Jak napisać CV na miarę CIO?

Osiągnięcia, doświadczenie, umiejętności - to tylko jeden ze składników sukcesu przy poszukiwaniu nowej pracy na najwyższych stanowiskach.

Przedstawiamy - punkt po punkcie - w jaki sposób udoskonalić CV, tak aby było to CV prawdziwego CIO, a nie liniowego menedżera IT.

Henry Cole pracował na stanowisku IT menedżera w globalnej firmie z dziedziny nauk przyrodniczych przez niemal osiem lat. Jak wszyscy ambitni menedżerowie IT, chce piąć się w górę i zasiadać w zarządzie. Uważa, że jest na ten krok gotowy i może zostać dyrektorem IT w dużej firmie lub CIO w mniejszej firmie. Ma osiągnięcia, cieszy się dobrą opinią swojego pracodawcy, wygrywał w konkursach branżowych. W jego obecnej pracy nie ma szans na rozwój kariery, rozgląda się wiec na zewnątrz.

Posiada imponujące kwalifikacje, w tym doświadczenie w globalnym zarządzaniu IT, jednak nie miał zbyt wiele szczęścia w poszukiwaniu nowej pracy. Henry Cole nie jest jego prawdziwym nazwiskiem.

“Pracuję w firmie, która nie reaguje dobrze, na to gdy ktoś poszukuje nowych możliwości. Zwalniano osoby, gdy firma dowiadywała się, że szukają nowej pracy" - mówi Cole.

Cole podejrzewa także, że jego CV nie jest wystarczająco dobre jak na wymogi rynku pracy. Gdy wysyła je do potencjalnych pracodawców, na ogół nie uzyskuje żadnej odpowiedzi. Ocenia, że aplikował już w 50-60 miejsc w ciągu ostatnich 18 miesięcy, a w odpowiedzi telefon zadzwonił jedynie 3 razy.

"Gdy patrzę na moje CV, nawet ja sam przyznaję, że nie przyciąga ono uwagi. O ironio, sam jestem raczej dobry w przeglądaniu CV gdy zatrudniam ludzi. Rozpoznaję dobre CV, ale - i to jest frustrujące - nie potrafię sam napisać sobie dobrego życiorysu" - mówi Cole.

Cole dodaje, że największym problemem przy pisaniu CV jest fakt, że nie wie, które doświadczenia podkreślić aby wyróżnić się jako atrakcyjny kandydat na stanowisko dyrektora IT. Pokazuje swoje umiejętności kończenia projektów o czasie i mieszczenia się w budżecie, tworzenia nowych inicjatyw, zarządzania i motywowania zespołu IT, ale te punkty zdają się nie wpływać na potencjalnych pracodawców.

Ross Macpherson, jest certyfikowanym profesjonalnym redaktorem CV, strategiem tworzenia osobistej marki i coachem kariery. Uważa, że należy ożywić nieco CV Cole’a.

Serwis CIO.com wybrał właśnie CV Cole’a, ponieważ jest reprezentatywne dla wielu menedżerów IT średniego szczebla, którzy mają podobne cele zawodowe i stoją przed nimi podobne wyzwania w związku z autoprezentacją.

Macpherson uznał, że Cole dobrze podszedł do tworzenia swojego CV. Miało ono wszystkie istotne elementy: nagłówek, podsumowanie, wypunktowaną listę z obszarami jego kompetencji i doświadczenia zawodowego. Cole po prostu nie zoptymalizował skuteczności działania poszczególnych elementów. Macpherson wskazał na 3 główne problemy z CV Cole’a.

1. Nie było efektowne. Pierwsze wrażenie z CV Cole’a - nie robi wrażenia. To dlatego prawdopodobnie tak niewielu pracodawców odezwało się do niego po otrzymaniu tej oferty: na nich także nie zrobiła ona wrażenia.

"Naprawdę skuteczne CV jest narzędziem marketingowym i musi pokazać czyjąś wartość. Musi się wyróżniać, robić wrażenie" - mówi Macpherson.

2. Nie odpowiadało kalibrem szczeblowi top menedżerów. Macpherson twierdzi, że CV Cole’a nie wyglądało jak CV osoby z najwyższego szczebla menedżerskiego pod względem stylu czy zawartości. Cole nie zastosował odpowiedniego języka aby zakomunikować, że jest odpowiednią osobą do działania na szczeblu zarządczym, nie przedstawił także w odpowiedni sposób swoich osiągnięć w strategicznej pracy na najwyższym poziomie, którą wykonał.

3. CV było zbyt długie. Macpherson nie widzi żadnego powodu, dla którego CV Cole’a powinno mieć aż trzy strony. Podejrzewa także, że długie akapity i listy punktów, które Cole stosował w CV, wybierając osiągniecia i doświadczenia zawodowe, onieśmielały pracodawców. "CV działają dobrze podając niewielkie, łatwe do strawienia zbiory informacji. Akapity nie działają" - uważa Macpherson.

