Jak dobrze napisać CV i zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Spotkania rekrutacyjne oraz poprzedzający je proces tworzenia życiorysów spędzają sen z powiek specjalistom i menedżerom szukającym nowych wyzwań zawodowych. Przedstawiamy kilka wskazówek, jak wyjść zwycięsko z tej specyficznej walki.

Życiorys powinien być niezbyt długim dokumentem, który w sposób treściwy przedstawia nasze dotychczasowe dokonania zawodowe. Informacje o doświadczeniu powinny być wybrane i odpowiednio wyeksponowane pod kątem stanowiska, na które aplikujemy. Inaczej przedstawimy nasze doświadczenie aplikując na stanowisko analityka biznesowego, inaczej na stanowisko programisty, a jeszcze inaczej na stanowisko menedżerskie. Warto wyróżnić informacje, które dla naszego pracodawcy są potencjalnie najważniejsze, a o których dowiemy się z treści ogłoszenia rekrutacyjnego (część pt. wymagania / oczekiwania). Jeśli decydujemy się na zamieszczenie

zdjęcia w CV niech będzie to zdjęcie profesjonalne, ukazujące nasze zawodowe oblicze. Zdjęcia z wesel bądź innych uroczystości czy wakacji mogą nas tylko ośmieszyć. Istotnym elementem w CV są nasze dane kontaktowe. Adres e-mail powinien być łatwy do zapamiętania oraz stanowić kombinację naszego imienia z nazwiskiem. Bardzo ważne jest także zamieszczenie informacji, na jakie stanowisko aplikujemy - warto to zaznaczyć już w tytule e-maila. Dopóki nie będzie takiej potrzeby, nie przesyłajmy referencji oraz skanów dyplomów wszelkich ukończonych kursów i szkoleń.

Informacje o nich zawrzyjmy w treści CV. Wiadomości o dużym rozmiarze często są kwalifikowane przez systemy pocztowe jako spam, utrudniają też codzienną pracę rekruterom. Jeśli zaś chodzi o estetykę dokumentu - zadbajmy o klasyczny i przejrzysty wygląd naszego życiorysu. Unikajmy niepotrzebnych kolorów i ozdobnych czcionek, które sprawiają, że dokument jest mało czytelny. Tak przygotowane CV możemy śmiało wysyłać.

Pamiętajmy - jeżeli aplikujemy na różne stanowiska, zmieniajmy odpowiednio CV tak, aby zaakcentować w pierwszej kolejności to, co jest od nas oczekiwane i wymagane w kontekście danej oferty. Aplikujmy zawsze na stanowiska adekwatne do naszego doświadczenia - jeżeli pracodawca

wymaga minimum 5-letniego doświadczenia, nie zainteresuje go kandydatura osoby z doświadczeniem 3-letnim.

Perfekcyjna rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa ma na celu dokładniejszą weryfikację doświadczenia oraz osobiste poznanie potencjalnego pracownika Dla pracodawców ważne jest, czy osoba aplikująca o pracę na danym stanowisku będzie pasować do organizacji. Bądźmy jednak świadomi, iż ta rozmowa zawsze służy obu stronom, nie tylko pracodawcy.

Przed spotkaniem rekrutacyjnym zbierzmy informacje na temat firmy, do której idziemy - jej produktów, historii i liczby zatrudnionych osób. Przeczytajmy dokładnie raz jeszcze opis stanowiska, a także zorientujmy się kim jest osoba, z którą będziemy rozmawiać (tutaj źródłem informacji mogą być portale kariery). Bądźmy punktualni - najlepiej przyjść 15 minut przed czasem, a w razie spóźnienia koniecznie poinformować odpowiednie osoby. Z reguły dokładne informacje na temat miejsca spotkania otrzymujemy drogą mailową. Dane kontaktowe, na wypadek np. przewidywanego spóźnienia, zapiszmy w telefonie komórkowym. Oczywiście pamiętajmy o odpowiednim stroju, a na samej rozmowie kwalifikacyjnej pamiętajmy o następujących zasadach:

1. Zawsze prezentuj pozytywny wizerunek - uśmiechaj się naturalnie, odpowiadaj na pytania z zaangażowaniem oraz aktywnie słuchaj swojego rozmówcy.

2. Twój uścisk dłoni powinien być solidny.

3. Nie przerywaj rozmówcy.

4. Patrz rozmówcy prosto w oczy, prezentuj pewną siebie postawę, jednocześnie okazując

szacunek.

5. Jeśli jesteś palaczem nie pal bezpośrednio przed spotkaniem.

6. Odpowiadaj pełnymi zdaniami.

7. Nigdy nie wypowiadaj się źle o swoim byłym / obecnym pracodawcy.

8. Unikaj zadawania pytań o wynagrodzenie czy system bonusowy podczas pierwszego spotkania, chyba, że ten temat zostanie poruszony przez twojego rozmówcę (rekruter zada to pytanie prędzej czy później).

Na rozmowie możesz spotkać się z tzw. pytaniami behawioralnymi. Są to pytania, które dotyczą przykładów konkretnych zachowań będących potwierdzeniem naszych umiejętności. Na przykład: proszę opisać sytuację, podczas której wykazał(a) się Pan / Pani odpornością na stres. Odpowiadając na tego typu pytania, warto posłużyć się metodą STAR:

ST-situation / task - opisujemy sytuację, np: "Zbliżał się deadline bardzo ważnego projektu,a my nadal byliśmy w połowie pracy z powodu zbyt niskiej liczby personelu".

A-action - opisujemy jakie działanie podjęliśmy, np: “Przekonałem mojego przełożonego o koniecznosci zatrudnienia na czas określony kolejnych 3 osób".

R- result - opisujemy rezultat naszego działania, np: "Dzięki temu rozwiązaniu zakończyliśmy projekt na czas".

Warto zadawać pytania. Rozmowa rekrutacyjna ma służyć także kandydatowi w podjęciu najlepszej decyzji. Przykładowe pytania to: jak wygląda ścieżka awansu? Jakie szkolenia przewiduje pracodawca? Jakie będą moje główne zadania? Jakie są dalsze kroki i kiedy mogę spodziewać się odpowiedzi z państwa strony?

Pamiętajmy - jeżeli oferta jest dla nas interesująca, nie obawiajmy się bezpośrednio okazać zainteresowania i motywacji do podjęcia zatrudnienia - z pewnością zostanie to bardzo pozytywnie przyjęte.

Natalia Wyrwińska, konsultantka Antal International specjalizująca się w rekrutacji do branży

IT i Telekomunikacja