W stronę IPTV

Jeszcze do niedawna systemy informatyczne u operatora TV miały głównie zapewniać właściwe parametry przekazu telewizyjnego u odbiorcy. W momencie wchodzenia w nowe obszary działalności niezbędne stało się stworzenie infrastruktury IT na wzór operatora telekomunikacyjnego.

Przekaz informacji podąża w stronę przekazu multinformacyjnego opartego na usługach wideo. Według prognoz firmy Cisco, w ciągu najbliższych czterech lat suma wszystkich form przekazu wideo przekroczy 90% ogólnoświatowego ruchu IP generowanego przez użytkowników indywidualnych. Będzie to wymagało nowych inwestycji i nowych wdrożeń w obszarze IT.

Polscy operatorzy telewizyjni mają dość skomplikowaną infrastrukturę IT. Wynika to z procesów rynkowych. Rozwijali się bowiem przez akwizycję wielu mniejszych firm działających na niewielkich obszarach miejskich i osiedlowych. Rezultatem takich połączeń stała się więc zwielokrotniona infrastruktura IT, zawierająca np. wiele aplikacji pełniących takie same funkcje jak kilka systemów billingowych czy systemów CRM, często silnie rozproszonych geograficznie. Ze względów historycznych operatorzy TV muszą utrzymywać różną ofertę usług w różnych regionach Polski, co znacznie utrudnia integrację systemów i migrację danych. Trudno bowiem uporać się z problemami związanymi z migracją danych z 15 systemów billingowych działających na różnych zasadach i w różnych technologiach do jednego nowego systemu, który ma je zastąpić. Wyzwaniem jest nie tylko integracja na poziomie technicznym, ale także i biznesowym, konieczne bowiem jest stworzenie efektywnego systemu, który np. musi pozwolić na udzielenie klientowi jednego rabatu zależnego od zsumowanych usług naliczanych w wielu systemach. Klient oczekuje też jednej faktury za usługi niezależnie od tego, jak wygląda faktyczna obsługa informatyczna. Działy IT nie mogą więc tylko zarządzać infrastrukturą zastaną, ale podobnie jak ma to miejsce w telekomunikacji, są zmuszone do ciągłego jej rozwijania.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Internetowo i interaktywnie

Nowe wyzwania związane są z różnorodnymi formami przekazu multimedialnego, nie tylko telewizyjnego. Najważniejszym z nich wydaje się obecnie telewizja IPTV (Internet Protocol Television). Europa stanowi 30% światowych użytkowników Internetu oraz 51% klientów IPTV. Według danych Point Topic, na koniec pierwszego kwartału 2009 r. z usług IPTV korzystało blisko 24 mln abonentów na całym świecie. Według Alcatel i Business Technology Research, do końca 2020 r. liczba abonentów telewizji internetowej IPTV na świecie przekroczy 100 mln.

Usługi IPTV świadczą między innymi: Grupa TP, Telefonia Dialog SA, Inotel SA czy Multimedia SA, a także cyfrowa platforma "n". Abonenci telewizji nowej generacji n jako pierwsi otrzymali dostęp do programów nadawanych w jakości HD, wypożyczalni filmów VOD (Video on Demand) i cyfrowej nagrywarki w dekoderze HD (PVR).

IPTV umożliwia dostarczanie usług poprzez szerokopasmową sieć IP. Dzięki temu operatorzy mogą zaoferować swoim klientom zindywidualizowane oraz interaktywne serwisy, takie jak wideo na żądanie. Na potrzeby nowych usług tworzone są nowe rozwiązania IT.

"Firmy dostarczające rozwiązania IPTV oraz Digital Signage muszą posiadać wysokie kompetencje technologiczne i stale nadążać za rozwijającym się rynkiem. Nowoczesne systemy informacyjne muszą być dostosowane do ciągle ewoluujących technologii, a więc branża staje przed wyzwaniem związanym z obsługą wielu urządzeń i ujednolicenia bądź świadomego różnicowania wyglądu i przekazywanych treści" - mówi Katarzyna Tarko, Product Manager z Software Mind SA.

Istotne są także wdrożenia telewizji interaktywnej i mTV (mobile TV - telewizji mobilnej); te ostatnie dokonywane są nie tylko przez koncerny medialne, ale i firmy telekomunikacyjne, jak choćby British Telecom. Według Roland Berger Strategy Consultants i BITCOM, telewizja interaktywna i mobilna znalazła się także wśród sześciu najnowocześniejszych technologii i usług teleinformatycznych, które będą wdrażane w Unii Europejskiej do 2015 r. Na razie jednak liczba abonentów telewizji interaktywnej w Polsce jest nieduża.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200