Przerabianie CV

Trick przekształcenia życiorysu z CV liniowego menedżera IT w CV dyrektora działu IT to zmiana perspektywy. Wielu kandydatów myśli, że CV powinny pokazywać to, co sprzedają. Jednak osoby szukające pracy, gdy piszą swoje CV, powinny się koncentrować na tym, co chce kupić pracodawca. Celem poszukującego pracy jest pokazanie menedżerowi, który zatrudnia, że kandydat wykonuje właśnie taką pracę, jaka jest potrzebna w jego firmie. Przez koncentrowanie się na potrzebach pracodawcy, kandydaci mogą skutecznie pokazać, że posiadają doświadczenie, którego poszukuje firma zatrudniająca.

Oto konkretne zmiany, które Macpherson wprowadził w CV Cole’a, aby bardziej się wyróżniało i sugerowało poziom CIO.

1. Zmienił wagę nagłówka - oryginalny, skromny nagłówek: "Business Technology Leader" zamienił na "Senior Strategic IT Leader". Pod tym tytułem wynotował najsilniejsze obszary kompetencji Cole’a: infrastruktura korporacyjna IT, operacje globalne i zarządzanie zespołem. Odpowiednie sformatowanie i wielkość czcionki sprawiły, że nagłówek stał się dobrze widoczny.

2. Przyciągnął uwagę do mocnych stron Cole’a. Pod najważniejszymi informacjami wymienił 4 najważniejsze obszary kompetencji, które wskazywały na poziom top menedżerski. "Te punkty wskazują na poziom, na którym ten człowiek operuje. Jest to zaprojektowane tak, aby podkreślić fakt, że chodzi o poziom top menedżerów" - mówi Macpherson.

3. Użył odpowiedniego języka, aby zakomunikować umiejętności Cole’a związane z zarządzaniem. Podkreślił zdefiniowanie i implementację strategii technologicznych w CV. "Jeśli ktoś próbuje przejść na bardziej strategiczny poziom, powinien mówić o strategii" - uważa Macpherson.

Użył słów, które kojarzą się z przywództwem, takich jak: "prowadzić", "kierować", "być ekspertem". Zmienił połowę punktów z sekcji "Obszary kompetencji" tak, aby lepiej odpowiadały na potrzeby pracodawców chcących zatrudnić menedżera IT wyższego szczebla. Położył też duży nacisk na globalne doświadczenie operacyjne Cole’a.

4. Podkreślił nagrody, które otrzymał Cole. W pierwotnej wersji CV, Cole wymienił je na 3. stronie w sekcji "inne". Macpherson dosłownie przeniósł te osiągnięcia na środek pierwszej strony CV. "Jeśli zdobywasz nagrodę za swoje działanie, to od razu mówi mi, na jakim poziomie działasz i to powinno być uwypuklone, to cię wyróżnia" - twierdzi Macpherson.

5. Wykreślił sekcję "Wybrane osiągnięcia" z CV Cole’a. Sekcja ta zawierała 14 punktów - było to zbyt wiele. Powtarzała informacje, które były już zamieszczone w sekcji dotyczącej doświadczenia zawodowego. Dzięki temu CV zmieściło się na dwóch stronach.

6. Wyeliminował długie akapity. Cole opisał swoje doświadczenia u aktualnego pracodawcy w trzech długich akapitach, które czytało się jak wypracowanie. Macpherson zmienił to w 3 łatwe do czytania krótkie teksty. Pierwszy opisywał ogólnie zakres odpowiedzialności Cole’a, drugi konkretne inicjatywy strategiczne, które umieścił w ramce. Trzeci składał się z 7 punktów, pokazując różne techniczne, finansowe i menedżerskie osiągnięcia Cole’a w aktualnej pracy.

7. Zminimalizował potencjalne ryzyka. Oryginalne CV Cole’a zawierało 2 potencjalne zagrożenia - jednym było krótkie odniesienie do pracy konsultanta, którą wykonywał przez 6 lat. Macphesron martwił się, że to może zaniepokoić potencjalnego pracodawcę - konsulting mógł oznaczać, że Cole nie mógł znaleźć innej pracy. W tej sekcji pokazał przykłady projektów, które Cole zrealizował w tym czasie.

Innym zagrożeniem są braki w formalnej edukacji. Cole ma za sobą 3 lata studiów i nie ma dyplomu ich ukończenia. Obawiał się, że mimo osiągnieć, pracodawcy nie zatrudnią go z powodu braku dyplomu.

Macpherson twierdzi, że brak stopnia naukowego jest częsty w życiorysach menedżerów. Jego strategia polega na zrobieniu dobrego wrażenia na rekruterze, zanim dojdzie do tego punktu.

Cole stwierdził, że jest bardzo zadowolony z pracy Macphersona i ma nadzieję, że nowa wersja pomoże mu w otrzymaniu zaproszeń na wiele rozmów kwalifikacyjnych.

Jego zdaniem, nowa wersja przyciąga uwagę, podkreśla odpowiednie punkty z zawodowego życiorysu. Dla kogoś, kto przegląda kilka tysięcy CV rocznie, prawdopodobnie nowe CV Cole’a okaże się atrakcyjne i warte przeczytania.

Na podstawie CIO.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200