Zmiana przyniosła zysk

Zmiany dokonane przez CIO w Travelplanet.pl pomogły firmie uzyskać dodatni wynik finansowy. Spółka zajęła pierwsze miejsce w branży turystycznej w rankingu firm e-commerce portalu Money.pl i Gazety Wyborczej.



Sześć lat temu Przemysław Federowicz zaczynał od podawania kawy. Obecnie zarządza działem IT w czołowej polskiej firmie nowej ekonomii, która bez IT nie miałaby racji bytu. "Ważna jest pozycja lidera i kreowanie korzyści dla biznesu przez IT. Jeśli dział IT ma ambicje być tylko jednostką kosztową, to tak pozostanie. Jeśli zaś zmiany, pomysły IT, które dział wdraża z sukcesem, mają wpływ na zyski firmy, pozycja IT się zmienia i dział przestaje być postrzegany nie jako kosztowy, ale jako przynoszący zyski" - mówi Przemysław Federowicz.

Inicjator zmian

W 2005 Przemysław Federowicz dostał pracę asystenta w dziale IT w firmie z branży Commerce - Militaria.pl. W ciągu trzech lat, pnąc się pomału po szczeblach firmy, został CIO Militaria.pl.

Zobacz również:

  • MC cyfryzacji


Odpowiadał w firmie za rozwój platform eCommerce, sprzedaży detalicznej i hurtowej oraz moduły systemu ERP. "W Militaria.pl rozbudowywałem strukturę od jednego sklepu do kilkunastu salonów firmowych" - wspomina. Za jego czasów firma zbudowała własne systemy sprzedaży, zautomatyzowała systemy finansowe, zintegrowała platformy eCommerce z modułami magazynowymi, księgowymi i B2B.

W 2010 Przemysław Federowicz trafia do Travelplanet.pl na stanowisko CTO/CIO. "Dział HR firmy zwrócił się do mnie z pytaniem, czy nie chciałbym przyjść na rozmowę. Brałem udział w dwóch rozmowach i po dwóch tygodniach zaproponowano mi pracę. Wyzwania, które mi przedstawiono, wydawały się interesujące" - wspomina szef IT w Travelplanet. W sektorze e-commerce IT ma kluczowe znaczenie: pełni rolę inicjatora zmian, odpowiada za wprowadzanie nowych funkcjonalności, nowych technologii. Dział IT zapoczątkowuje zmiany w procesach biznesowych, odpowiada za wzrost sprzedaży w różnych kanałach dystrybucyjnych. To silna pozycja.

Biznes spółki

Aby lepiej zrozumieć wyzwania, przed jakimi stanął świeżo upieczony dyrektor IT, należy przyjrzeć się biznesowi Travelplanet.pl. Firma jest multiagentem turystycznym sprzedającym wycieczki innych firm. Musi się integrować z wieloma partnerami - tour operatorami - sprzedając produkty, których nie ma w magazynie. Produkty każdego tour operatora nazywają się inaczej. Dane ofert turystycznych były pobierane i uspójniane dwa razy dziennie. Zbyt rzadko. Zdarzało się, że wiadomości na portalu były nieaktualne. "Stary portal nie zawsze radził sobie z online’owym procesem sprzedaży, który ma główne znaczenie w tego rodzaju działalności. Należało znaleźć rozwiązanie, jak skutecznie sprzedawać wycieczki z gwarancją prawidłowej ceny i zapewnieniem rezerwacji wybranego produktu w danym terminie, a przede wszystkim jak robić to szybko i sprawnie" - mówi Przemysław Federowicz.