kiedyś przez pięć osób dzisiaj wykonuje trzech pracowników. Inne działy starają się proponować wykonywanie prostych usług dla działu IT.

Zobacz również:



Poszukiwania CIO i biznesu

Obecnie CIO powinien zwrócić szczególną uwagę na dwie kwestie: jedną z nich jest zapanowanie nad współpracą z biznesem, z którą dzisiaj mamy do czynienia.

Beata Sosnowska, CIO, VB Leasing Polska, CIO Roku 2012, uważa, że to ogromne wyzwanie, ponieważ jest wiele pomysłów wykreowanych wspólnie przez CIO i biznes; należy nimi zarządzać, zapanować nad sytuacją. Druga kwestia to perspektywiczne myślenie, związane z optymalnym wykorzystaniem posiadanych narzędzi i technologii. IT gromadzi ogromną ilość informacji, dlatego tak często porusza się kwestie Big Data. Zdaniem Beaty Sosnowskiej trzeba pamiętać o analizie nieuporządkowanych danych i innych kwestiach związanych z przechowywaniem dużych ilości danych. IT dobrze radzi sobie w obszarach związanych z Business Intelligence, potrafi wnikliwie analizować, planować, wybiegać w przyszłość, ale i tak CIO mają poczucie, że to już nie wystarczy. Dlatego należy zastanowić się, co dalej. CIO razem z biznesem szukają kolejnego kroku rozwoju, bo także biznes jest dobrze przygotowany do współpracy.