Siedem talentów menedżera projektu

Fakt, że ktoś posiada tytuł "projekt menedżera" nie oznacza jeszcze, że wie w jaki sposób skutecznie zarządzać projektami - tego nauczyło się już wielu CIO i menedżerów IT. Jakie umiejętności konieczne są do skutecznego zarządzania projektami?

W jaki sposób odróżnić dobrego menedżera projektów od złego? Portal CIO.com przeprowadził ankietę wśród ekspertów zarządzania projektami i menedżerów, aby dowiedzieć się, jakie umiejętności konieczne są do odniesienia sukcesu w zarządzaniu projektami - tzn. zapewnienia odpowiedniego wykonania i przestrzegania założeń budżetowych.

Oto siedem umiejętności, których potrzebuje menedżer projektu aby działać skutecznie i odnieść sukces:

1.Dobra organizacja i wielozadaniowość. Dobry menedżer projektu wie, w jaki sposób "zarządzać licznymi projektami lub zadaniami i kontrolować zagadnienia na co dzień" - twierdzi Hilary Atkinson, dyrektor Biura Projektów w Force 3.

Sukces i porażka projektu często zależą od tego, czy "menedżer projektu jest dobrze zorganizowany. Jeśli spędza więcej czasu na szukaniu informacji, niż na efektywnym zarządzaniu projektem, porażka jest nieunikniona" - dodaje.

2.Branie odpowiedzialności i zdolności przywódcze. "Menedżerowie projektu powinni być dobrymi liderami" - mówi Lew Sauder, projekt menedżer w Geneca, firmie produkującej oprogramowanie korporacyjne. "Zarządzanie projektami polega na poprowadzeniu uczestników i dostawców do udanej realizacji zadania" - twierdzi Brian Lee, partner w Navigate, firmie konsultingowej.

"Projekty powinny być prowadzone w sposób, który buduje konsensus, pokazując jednocześnie realne ryzyka i blokady. Skuteczni menedżerowie projektu malują obraz lepszego jutra i inspirują swoje zespoły do realizowania wizji. Budują wiarygodne relacje z głównymi interesariuszami aby zapewnić jednorodność celów biznesowych i wzajemne zaufanie, tak aby wszyscy biorący udział w projekcie czuli się za niego odpowiedzialni" - mówi Lew Sauder.

3.Efektywna komunikacja. "Aby skutecznie się komunikować, menedżer projektu powinien nieustannie upewniać się, że jest dobrze rozumiany przez wszystkich interesariuszy, wszyscy rozumieją, czego się od nich oczekuje w całym cyklu życia projektu, wszyscy uczestnicy skutecznie się komunikują między sobą i z menedżerem projektu" - uważa dr Greg Thomas, prezes firmy konsultingowej Roos Roos Technologies International.

"Menedżerowie projektu powinni być w stanie zakomunikować zmiany w statucie, dobre i złe wiadomości wszystkim poziomom pracowników w różnych działach" - mówi Nandi Hayes, z firmy headhunterskiej Vitamin T. "Powinni także być w stanie określić, kto co powinien wiedzieć, kiedy i w jaki sposób dostarczyć mu informację. Na przykład niewielkie opóźnienie powinno być zakomunikowane całemu zespołowi, ale nie klientowi, jeśli nie wpłynie ono na przesunięcie poszczególnych etapów odbioru projektu" - mówi.

4.Jak i kiedy negocjować. "Menedżerowie projektów muszą być świetnymi negocjatorami" - uważa Brock Boddie, dyrektor w Huge, agencji interaktywnej. "Często współpracuje się z ludźmi, którzy mają różne interesy od naszych, albo którzy wydają się nie być zainteresowani tym, co chcemy osiągnąć i czemu powinni pomóc lub uczestniczyć w projekcie" - mówi.

"Dobry menedżer projektu zainwestuje czas w zrozumienie i negocjowanie tych relacji i odkrycie, jakie są interesy uczestników, tak aby stwierdzić, co posunie projekt naprzód. Bez umiejętności negocjacji, można zepsuć lub pominąć krytyczne relacje, obniżając prawdopodobieństwo sukcesu" - twierdzi Boddie.

5. Zorientowanie na detale. "Zarządzanie projektami wymaga pilnowania szczegółów" - uważa Aziz Kara, szef zarządzania produktami w Xtreme Labs. Menedżerowie projektu muszą być "skrupulatni w zarządzaniu detalami każdego projektu i patrzeć na to, jaki wpływ poszczególne detale mogą mieć na sukces całego projektu. Detale mogą stworzyć lub zniszczyć projekt i skuteczny PM zdaje sobie z tego sprawę".

6. Szybkie dostrzeganie i rozwiązywanie problemów. "Nieuchronnie, będą okresy, w których pojawią się problemy i przeszkody, które będą wymagały natychmiastowego działania" - zauważa Michael Pesochinsky, wiceprezes GovernmentBargains.com, serwisu internetowego o aukcjach rządowych. "To, w jaki sposób menedżer projektu radzi sobie z tymi problemami stanowi o jego wartości" - dodaje.

7. Konieczne umiejętności techniczne. Aby być dobrym menedżerem projektu, trzeba "posiadać wiedzę o platformach, oprogramowaniu, które wykorzystuje firma, nawet jeśli czyjaś praca nie jest stricte techniczna" - mówi Joel Gross, prezes Coalition Technologies, firmy marketingowej.

"Dobry menedżer projektu powinien mieć wiedzę techniczną o poszczególnych obszarach projektu aby móc przypisać sobie niektóre zadania" - dodaje Bob Herman, właściciel Tropolis Group, dostawcy usług IT. "Przypisanie sobie niektórych zadań projektu i pomyślne ich zrealizowanie na czas pomaga w zdobyciu szacunku potrzebnego do zarządzania zespołem projektowym.