To, co najważniejsze

Czy formułowanie uniwersalnej agendy wyzwań dla CIO, strategicznego programu na najbliższą przyszłość niezależnie od branży i pozycji IT

w firmie jest uzasadnione? Tak, stwierdza Dorota Poniatowska-Mańczak, CIO w Credit Agricole BP.



To uświadamia szerszy kontekst, pozwala porównywać problemy IT w swojej firmie i obrane kierunki rozwoju z sytuacją w innych firmach, oceniać na tej podstawie dojrzałość swojej organizacji IT" - mówi.

Agenda CIO na najbliższe lata stanowi odbicie sytuacji w światowej gospodarce. W przypadku IT czasy kryzysu dla gospodarki zawsze oznaczały wprowadzenie specjalnego trybu działania: "robić szybciej i taniej to, czego potrzebuje biznes".

Zobacz również:

  • MC cyfryzacji


Potwierdzają to prognozy firm badawczych i doradczych. "Do niedawna tematem dywagacji była chmura obliczeniowa. Pora zejść na ziemię. Teraz firmy i ich wewnętrzne działy IT będą się koncentrować na tym, w jaki sposób radzić sobie w ciężkich czasach. Ta orientacja ma uniwersalny charakter" - twierdzi Dorota Poniatowska-Mańczak.

Orientacja na koszty nie może oznaczać niekończących się cięć. Potrzeby biznesu nie ograniczają się do poszukiwania oszczędności nawet w czasie kryzysu. "IT potrafi przecież więcej. Firma potrzebuje dobrej analizy przy doborze priorytetów dla IT. Ich wybór powinien opierać się na ocenie wartości dla całej organizacji. Wypracowanie takiej metody to uniwersalny i ponadczasowy punkt agendy CIO. Obecnie zagadnienie to nabiera realnych kształtów" - zauważa Dorota Poniatowska-Mańczak.

Według niej, coraz wyraźniej zmienia się model działania firm na styku biznes-IT. "Na poziomie zarządów pojawia się świadomość możliwości i konieczności zastosowania technologii do prowadzenia biznesu. Od woli zarządu do wykorzystania tego strategicznego potencjału trzeba przejść do działania: odkrycia, zdefiniowania w firmie własnej drogi. To budowa procesów wiążących IT i biznes przy generowaniu wartości dla firmy. To indywidualna droga, wynikająca z sytuacji firmy, jej kultury, potrzeb i możliwości operacyjnych" - mówi Dorota Poniatowska-Mańczak.

Zadania CIO na 2012

Lista najważniejszych wyzwań na 2012 przedstawia się według Doroty Poniatowskiej-Mańczak następująco:

Koszty

wyraźnie powracają na czoło listy wyzwań CIO. Biegłość szefa IT jeszcze bardziej niż kiedykolwiek oznacza się umiejętnością wyszukiwania sposobów uzyskania oszczędności. "Terenem łowieckim" dla CIO jest całe przedsiębiorstwo, wymogiem - zdolność obejmowania szeroką, strategiczną perspektywą sugerowanych działań. Każda duża propozycja musi uwzględniać szeroki kontekst, konsekwencje dla przyszłości całej firmy i poszczególnych jej obszarów.

Elastyczny rozwój IT

polega na wykształceniu i trenowaniu zdolności odpowiadania na dynamiczne potrzeby biznesowe. W czasach kryzysu i dużej zmienności w reagowaniu na sytuację na rynku powinno stanowić to cenne ogniwo łańcucha efektywności firmy.

Business Intelligence

to szerokie wody, na które wypływa IT. Wyzwanie stanowi tłumaczenie danych i składanie w większe schematy logiczne, służące podejmowaniu strategicznych i taktycznych decyzji biznesowych. IT ma tu dużo do zaoferowania i jeszcze więcej do zrobienia.

Bezpieczne działanie produkcyjne

i właściwe zarządzanie możliwościami, które stwarzają nowe rozwiązania i zastosowania technologii. Mistrzostwo mierzy się umiejętnością wykorzystania ich potencjału bez zagrożenia realizacji procesów bizne-

sowych.