Najlepsi CIO to mistrzowie integracji

Jedną z ważnych umiejętności, które zdobyli naprawdę świetni CIO, jest zdolność skutecznego wyszukiwania i integrowania różnic w organizacji, aby interesariusze poruszali się zgodnie w tym samym kierunku. Innymi słowy, wybitni CIO stali się chief integration officers. Posiedli zestaw umiejętności, które mogą zmienić dotychczas niezorganizowane działy IT w nową broń strategiczną.

Gdy funkcje IT powstały dekady temu, były samowystarczalne i odizolowane. Teraz jest dokładnie odwrotnie. Wszyscy potrzebują IT, w tym klienci, partnerzy, dostawcy, wewnętrzne działy korporacji i oddziały w terenie.

Jednak tylko najlepsi CIO do tej pory zdołali z sukcesem przeprowadzić integrację w organizacji. Gdy CIO pozwalają komuś innemu prowadzić działania zespalające, często oznacza to katastrofę dla nich i ich działów, ponieważ powiela stereotyp, że zgodność IT i biznesu jest problemem.

Prowadzenie integracji w firmie i przekucie jej w osobistą i firmową korzyść nie jest trudne, ale wymaga praktyki. Aby odnieść sukces, trzeba opanować trzy kluczowe umiejętności.

1. Nie patrz na firmę przez soczewki IT. Raczej, patrz na IT przez soczewki biznesowe. Zacznij od przejrzenia strategii firmy, sprawdzenia w jaki sposób mierzona jest wydajność najważniejszych osób, zidentyfikuj obszary, w których biznes jest pod największą presją konkurencyjną. Gdy już zgromadzisz te ważne informacje, zacznij myśleć o roli technologii.

CIO, który chce osiągnąć sukces, powinien przejść od bycia dobrym menedżerem do bycia dobrym liderem. Peter Drucker twierdził, że zarządzanie to robienie rzeczy właściwie, przywództwo to robienie właściwych rzeczy. W podobny sposób można pokazać różnicę między najlepszymi CIO a przeciętnymi menedżerami.

2. Unikaj akronimów. Można poznać najlepszych CIO po tym, w jaki sposób się komunikują. Każda funkcja i obszar działalności ma swój akronim, jednak najlepszy CIO nie używa nieustannie tych sekretnych kodów, ponieważ rozumie, że może to stanowić barierę w kontaktach z ludźmi spoza IT.

Transformacja biznesowa i integracja organizacyjna wymaga od CIO aby stali się korporacyjnym wzorcem językowym, unikali nie tylko skrótów z dziedziny IT, ale także wszelkich innych, które pojawiają się podczas dyskusji na temat zintegrowanych rozwiązań.

3. Interesuj się ludźmi. W kwestii integracji organizacyjnej, najważniejszym czynnikiem zwykle nie jest technologia, tylko ludzie. Gdy próbujesz postawić wspólny cel przed wszystkimi interesariuszami, musisz pamiętać, że ludzie nie będą dbali o to, co wiesz dopóki nie będą wiedzieli o co dbasz.

Umiejętność nawiązania kontaktu z ludźmi na osobistym poziomie - lub co najmniej mieć unikanie czynienia kontaktów z trudnymi ludźmi jeszcze trudniejszymi - jest krytyczna dla osiągnięcia sukcesu. Empatia i pozytywny emocjonalny związek z najważniejszymi interesariuszami jest społeczną koniecznością dla dobrego CIO. Natomiast CIO poniżej przeciętnej nie uważają tych umiejętności za priorytetowe.

Wielcy CIO są także wybitnymi konsultantami. Próbują zrozumieć zagadnienia biznesowe, dać obiektywną radę i nawiązać osobiste relacje, troszcząc się o ludzi postrzeganych indywidualnie i okazując empatię dla ich problemów.

Stanie się w szefem ds. integracji w twojej firmie wymaga praktyki, cierpliwości i uporu. Ale nagrodą jest spektakularny sukces, mniejsza frustracja i więcej radości - dla ciebie, twoich ludzi i firmy.

Jack Bergstrand jest założycielem i CEO Brand Velocity, firmy konsultingowej, która specjalizuje się w transformacji biznesowej. Jest dawnym CIO i CFO w Coca-Coli i autorem "Reinvent Your Enterprise".